حمله هواداران تراکتور به بازیکنان+ ویدیو استراحت دو روزه اوسمار به شاگردانش تغییر مالکیت پرسپولیس تنها راه نجات! حنانوف و بیرو در اراک هم نیستند سوال ویژه از دانیال اسماعیلی‌فر| مخاطب تو چه کسی بود؟! عالیشاه بازی با سپاهان را از دست داد نتیجه بازی استقلال و شمس آذر در لیگ برتر(۳۱ فروردین ۱۴۰۳)+ ویدیو گل‌ها| بازگشت به صدر ویدیو خلاصه بازی استقلال و شمس آذر قزوین(۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پخش زنده بازی النصر و الفیحا در لیگ عربستان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین پخش زنده بازی استقلال و شمس آذر در لیگ برتر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین یونس امامی به پاریس رسید | چهارمین سهمیه المپیک‌ برای کشتی آزاد ایران سورپرایز زنوزی برای هواداران تراکتور و استقلال| استراماچونی در تبریز؟ پخش زنده بازی تراکتور و نساجی در لیگ برتر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین حمله سرپرست هوادار به سرپرست پیکان| جنجال دقیقه نودی در نبردتهرانی‌ها شمسایی: تیم‌های کوچک آسیا بزرگ شده‌اند هشدار برای شاگردان شمسایی| قهرمانی آسان نیست نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برگشت لیورپول و آتلانتا در یورولیگ| جام‌ها پر! نتیجه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان+ ویدیو گل‌ها(۳۰ فروردین ۱۴۰۳)| صدر سرخ شد ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان(۳۰ فروردین ۱۴۰۳) بازکردن گچ دست بیرانوند عقب افتاد پخش زنده بازی صنعت نفت و پرسپولیس در لیگ برتر (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین
سرخط خبرها

درباره سرنوشت ستاره‌های سرخابی که رنگ عوض کردند

  • کد خبر: ۴۸۲۵۶
  • ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
درباره سرنوشت ستاره‌های سرخابی که رنگ عوض کردند
درباره محمد نادری، آخرین یاغی فوتبال ایران، و سرنوشت ستاره‌هایی که شبیه او بودند. بازیکنانی که از قرمز به آبی یا از آبی به قرمز رنگ عوض کردند.
به گزارش شهرآرانیوز؛ اگر در فوتبال دنیا به ستاره‌های کنترل‌نشدنی و بداخلاق و پرحاشیه‌ای مثل پائولو دی‌کانیو یاغی می‌گویند، در فوتبال ایران این اصطلاح به فوتبالیست‌هایی گفته می‌شود که لباس ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس را پوشیده‌اند و حالا به فهرستی چهل‌نفره از بازیکنانی تبدیل شده‌اند که در هر ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس بازی کرده‌اند. فهرستی که از سال ۱۳۴۹ و با انتقال داریوش مصطفوی که از استقلال به پرسپولیس رفت، شروع شده است و هرسال بر تعدادشان اضافه می‌شود.
 
یاغی‌هایی که گاهی مثل جواد ا... وردی به‌سبب دعوا با مدیر استقلال به سمت باشگاه رقیب رفتند و گاهی مثل علی انصاریان و نیکبخت‌واحدی برای جلب توجه سر از باشگاه رقیب درآوردند و خیلی‌هایشان هم وسوسه پول بیشتر آن‌ها را یاغی کرد. بین تمام این فهرست چهل‌نفره، ۱۵ بازیکن به‌شکل مستقیم بین ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس جابه‌جا شده‌اند.
 
ستاره‌هایی که بدون وقت‌کشی لباس یکی از سرخابی‌ها را درآورده‌اند و لباس باشگاه رقیب را پوشیده‌اند. آخرین نفر از این فهرست پانزده‌نفره محمد نادری، بازیکن بدون حاشیه و خوش‌اخلاق، است که حالا در ۲۴ سالگی در موقعیت سختی قرار گرفته است. محمد نادری اگر سرنوشت ۱۴ یاغی دیگر فوتبال ایران را می‌دانست، شاید تصمیم دیگری می‌گرفت. ستاره‌هایی که جابه‌جایی بین ۲ باشگاه پایتخت برایشان خوش‌یمن نبود و برچسب یاغی از فوتبال ایران محوشان کرد. این گزارش مروری است بر سرنوشت مهم‌ترین یاغی‌های فوتبال ایران و آینده تلخی که همه‌شان بعد از دوران سرکشی تجربه کردند.


