عضو دفتر رهبر انقلاب: برخی مسئولان بدلیل کار‌های بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند تجاوز جدید رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات پدافند هوایی در جنوب سوریه طعنه وزیر امنیت داخلی اسرائیل به گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان نتانیاهو دست به دامن انگلیس و آلمان شد آغاز رای گیری برای بزرگ‌ترین انتخابات جهان در هند روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیک در نیویورک آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است آمریکا قطع‌نامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد تکذیب پرواز ریزپرنده در اصفهان | پدافند به شیء مشکوک شلیک کرد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) برگزاری جلسه اضطراری شورای عالی امنیت کشور تکذیب شد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت شهر اصفهان عادی است| ادامه پرواز هواپیما‌ها در فرودگاه شهید بهشتی بازگشت وضعیت عادی پروازها به تمامی فرودگاه‌های کشور شهر اصفهان در امنیت و آرامش است + فیلم شبکه خبر: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل است منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد همه چیز درباره شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) شبکه خبر شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان را تایید کرد + فیلم ماجرای شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) کربی : آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است حمله موشکی به کریات شمونا در فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

راهکاری برای بهینه‌سازی خدمت سربازی

  • کد خبر: ۴۸۰۲۷
  • ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
راهکاری برای بهینه‌سازی خدمت سربازی
محمدجواد رنجکش - عضو هیئت‌علمی دانشگاه
به‌موجب قانون اساسی کشورمان، همه مردان بیش از ۱۸ سال ایرانی، به‌جز مواردی که استثنا شده‌اند، باید به خدمت سربازی بروند. جدا از تصور ذهنی مشمولان نظام وظیفه عمومی به این امر، در کشور‌هایی که خدمت سربازی اجباری است، آن را بخشی از ادای دین هر فرد به کشور خود می‌دانند. در کشور ما، چگونگی گذراندن خدمت سربازی تابع متغیر‌هایی مانند مدرک تحصیلی فرد مشمول، نیروی نظامی یا انتظامی که مشمول را فرا می‌خواند، جغرافیای مکان خدمت، شرایط جنگ یا صلح، فصل اعزام و زیرمجموعه‌های اداری یا نظامی خدمت فرد مشمول است.
 
در این میان، رابطه مستقیم و معناداری بین رضایت و نارضایتی مشمولان از خدمت سربازی و مدرک تحصیلی و سن فرد مشمول وجود دارد، بدین معنا که هرچه مدرک تحصیلی ارتقا و سن فرد سرباز افزایش می‌یابد، اکراه و نارضایتی از اعزام به خدمت سربازی نیز افزایش می‌یابد. در این میان و با شرایط دوگانه برخی دستگاه‌های دولتی از یک‌سو و شرایط فرد مشمول از سوی دیگر، راهکاری عقلایی به‌نام «امریه سربازی» پدید آمده است که سربازان برخوردار از این امتیاز پس از سپری‌کردن دوره آموزشی نظامی کوتاه‌مدت، می‌توانند بقیه دوران خدمتشان را در یکی از دستگاه‌های دولتی متناسب با تخصص تحصیلی خود بگذرانند. اما باتوجه‌به عرضه‌نشدن امریه کافی از سوی دستگاه‌های دولتی و حجم بسیار تقاضا از سوی مشمولان دانشگاهی، درصد بسیار ناچیزی می‌توانند امریه بگیرند.

پیشنهاد نگارنده این است که باتوجه‌به عزم ملی کشور برای افزایش تولید و ضرورت رشد و توسعه اقتصادی و از آنجا که نیروی انسانی ماهر و متخصص یکی از عوامل تولید است، این مسئله، یعنی تعلق‌گرفتن امریه سربازی که هم‌اکنون در انحصار دستگاه‌های دولتی است، به بنگاه‌ها، صنایع و شرکت‌های خصوصی بزرگ در زمینه تجارت، صنعت و خدمات نیز گسترش یابد تا این مجموعه‌ها هم بتوانند با شرایطی که مرکز نظام وظیفه عمومی به‌عنوان استاندارد‌های نظارتی تعیین می‌کند، از خدمات تخصصی و دانش افراد مشمول استفاده کنند.
از مزیت‌های این پیشنهاد می‌توان به کاهش هزینه‌های دولتی، تأمین بخشی از نیروی مورد نیاز صنایع، کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، تسهیل جذب و استخدام افراد مشمول پس از گذراندن دوره سربازی در همان مجموعه اقتصادی و کسب تجربه فرد مشمول در دوره دوساله سربازی اشاره کرد.

خراسان‌رضوی به‌عنوان قطب بزرگ صنعتی، کشاورزی و خدماتی به‌ویژه خدمات گردشگری زیارت، از این ظرفیت برخوردار است که بخشی از نیروی انسانی ماهر و متخصص را از جوانان بومی دانش‌آموخته و آماده به خدمت سربازی تأمین کند؛ امری که می‌تواند در صورت تحقق، منافع سه‌گانه‌ای را برای دولت، بنگاه‌های خصوصی و فرد سرباز به ارمغان آورد. در این مسیر جا دارد نمایندگان مجلس با بررسی کارشناسانه این پیشنهاد، زمینه‌های قانونی و اجرایی آن را که بی‌گمان در راستای منافع ملی کشور است، فراهم کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->