خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) جمع‌آوری مواد غذایی فاسد و پلمب مراکز توزیع مواد غذایی در قوچان (۸ فروردین ۱۴۰۳) کشف اموال مسروقه ۱۰ میلیاردی در شیروان| سارق دستگیر شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سیم و کابل برق در میانه (۸ فروردین ۱۴۰۳) یک کشته و ۲ زخمی در تصادف ۲ موتور سیکلت با پاترول در جاده بابل (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

۳ سال حبس برای خیانت در امانت

  • کد خبر: ۴۷۶۲
  • ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۵
۳ سال حبس برای خیانت در امانت
سـتون صـدای مـشـاور جــایی بــرای بیــان پرسـش‌ها و مـشکلات حـقوقی شـما شهـروندان است که می‌توانید آن‌ها را با ما در میان بگذارید و پاسخ سؤالات خود را از قضات دادگستری، وکلا و کارشناسان حقوقی دریافت کنید.

پیامک:
۳۰۰۰۷۲۸۹
تلفن:
۵-۳۷۲۸۸۸۸۱-۰۵۱
پیام رسان:
۰۹۱۵۴۲۹۴۵۸۰
شهروندان گرامی با هدف پیگیری دقیق و سریع مسائل مطرح شده، لطفا آدرس و اطلاعات کاملی در اختیار ما قرار دهید.

 

راحله حسین‌زاده - همه ما در زندگی روزمره خود تجربه به امانت گذاشتن اموالمان یا امانت گرفتن مالی را از شخصی یا از فردی داشته‌ایم که به حکم اخلاق سعی کرده‌ایم تا امانت‌دار باشیم و یا اطرافیانمان هم به این فضیلت اخلاقی پایبند باشند .
خیانت در امانت از جرائمی است که قانون برای مرتکبان آن مجازاتی در نظر گرفته و در همین راستا حامد وفادار، وکیل پایه یک دادگستری به سؤالات شهروندان در این باره پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید.

315....0935// خیانت در امانت چیست و مصادیق آن چه چیزهایی است؟ تحصیل مال نامشروع یعنی چه و مصادیق آن، چه می‌تواند باشد؟
خیانت در امانت به معنای پیمان‌شکنی، نقص عهد، بی‌وفایی و رعایت نکردن امانت‌داری بوده و امانت در اصطلاح عبارت است از مالی که به وسیله یکی از عقود امانی یا به حکم قانون نزد شخص باشد. خیانت در امانت در قانون مجازات اسلامی جرم بوده و برای مرتکبان آن مجازات تعیین شده و خسارت زیان‌دیده نیز باید جبران شود. همچنین جرم تحصیل مال نامشروع یا به عبارت دقیق‌تر جرم «تحصیل مال از طریق نامشروع» که در ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبان ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری تعریف شده است، به این معنی است که شخصی از طریق غیرقانونی اقدام به کسب وجوه یا اموالی کند که روش کسب آن اموال نامشروع باشد و مجازات آن برابر ماده فوق علاوه بر رد اصل مال به مجازات حبس از 3ماه تا 2سال یا جریمه نقدی معادل دو برابر مال به دست آمده خواهد بود.
190....0915// شخصی خودرو خود را به یکی از دوستانش امانت می‌دهد اما او اکنون مدعی است که ماشین به سرقت رفته آیا این مورد مصداق خیانت در امانت بوده و مجازات آن چیست؟
بله مصداق جرم، خیانت در امانت است. ابتدا صاحب خودرو باید به موجب اظهارنامه رسمی، خودرواش را مطالبه کند و در صورت امتناع شخص از تحویل خودرو، اقدام به طرح شکایت خیانت در امانت کند که برابر ماده 674 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی شخص مرتکب جرم به یک تا 3سال حبس محکوم می‌شود.
434...0935// چگونه می‌توان اثبات کرد که فردی مرتکب خیانت در امانت شده است؟
ابتدا باید مالی که به امانت سپرده شده را مطالبه کرد و در صورت خودداری شخص از استرداد، خیانت در امانت محقق می‌شود که اثبات این امر به وسیله ارسال اظهارنامه قانونی و مطالبه آن صورت می‌گیرد.
996...0939// آیا امتناع زوج از پس دادن جهیزیه، خیانت در امانت محسوب می‌شود؟
از نظر رویه قضایی جهیزیه ملک زن است که در ظاهر زن اجازه استفاده از آن را به شوهر داده و گرفتن رسید در این خصوص برای زن اثبات مالکیت می‌کند ولی بقای آن را نزد زوج ثابت نخواهد کرد و زوجه می‌تواند تا زمانی که عین جهیزیه موجود ‌باشد استرداد جهیزیه را بخواهد، و وقتی جهیزیه تلف شد می‌تواند قیمت آن را مطابق ماده 1118 و مواد 612 لغایت 615 قانون مدنی در این خصوص مطالبه کند. همچنین در صورت امتناع زوج از پس دادن جهیزیه نمی‌توان شوهر را به جرم خیانت در امانت محکوم کرد، حتی اگر اقدام به نقص یا تلف اموال جهیزیه کند در واقع جرم خیانت در امانت مختص به اعمالی است که در آن استرداد پیش‌بینی شده
باشد.
295...0915// آیا خیانت در امانت در اموال مشاع از سوی شرکا قابل ارتکاب است؟
در این باره اختلاف نظر وجود دارد، عده‌ای از حقوقدانان اعتقاد دارند که در اینجا جرمی محقق نمی‌شود زیرا هر جزء از مشاع متعلق به کلیه شرکاء از جمله همین شریک است اما عده‌ای از حقوقدانان هم اعتقاد دارند که این شخص مالک تمام مال نبوده و اقدامات او فقط به اندازه سهمش صحیح است و اقدام او نسبت به سایرین، عملی مجرمانه محسوب می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->