داریوش مصطفوی من تهران‌جوانی‌ام

شاید باورش سخت باشد که پیرمرد اتوکشیده و بانفوذ فوتبال ایران اولین یاغی فوتبال ایران بوده باشد. با اینکه سال ۱۳۴۹ بدعت رفتن از استقلال به پرسپولیس را او در فوتبال ایران پایه گذاشت، یک دلیل مهم وجود دارد که او را یک یاغی جنتلمن بدانیم. سال ۱۳۴۹ هنوز رقابت سرخابی‌ها و حساسیت بین هواداران ۲ تیم در فوتبال ایران شروع نشده بود و داریوش مصطفوی هم آن زمان در یک تصمیم خیلی عادی به پرسپولیس رفته بود. برای همین هم هنوز خودش را نه پرسپولیسی می‌داند و نه استقلالی و اعتقاد دارد باشگاه تهران‌جوان را از هردو آن‌ها بیشتر دوست دارد. او که خودش را یکی از ۳ بازیکن برتر تاریخ استقلال می‌داند، هیچ‌وقت نتوانست در پرسپولیس بدرخشد.


جواد ا... وردی؛ خونت آبیه!

متهم شماره یک عجیب‌ترین مسابقه شهرآورد که با باخت شش‌گله آبی‌ها به پایان رسید، کسی نبود جز جواد ا... وردی. بزرگ‌تر‌های استقلال بعد از مسابقه جواد ا... وردی را متهم کردند که در زمین کم‌کاری کرده و از علی عبده، مالک متمول آن روز‌های پرسپولیس، پول گرفته است. رایکوف در ادامه فصل و حتی مسابقه برگشت شهرآورد جواد ا... وردی را از ترکیب تیمش کنار گذاشت. بعد از پایان لیگ بازیکن یاغی تاج با ۱۲ هزار تومان به پرسپولیس آمد، اما اوضاع برای او در پرسپولیس بدتر شد و به این بهانه که «خونت آبیه!» تا ۶ ماه به او بازی نرسید و بازیکنان هم به او پاس نمی‌دادند. جواد ا... وردی با وساطت علی پروین بالاخره برای پرسپولیس بازی کرد، اما هیچ‌وقت کیفیت گذشته را نداشت.


غلامرضا فتح‌آبادی آقای بنفش

یکی از سختی‌های هواداران استقلال و پرسپولیس در دهه ۶۰ این بود که حدس بزنند در شهرآورد بعدی غلامرضا فتح‌آبادی برای تیم آن‌ها بازی می‌کند یا علیه آن‌ها. مهاجم بی‌نظیر فوتبال ایران اول بازیکن استقلال بود و سال ۵۸ به پرسپولیس گل زد، ۳ سال بعد به تیم رقیب رفت و این‌دفعه به استقلال گل زد، سال ۱۳۶۵ دوباره به استقلال برگشت و بعد از یکی‌دوسال بازی در استقلال دوباره می‌خواست به پرسپولیس برگردد که علی پروین اجازه نداد. فتح‌آبادی اولین بازیکنی است که در شهرآورد‌ها برای هردو تیم گل زده است.


شاهرخ بیانی اولین یاغی پول

شاهرخ بیانی یکی از محبوب‌ترین بازیکنان استقلال در دهه ۶۰ بود. آن‌قدر محبوب بود که روی دست مردم به تمرین می‌رفت و بعد‌ها علیرضا منصوریان در مصاحبه‌ای گفته بود جدایی شاهرخ بیانی از استقلال و رفتنش به پرسپولیس بدترین روز‌های نوجوانی‌اش بوده است. شاهرخ بیانی بالاخره بر سر مبلغ قرارداد با مدیر وقت استقلال دچار مشکل شد و علی پروین هم با پولی درشت او را وسوسه کرد تا لقب اولین یاغی برای پول بیشتر به شاهرخ بیانی برسد. شاهرخ بیانی یک‌سال بیشتر در پرسپولیس دوام نیاورد و بعد از تجربه روز‌های بد به فوتبال قطر رفت. شاهرخ یک‌سال هم در العربی قطر بازی کرد و دوباره به استقلال برگشت، اما هیچ‌وقت به آن بازیکن محبوب و باکیفیت پیش از یاغیگری تبدیل نشد.


