کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سونامی کاشت جنگل در پاکستان

  • کد خبر: ۴۸۶۲۰
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
سونامی کاشت جنگل در پاکستان
پاکستان برای بهبود اقتصاد کرونایی، به ابتکار زیست‌محیطی دست زده است
عماد پورشهریاری | شهرآرانیوز؛ همه‌گیری کرونا، موج سهمگین بیکاری در جهان را فراگیرتر و قدرتمندتر کرده است. وضعیت بغرنج اقتصادی محدود به جغرافیای خاصی نیست. از آمریکا تا چین و هند و پاکستان، همه جهان متحد و یک‌شکل، روز‌های سخت کرونایی را پشت‌سر می‌گذارند. راه‌حل کشور‌ها برای حل مشکلات اقتصادی، اما با یکدیگر متفاوت است. ابتکار پاکستانی‌ها در این بین، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. دولت این کشور در دور اول همه‌گیری، تصمیم گرفت ۶۰ هزار بیکارشده ناشی از کرونا را برای جنگل‌کاری استخدام کند.

پروژه جاه‌طلبانه دولت پاکستان برای کاشت ۱۰ میلیارد اصله درخت که به سونامی کاشت جنگل مشهور شده است، از سال ۲۰۱۸ و به عنوان راهکاری برای مقابله با تغییرات جوی کره زمین و پیشگیری از عواقب آن آغاز شد. براساس این برنامه، پاکستان در یک دوره پنج‌ساله، در زمین‌های دولتی این کشور، ۱۰ میلیارد درخت خواهد کاشت.


اشتغال‌زایی برای ۶۳ هزار کارگر بیکارشده

شیوع کرونا بسیاری از پروژه‌های ساخت‌وساز و عمرانی این کشور را تعطیل کرد. موسسه توسعه اقتصادی پاکستان پیش‌بینی کرده است کرونا ۱۹ میلیون پاکستانی را بیکار کند که ۷۰ درصد از آن‌ها در ایالت پنجاب حضور دارند، با این حال کرونا، سونامی درخت‌کاری را متوقف نکرد. بیش از ۶۳ هزار کارگر در اطراف پایتخت، اسلام‌آباد، و منطقه پنجاب به‌کار گرفته شدند تا پروژه با سرعت بیشتری ادامه یابد.

به گزارش رویترز، این تعداد سه‌برابر کارگرانی است که سال گذشته در این پروژه مشغول به کار بودند. بیشتر این افراد از میان زنان، کارگران روزمزد و جوانانی انتخاب شدند که به‌دلیل قرنطینه از شهر‌های خود مهاجرت کرده بودند. بسیاری از این افراد پس از بیکاری به خیل عظیم گدایان این کشور پیوسته بودند و درآمد آن‌ها به زیر یک دلار در روز کاسته شده بود. دولت به کارگران استخدام‌شده در پروژه درخت‌کاری، روزی ۵۰۰ تا ۸۰۰ روپیه (۳ تا ۵ دلار آمریکا) پرداخت می‌کرد که البته کمتر از میزان دریافتی معمول آن‌ها پیش از کرونا بود.


پاکستان، درمیان آلوده‌کننده‌ترین‌های جهان

«گزارش شاخص ریسک اقلیمی جهان در سال ۲۰۲۰»، پاکستان را یکی از پنج کشوری معرفی می‌کند که در ۲۰ سال گذشته، بیشترین تأثیر را بر گرمایش جهانی گذاشته‌اند، این درحالی است که دیگر کشور‌های جنوب‌شرق آسیا سهم اندکی در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای دارند. در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۸ پاکستان با ۱۵۰ فاجعه طبیعی ناشی از تغییرات آب‌وهوا روبه‌رو بوده است که سیل‌های ویرانگر و خشک‌سالی‌های طولانی از این موارد هستند. این رخداد‌ها خسارتی ۸/۳ میلیارد دلاری به این کشور وارد کرده‌اند.

ابتکارِ عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان، برای توسعه جنگل‌ها، پروژه‌ای است ۴۶ میلیون دلاری که قرار است سهم ۶ درصد جنگل‌ها در این کشور را افزایش دهد. تاکنون تنها ۳۰ میلیون نهال کاشته شده است (بیشتر گونه‌های توت، اقاقیا و گز)، اما پیش‌بینی می‌شود کووید ۱۹ و افزایش کارگران پروژه، این عدد را تا ۵۰ میلیون اصله درخت رشد دهد.


نمایش تبلیغاتی یا ابتکار ایده‌آل؟

راب نواز، نماینده صندوق جهانی حیات‌وحش در پاکستان، در گفتگو با خبرگزاری الجزیره، طرح به‌کارگیری بیکارشده‌های کرونایی را در این پروژه تحسین می‌کند. اما تأکید می‌کند که چنین ابتکار‌هایی تنها بخشی از ابزار‌هایی است که می‌تواند از نقش این کشور در گرمایش جهانی بکاهد. تعداد کارگران، زمان و میزان کاشت درختان در این دوره (نسبت‌به ابعاد خسارات)، عدد چشمگیری نیست.

ازسوی دیگر فصل مناسب برای درخت‌کاری به پایان رسیده است و موج‌های بعدی شیوع کرونا، قرنطینه و بیکاری در راهند. سایر برنامه‌های زیست‌محیطی پاکستان هم معطل سرمایه‌گذاری هنگفت مانده‌اند، آن‌هم در شرایطی که این کشور باید اقتصادش را از تلاطم‌های همه‌گیری به‌سلامت عبور دهد. درنهایت این سؤال مطرح است که آیا «کارگران‌جنگل» طرحی برای نجات بیکاران و محیط‌زیست بوده است یا یک برنامه تبلیغاتی. احزاب مخالف دولت و برخی ایالت‌های محلی معتقدند پاکستان، نیازمند واکنش‌های حساب‌شده‌تری در مسائل مرتبط با گرمایش جهانی و کروناست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->