مرحله جدید پیشفروش ۹ محصول سایپا از ساعت ۱۴ روز سهشنبه ۶ آبان ۹۹ به مدت ۳ روز کاری آغاز شده است.
مرحله پیشفروش آبان ماه محصولات سایپا با مرحله مهرماه ۳ تفاوت عمده دارد:
۱-پیشفروش محصولی که هنوز وارد بازار نشده است
۲- جهش قیمت
۳-تعداد محصولات
پیشفروش شاهین
اولین تفاوت این دوره با دوره پیشین حضور خودروی شاهین در جدول فروش سایپاست. این خودرو اگرچه در پیش فروش خردادماه در فهرست حضور داشت، اما در فهرست پیشفروش مهرماه حذف شده بود. با این حال هرچند که هنوز هیچ یک از شاهینهای پیشفروش شده به مشتریان تحویل نشده است، شاهدیم که این خودرو مجدد به فهرست پیشفروش جدید سایپا افزوده شده است.
شنیدهها حکایت از آن دارد که ثبت نامیهای مراحل پیشین، شاهین درخواستی خود را تا پایان امسال تحویل داده خواهند گرفت.
جهش قیمت ۵ محصول سایپا
نکته بعدی که میتوان به آن اشاره کرد جهش قیمتها در فروش جدید نسبت به مهرماه است. در فهرست پیشفروش جدید ۵ خودرو مشترک وجود دارند که تمام آنها در طرح آبانماه بین ۲۱ تا ۳۸ درصد گرانتر شدهاند. براساس طرح جدید «ساینا دندهای» در این مرحله نسبت به مرحله قبل رشد ۲۱/۷ درصدی قیمت داشته، قیمت تیبا ۲ نیز ۲۲/۶ درصد نسبت به مرحله قبل افزایش قیمت داشته است. این افزایش قیمت درباره تیبا صندوقدار به ۲۲ درصد میرسد. رشد قیمت سایپا ۱۵۱ نیز نزدیک به ۳۹ درصد است و کوییک R نیز رشدی ۳۷/۶ درصدی را نسبت به مرحله قبل تجربه کرده است.
در حوزه تغییر قیمت شاهین نیز ماجرای جالبی دارد، شاهین در اولین مرحله از قرعه کشی با پیش پرداخت ۸۰ میلیون تومانی پیشفروش شد، اما در این مرحله از پیشفروش، مبلغ پیش پرداخت شاهین، جهش چشمگیری داشته و به ۱۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است در واقع قیمت شاهین در پیشفروش آبان نسبت پیشفروش این خودرو در خردادماه ۸۰ درصد رشد داشته است. البته قیمت نهایی شاهین هنوز مشخص نیست. با این حال به گفته برخی از فعالان صنعت خودرو قیمت احتمالی برای شاهین براساس شرایط پیشفروش خودرو سایپا، برابر با ۸۰ میلیون تومان بوده که به معنای آن است که قیمت نهایی این خودرو را حدودا ۱۶۰ میلیون تومان خواهد بود. با توجه به رقمی که در جدول پیشفروش آبانماه برای شاهین درنظر گرفته شده است و روال قانونی قیمتگذاری این شرکت در پیشفروشها پیشبینیمیشود که این محصول برای مشتریان این مرحله ۲۶۷ میلیون تومان قیمت بخورد. به این ترتیب فاصله قیمتی شاهین در ۲ مرحله پیشفروش خرداد و آبان حدود ۱۰۵ میلیونتومان خواهد بود.
افزایش تعداد خودروهای پیشفروش
یکی دیگر از تفاوتهای این مرحله با مرحله قبل پیشفروش سایپا به تعداد خودروهای عرضه شده باز میگردد. در مرحله قبل سایپا ۵ محصول «ساینا دنده ای»، «تیبا ۲»، «تیبا صندوقدار»، «سایپا ۱۵۱» و «کوئیک R» را در میان محصولات پیش فروش خود قرار داده بود، اما در این مرحله ۹ محصول در فهرست پیشفروشها قرار گرفتهاند. در این فهرست نام محصولاتی، چون «ساینا دندهای»، «تیبا ۲»، «تیبا صندوقدار»، «سایپا ۱۵۱»، «شاهین»، «کوییک دندهای»، «کوییک R» و دو مدل «نیسان تکسوز و دو گانهسوز با لاستیک رادیال» یه چشم میخورد.
برخی میگویند این سیاست با مجوز دیروز شورای رقابت برای افزایش قیمت ۲۵ درصدی محصولات خودروسازان، بیارتباط نیست. سایپا نیز در پیشفروش آبانماه تلاش کرده است از این مجوز حداکثر بهرهبرداری را داشته باشد.
مطابق با دستورالعمل قیمتگذاری خودرو مصوب شورای رقابت هر ۳ ماه یکبار قیمت انواع محصولات داخلی متناسب با نرخ تورم بخشی اعلامی از سوی بانک مرکزی تغییر خواهد کرد.
بر همین اساس در ۳ ماه سوم امسال هم خودروسازان با ارائه هزینههای تولید درخواست افزایش قیمتها را به وزارت صمت ارائه کردند. در این توافقات خودروسازان مطابق با نرخ تورم بخشی که بانک مرکزی اعلام کرده است، مجاز به افزایش حداکثر ۲۵ درصدی در قیمتها هستند. البته نحوه اجراشدن این توافقات به خودروسازان محول شده است، آنان میتوانند در برخی از محصولات این افزایش قیمت را اجرایی نکنند یا بهصورت چند مرحلهای اجرا کنند.