مهدی هاشمی‌نسب؛ پادشاه یاغی‌ها

بعد از طغیان شاهرخ بیانی و رفتنش به پرسپولیس، اوضاع برای ۱۵ سال بین ۲ باشگاه آرام بود و ستاره‌های ۲ تیم دست از شلوغ‌بازی و به‌هم ریختن شهر برداشته بودند، اما تابستان ۱۳۷۹ مهدی هاشمی‌نسب، یکی از بهترین مدافعان آن روز‌های فوتبال ایران و ستاره شهرآورد‌های پایتخت، تصمیم عجیبی گرفت. هاشمی‌نسب که محبوبیتش تنه به تنه علی پروین می‌زد و روی سکو‌ها بیشتر از سلطان سرخ‌ها تشویق می‌شد، با سرمربی به مشکل خورد. علی پروین هاشمی‌نسب را به نیمکت دوخت و او هم تصمیم به جدایی گرفت. مهدی هاشمی‌نسب با قراردادی ۱۰۰ میلیون تومانی به استقلال رفت. مدافعی که چندسال پیش‌تر در کوپه‌داغ ترکمنستان بازی می‌کرد، هم گران‌ترین فوتبالیست تاریخ ایران شده بود و هم یاغی‌ترین آن‌ها. هاشمی‌نسب ۳ سال در استقلال بازی کرد و با اینکه در شهرآورد به پرسپولیس گل زد و از پروین انتقام گرفت، اما هیچ‌وقت آن مدافع محکم و قلدر سابق نشد.


علیرضا نیکبخت واحدی مقتول شهرت

بین تمام یاغی‌های شهرآورد، علیرضا نیکبخت‌واحدی شاید تنها بازیکنی بود که نه به‌علت اختلاف با سرمربی و مدیر باشگاه و نه به‌دلیل مسائل مالی یاغی شد. نیکبخت یاغی شهرت شد. او ستاره‌ای بود که اسیر شهرت خودش شد. بیشتر درآمدش از فوتبال را خرج ماشین‌بازی و زندگی لاکچری کرد تا نامش به تیتر روزنامه‌های زرد آن روز‌ها برود و البته وقتی که دیگر نه در ترکیب استقلال درخشش گذشته را داشت و نه پولی برایش مانده بود، تصمیم گرفت خلاف جهت شنا کند و به پرسپولیس برود.
 
او در ۲۶ سالگی به پرسپولیس رفت، اما تنها سایه‌ای از نیکبخت‌واحدی گذشته بود. یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های فوتبال ایران که بلاژویچ خیلی دوستش داشت، آن‌قدر غرق در حاشیه‌ها شد که تقریبا در ۲۹ سالگی فوتبالش به پایان رسیده بود و با اعتباری که جمع کرده بود، بعد از جدایی از پرسپولیس به چند باشگاه دیگر رفت و استعدادش زودتر از آنچه باید، زیر حاشیه‌ها و یاغیگری‌اش دفن شد.


علی انصاریان آخرین سامورایی

علی انصاریان هم یکی دیگر از قربانیان یاغیگری در فوتبال ایران بود. یکی از پدیده‌های فوتبال ایران که در فجرسپاسی ستاره شد و انتقالش به پرسپولیس تا سال‌ها خط دفاع سرخ‌ها را بیمه کرده بود، اما انصاریان وقتی جایگاهش را در ترکیب اصلی در خطر دید، ترجیح داد راه یاغی‌های فوتبال ایران را پیش بگیرد و به اردوگاه رقیب برود. مدیران استقلال در رسانه‌ها مصاحبه می‌کردند که او را به تلافی رفتن نیکبخت به پرسپولیس جذب کرده‌اند، اما انصاریان هیچ نشانی از مدافع مستحکم گذشته نداشت و بعد از چند بازی ضعیف در ترکیب استقلال نیمکت‌نشین شد و در مسیر سقوط قرار گرفت؛ جدایی از استقلال بعد از یک‌سال و رفتن به استیل‌آذین و استقلال اهواز و شاهین بوشهر و خداحافظی از فوتبال بدون هوادارانی که دلشان برای او تنگ شود.


