سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

چگونه قیمت طلا را محاسبه کنیم و در خرید طلا حرفه‌ای باشیم؟

  • کد خبر: ۴۷۳۰۷
  • ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
  • ۲
چگونه قیمت طلا را محاسبه کنیم و در خرید طلا حرفه‌ای باشیم؟
خیلی از مغازه‌داران علاقه ندارند که مشتری از حساب‌وکتابشان سر در بیاورد و نحوه محاسبه قیمت طلا در زمان خرید دست مشتری بیفتد، اما کسانی هستند که از شفافیت استقبال می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، وقتی از مغازه طلافروشی طلا می‌خرید، مبلغی که برایتان فاکتور می‌شود، به چه روشی محاسبه شده؟ خیلی از مغازه‌داران علاقه ندارند که مشتری از حساب و کتابشان سر در بیاورد و نحوه محاسبه قیمت طلا در زمان خرید دست شما بیافتد اما هستند کسانی که از شفافیت استقبال می‌کنند.

 

این حق شماست که بدانید به طور دقیق قیمت طلایی که قصد خرید آن را دارید چگونه محاسبه می‌شود؛ طلافروشان با فرمول زیر قیمت نهایی طلای مورد پسند شما را حساب می‌کنند:

۹% مالیات بر ارزش افزوده + ۷% سود طلافروش + (وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار))

ممکن است طلافروشانی را ببینید که به صورت متفاوتی از این فرمول استفاده می‌کنند اما جای نگرانی نیست چون پایه و اساس تمام این فرمول‌ها یکسان است و فرقی به حال قیمت نهایی طلا ندارد.

 

قیمت طلای ۱۸ عیار چگونه محاسبه می‌شود؟

 همه طلافروشان برای تبدیل مظنه به قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار از عدد طلایی ۴.۳۳ استفاده می‌کنند به این صورت که قیمت مظنه را از سایت اتحادیه طلا و جواهر در می‌آورند و تقسیم بر عدد ۴.۳۳ می‌کنند؛ توجه داشته باشید این قیمت، قیمتی است که هنوز به آن اجرت ساخت، سود مغازه و مالیات بر ارزش افزوده اضافه نشده است، طلا فروشان اصطلاحاً به این قیمت، قیمت خام طلا نیز می‌گویند. برای مثال اگر مظنه ۲,۱۵۰,۰۰۰ باشد قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار این گونه محاسبه می‌شود:

اجرت ساخت طلا

اجرت ساخت طلا همان سودی است که طلاساز بابت ساخت طلا دریافت می‌کند و به قیمت خام یک گرم طلا اضافه می‌شود، مقدار اجرت ساخت طلا برای مدل طلاهای مختلف متفاوت است و بستگی به نوع طراحی، نحوه تراشکاری و داشتن نگین و سنگ روی یک قطعه طلا دارد. توصیه می‌کنیم در هنگام خرید یک قطعه طلا که چشمتان را گرفته و قصد خرید آن را دارید، این سوال را از طلافروشان به صورت واضح بپرسید ( اجرت ساخت برای هر گرم این طلا چند است؟

 

اجرت ساخت برخی از کارها نیز درصدی حساب می‌شود یعنی اگر طلافروشی به شما گفت اجرت این کار ۳۰ درصد است یعنی ۳۰ درصد از قیمت طلای خام را محاسبه می‌کند و به عنوان اجرت ساخت حساب می‌کند؛ بله، درست متوجه شدید اجرت‌های درصدی با افزایش و کاهش قیمت خام طلا، زیاد و کم می‌شود و اما چگونه طلافروشان اجرت‌های درصدی را محاسبه می‌کنند: فرض کنید قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار ۴۹۶,۰۰۰ تومان است و اجرت طلایی که شما پسند کرده‌اید ۲۰% قیمت طلاست حال اجرت ساخت این قطعه طلا چقدر است؟

یا یک درصدگیری ساده اجرت ساخت محاسبه می‌شود:

۹۹,۲۰۰ = %۲۰ × ۴۹۶,۰۰۰

وزن طلا

 ترازوها در طلافروشی‌ها وزن طلاهای ما را به گرم نشان می‌دهند و آنقدر دقیق هستند که خورده‌ی آن یعنی سوت را نشان دهند که اگر کمی مجال دهید با یک مثال نحوه‌ی خواندن وزن طلا را از روی ترازوی طلافروشان به طور واضح شرح می‌دهیم. فرض کنید یک قطعه از مصنوعات طلا را روی ترازوی حساس طلافروش‌‌ها گذاشته‌ایم، عدد نشان داده شده بر روی ترازو ۴.۳۵ است، که نوشته می‌شود چهار گرم و سی و پنج؛ اما چهار گرم و سیصد و پنجاه سوت می‌خواند! یعنی همانطور که گفتیم باید حواستان باشد که سه رقم بعد از ممیز را بخوانید. ( ۴.۳۵۰ ) اگر این عدد را چهار گرم و سی و پنج بخوانید منظورتان را اشتباه به دیگران رسانده‌اید و آن‌ها عدد ۴.۰۳۵ را از حرف شما برداشت می‌کنند. در این صورت وزن آن قطعه طلا را کمتر از آن چیزی که بوده است، خوانده‌اید. پس هنگام خوانش وزن از روی ترازو بسیار دقت کنید تا در هنگام خرید و فروش طلا نیز بسیار حرفه‌ای به نظر برسید.

سود طلافروش

سود طلافروشان یا همان سود مغازه طلافروشی از جانب اتحادیه تعیین می‌شود که به صورت درصد در فرمول محاسبه قیمت طلا اعمال می‌کنند این سود معادل ۷ درصد است که طلافروشان مجازند آن را از مشتری در هنگام خرید طلا دریافت کنند. اگر کنجکاوید تا بدانید چقد سود در هر گرم طلا، گیر طلافروش می‌آید، ۷% از آن است این چنین حساب می‌شود:

۳۷,۱۵۶ = ۷% × ۵۳۰,۰۰۰ = ۳۴,۸۰۰ + ۴۹۶,۰۰۰

با این حساب هرچقدر طلای سنگین‌تری بخرید نان طلافروش بیشتر در روغن فرو می‌رود. چرا که این سود برای خرید یک گرم از طلاست مثلاٌ اگر وزن طلایتان ۵ گرم باشد این سود در ۵ ضرب می‌شود:

مالیات بر ارزش افزوده

طلا یک سرمایه است برای همین هم خرید آن مالیات دارد که باید توسط مشتری پرداخت شود که به صورت درصد محاسبه می‌شود؛ مالیات بر ارزش افزوده ۹ % درصد قیمت طلا در نظر گرفته می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بتول قربانی سعادت
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
0
0
بسیارعالی وواضح براخرید وفروش طلا اطلاعات جالبی دستگیرمان شد دمتان گرم
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
0
1
سلام وقت بخیر مگر مالیات بر سود و اجرت طلا حساب نمیشه ؟شما که نوشتید روی کل قیمت طلا
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->