آدرس محل‌های برگزاری احیای شب‌های قدر در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| سیاه پوش شدن حرم مطهر رضوی همزمان با ایام شهادت امیرالمومنین(ع) اعمال شب ۱۹ ماه مبارک رمضان + ادعیه و نماز میزبانی ۴۰ هزار خادم رضوی از عزاداران علوی در شب‌های قدر اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به مساجد و تکایا در خراسان رضوی ویژه شب‌های قدر خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند
سرخط خبرها

آیت‌الله علم‌الهدی: امام رضا(ع) در حفظ دین و جلوگیری از انحراف اسلام نقش مهمی دارد

  • کد خبر: ۴۷۰۴۴
  • ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
آیت‌الله علم‌الهدی: امام رضا(ع) در حفظ دین و جلوگیری از انحراف اسلام نقش مهمی دارد
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه پیامبر(ص) فقط برای حضرت فاطمه(س) و امام رضا(ع) کلمه بضعه به معنای سرمایه را استفاده کردند، گفت: زیرا این دو بزرگوار در حفظ دین و جلوگیری از انحراف اسلام نقش مهمی دارند.

به گزارش شهرآرانیوز، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه پیامبر(ص) فقط برای حضرت فاطمه(س) و امام رضا(ع) کلمه بضعه به معنای سرمایه را استفاده کردند، گفت: زیرا این دو بزرگوار در حفظ دین و جلوگیری از انحراف اسلام نقش مهمی دارند.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی صبح امروز در مراسم عزاداری شهادت امام رضا(ع) که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان اینکه امروز توجه همه شیعیان و دلدادگان به حرم مطهر رضوی است، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند، بضعه من در خراسان دفن می‌شود، ایشان این کلمه را فقط برای حضرت فاطمه(س) و امام رضا(ع) استفاده کردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بضعه را به معنای سرمایه از کلمه بضاعت دانست و افزود: وجود اقدس سیدالشهدا خیلی مورد توجه پیامبر(ص) بودند؛ اما از ایشان به عنوان بضعه یاد نکردند، زیرا این دو بزرگوار در حفظ دین و جلوگیری از انحراف اسلام نقش مهمی دارند.

وی با تاکید بر اینکه شاید فجیع‌ترین شهادت مربوط به امام هشتم(ع) بود، اضافه کرد: خود امام رضا(ع) نیز اصرار دارند که شهادت‌شان غریب‌ترین نوع بود، این چه ویژگی دارد که ایشان را غریب الغربا توصیف می‌کنیم، زیرا اصل شهادت غریبانه بود، بقیه ائمه اطهار (ع) نیز در غربت به شهادت رسیدند، اما مامون وقتی امام رضا(ع) را به شهادت رساند، کسی متوجه نشد و تا مدتی مردم نمی‌دانستند ایشان به شهادت رسیدند یا رحلت کردند.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: امام رضا(ع) قبل از آمدن به خراسان به محل قبر پیامبر(ص) رفتند، ایشان در حال گریه بودند و در پاسخ به سئوال امام جواد(ع) که پرسیدند چرا گریه می‌کنید؟، فرمودند، من از پیامبر(ص) دور می‌شوم و در خراسان به شهادت می‌رسم و در کنار هارون، قبر مرا قرار می‌دهند، امام هشتم(ع) در این لحظه به تعدادی از همراهیان خود فرمودند، امام جواد(ع) پس از من این مسیر را ادامه می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: امام رضا(ع) خانواده خود را قبل از رفتن به خراسان به مکه برای اعمال حج بردند، ایشان بعد از طواف حج در مکه به سمت خراسان حرکت کردند، مامون به مسوول خود گفته بود، مسیری را برای رسیدن امام رضا(ع) به خراسان انتخاب کنند که کویر باشد، هیچ شهر و آبادانی نباشد، تا مردم در این مسیر با امام رضا(ع) برخورد نکنند، اما مردم بصره متوجه حضور امام هشتم(ع) شدند و به سوی مسیر ایشان رفتند.

وی با اشاره به اینکه ماموران مامون امام رضا(ع) را تا نیشابور به گونه‌ای بردند که در مسیر هیچ شهر و آبادانی وجود نداشت، خاطرنشان کرد: ایشان بدون اینکه مردم متوجه شوند، وارد نیشابور شدند و وقتی مردم متوجه حضور ایشان شدند که امام رضا(ع) از شهر رفته بودند، اما مردم در جاده توانستند ایشان را پیدا کنند و دور امام هشتم(ع) ایستادند، وقتی چهره امام را دیدند، مردم شروع به گریه و شیون کردند.

آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه بیان شهادت نامه امام رضا(ع) متذکر شد: وقتی ایشان به خراسان رسیدند، مامون همه بزرگان را دعوت کردند و در حضور جمعیت به امام هشتم(ع) گفت، می خواهد ایشان را جانشین خلافت خود کند، امام رضا(ع) فرمودند، مامون اگر این خلافت حق خدایی است نمی‌توانید به دیگری بدهید، اگر حق خدا نیست چطور می‌خواهید به دیگری بدهید؟، این جملات نقشه مامون را خراب کرد و او عصبانی شد، امام رضا(ع) فرمودند، پدرم از امیرالمومنین نقل کردند که من زودتر از تو می‌میرم، در حالی که مرا می‌کشند و در سرزمین غربت مرا دفن می‌کنند.

نماینده ولی فقیه بیان کرد: بعد از اینکه امام رضا(ع) خلافت را نپذیرفتند، مامون گفت، باید ولایت عهدی را قبول کنید، این موضوع گذشت، جریانات دیگری مانند خشکسالی رخ داد.

وی بیان کرد: بعد از اقامه نماز باران توسط امام رضا(ع)، دیگر مامون نمی‌توانست حضور مقدس ایشان را بپذیرد، امام رضا(ع) را کم‌کم حبس خانگی کردند تا مردم با امام رضا(ع) ارتباطی نداشته باشند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->