هوار ملا محمد؛ عراقی زرنگ

یکی از بهترین بازیکنان خارجی‌ای بود که به پرسپولیس آمد. ستاره تیم ملی عراق یک‌سال رؤیایی را در پرسپولیس پشت سر گذاشت و بعد هم مدیران استقلال با قراردادی ۵۰۰ هزار دلاری سراغش رفتند. مدیربرنامه‌اش برای اینکه زهر رفتن مستقیم او از پرسپولیس به استقلال را بگیرد، ستاره عراقی را چندماهی به باشگاه اربیل عراق برد و بعد از چندماه هوار ملامحمد با استقلال قرارداد بست. او در استقلال دورانی فاجعه‌بار و پر از مصدومیت را سپری کرد که با کمتر از ۱۰ بازی در یک فصل کامل به پایان رسید و هوار به‌عنوان اولین یاغی خارجی فوتبال ایران دوران خوبی را پشت سر نگذاشت.


محمد قاضی؛ مارکوپولوی ایران

محمد قاضی این روز‌ها در ۳۵ سالگی هنوز مشغول بازی کردن است و یکی از افتخاراتش بازی کردن در ۱۳ باشگاه مختلف است. آماری که او را به مارکوپولوی لیگ برتر ایران تبدیل می‌کند. سال ۱۳۹۲ وقتی تصمیم گرفت بعد از یک فصل بازی در پرسپولیس به استقلال برود، برچسب یاغی هم به القابش اضافه شد، هرچند هواداران پرسپولیس هیچ حساسیتی به جدا شدن او نشان ندادند و رفتن مهاجمی که در طول یک فصل تنها ۲ گل برایشان زده بود، به استقلال حسرتی محسوب نمی‌شد. قاضی در استقلال هم مانند پرسپولیس روند گل‌نزدن‌هایش را ادامه داد.


گادوین منشا؛ یاغی مازاد

وقتی گادوین منشا ۴ فصل پیش به‌عنوان بازیکنی ناشناخته به پیکان آمد و گل‌های مهم و زیادی برای آن‌ها زد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد او هم وارد فهرست یاغی‌های فوتبال ایران شود. به پرسپولیس رفت و همراه آن‌ها تا فینال لیگ قهرمانان آسیا هم پیش رفت و اتفاقا سهم اساسی و پررنگی هم در موفقیت سرخ‌ها در آسیا داشت، اما قیمت بالای مبلغ قرارداد منشا و ورود مهدی ترابی به تیم، او را در فهرست مازاد سرخ‌ها گذاشت تا منشا اولین یاغی فوتبال ایران باشد که در فهرست مازاد تیمش قرار گرفته و به تیم رقیب پیوسته است. سرنوشت او در باشگاه جدید مانند تمام یاغی‌های دیگر بود؛ ۱۹ بازی برای استقلال و تنها یک گل!


محمد نادری؛ اتفاق خوب در قزوین!

محمد نادری به‌عنوان یکی از بازیکنان بی‌سروصدا و آرام پرسپولیس در یکی‌دو فصل اخیر بود. مدافعی که نه اهل مصاحبه‌های داغ بود و نه بازارگرمی برای قرارداد بالاتر. او به دفتر باشگاه پرسپولیس رفت و به خبرنگارانی که بیرون ساختمان منتظرش بودند، گفت: فردا اتفاقات خوبی می‌افتد. فردا محمد نادری در شهر قزوین و دفتر یکی از اعضای هیئت‌مدیره استقلال، قراردادش با استقلال را ثبت کرد. نیکبخت‌واحدی درباره‌اش گفته است او بازیکن بدون حاشیه‌ای است و در استقلال موفق می‌شود، اما سرنوشت تمام یاغی‌های فوتبال ایران چیز دیگری می‌گوید.
 
محمد نادری از پرسپولیس که تنها یک بازیکن به نام سعید آقایی را در پست نادری داشت، جدا شد و به استقلالی رفت که میلاد زکی‌پور، هرویه میلیچ و متین کریم‌زاده، بازیکن جدید آبی‌ها، را به‌عنوان رقیب هم‌پستی در تیم می‌بیند. باید دید قایق آخرین یاغی فوتبال ایران به ساحل می‌رسد یا نام محمد نادری هم به‌عنوان آخرین قربانی یاغیگری در کتاب خاطرات فوتبال ایران ثبت خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->