سرخط خبرها

برای دردانه‌های حسین (ع)

  • کد خبر: ۴۸۸۷
  • ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۱
برای دردانه‌های حسین (ع)
برپایی ایستگاه صلواتی کودکان عاشورایی در کوچه‌های الهیه

رضاریاحی
حسین برادران‌فر

عزاداری برای اباعبدا... الحسین(ع) کوچک و بزرگ، دارا و ندار، بالاشهر و پایین‌شهر و ترک و کرد و لر و فارس نمی‌شناسد، هرکس به طریقی در این راه قدم برمی‌دارد.
امروز که در کوچه‌پس‌کوچه‌های الهیه به دنبال ایستگاه صلواتی و تهیه گزارش از یکی از آن‌ها بودم، چشمم به یک ایستگاه صلواتی افتاد که شربت توزیع می‌کرد. هفت، هشت تا دختربچه و پسربچه قدم و نیم‌قد که بزرگ‌ترین آن‌ها به زحمت 10سال داشت، با کمترین امکانات و بنیه مالی به پذیرایی از رهگذران پرداخته و عشق و ارادات خود را به سالار شهیدان ثابت می‌کردند.از همه جالب‌تر اینکه به‌راحتی تقسیم کار کرده‌ بودند و هر کدام از بچه‌ها وظیفه‌ای برعهده داشت. از تولید شربت و تهیه لیوان گرفته تا نظافت میزکار و شست‌وشوی محل توزیع شربت. بچه‌ها خودشان می‌گفتند از صبح در این مکان در حال پذیرایی هستند و در نوبت عصر نیز با تجدید ظروف شربت این رویه ادامه خواهد داشت.

 

برپایی ایستگاه صلواتی
این ایستگاه صلواتی ساده و کوچک که درست جلو در ورودی ساختمان آرمس برپا شده‌ است، قدمتی دوساله دارد و به همت کودکان همین مجتمع برپا شده‌است. محمدامین حاجبیان یکی از بچه‌های حاضر در این جمع بر این مطلب صحه گذاشته و می‌گوید: دوسال قبل در یک برنامه تلویزیونی(کودک) داستان یک ایستگاه صلواتی در ماه محرم نشان داده شد که توسط چند کودک هم‌سن‌وسال ما برپا شده بود و همین کودکان با شربت از رهگذران و زائران پذیرایی می‌کردند، در آن لحظه برپایی خیمه عزا و ایستگاه صلواتی و توزیع شربت در محل خودمان از نظرم گذشت.محمدامین در ادامه می‌گوید: در این زمینه با دیگر بچه‌های مجتمع(یاسین و سینا) محل زندگی‌مان صحبت کرده و همگی با این‌کار موافق بودند. سپس نظر والدین و ابراز همکاری آن‌ها را جلب کرده و درنهایت با کمک اهالی مجتمع با تهیه یک میز کوچک، تعدادی پارچ آب، لیوان یک‌بار مصرف و مواد اولیه تهیه شربت این ایستگاه برپا شد. در ادامه مادر یکی از بچه‌ها شربت را تهیه کرد و به محل ایستگاه صلواتی آورده و ما نیز از رهگذران و عزاداران حسینی پذیرایی کردیم.

 

استفاده از پول توجیبی
یاسین ایزدی، دیگر خادم کوچک این ایستگاه صلواتی، ساده و صمیمی است. او برای برپایی و کمک به این این ایستگاه صلواتی از پول‌های توجیبی‌اش استفاده کرده‌ است.
یاسین در توضیح این مطلب می‌گوید: من و دوستانم در محرم پارسال با هم قرار گذاشتیم که در طول سال بخشی از پول توجیبی و عیدی‌هایمان را نگهداشته و زمانی که ماه محرم فرارسید، این پول را صرف ایستگاه صلواتی بکنیم، البته پدر و مادرها نیز با تهیه چای، شکر و شربت و حتی پول نقد کمک زیادی به ما کرده‌اند و به قول معروف هوای بچه‌ها را دارند.
یاسین بااشاره به اینکه هزینه این‌کار با عنایت صاحبش تأمین خواهد شد، افزود: هر از گاهی رهگذران بعد از خوردن لیوانی شربت یا چای، مبلغی پول را به‌عنوان کمک به ایستگاه به ما می‌دهند، ما نیز با این پول‌ها، چای خشک، لیوان یک‌بار مصرف و شربت تهیه می‌کنیم خلاصه یک کلام، این مکان لنگ پول نمی‌ماند. البته ما به همدیگر قول داده‌ایم که در سال‌های بعد که بزرگ‌تر شدیم، بیشتر تلاش کرده و ایستگاه صلواتی بزرگ‌تری را راه‌اندازی کنیم.یاسین ایزدی در پایان خاطرنشان می‌کند: درحال حاضر ما فقط قادر هستیم با چای و شربت از رهگذران و عزاداران حسینی پذیرایی کنیم، اما در سال‌های آتی قصد داریم با درنظرگرفتن مبلغ بیشتری برای ایستگاه صلواتی، با کیک، شیرینی، شیر و شیرکاکائو از عزاداران پذیرایی کنیم.

 

ایستگاه صلوتی برای ثواب
سینا قناد که از همه افراد ایستگاه صلواتی بزرگ‌تر است، معتقد است این‌کار بچه‌ها از نظر و دید امام حسین(ع) پنهان نمانده و حضرت نظر لطف و کرامتش را متوجه بچه‌ها خواهد کرد.سینا در این باره می‌گوید: امام حسین(ع) سومین امام ما شیعیان است که به خاطر حفظ اسلام و نگاه‌داشتن دین خدا با دشمنان حق جنگید و خود و خانواده‌اش را فدای اقتدار و عظمت اسلام کرد. ما نیز برای زنده نگهداشتن نام و یاد ایشان و شهدای دشت کربلا، هر ساله با فرارسیدن ماه محرم به عزاداری و سینه‌زنی پرداخته و در اندازه وسع و توان خود از عزاداران پذیرایی می‌کنیم.سینا در ادامه به خلوص کاری که در حال انجام است اشاره کرد و گفت: من که سن و سالی ندارم، اما خیلی از بزرگ‌ترها و رهگذرانی که از این خانه عزا عبور می‌کنند، به خلوص نیت و دل پاک بچه‌ها احسنت گفته و براین مهم باور دارند که این خالص و مخلص‌ترین عزاداری‌ای است که برای امام حسین(ع) برگزار شده و آن‌ها شاهدش بودند.سینا با ابراز خوشحالی از حضور در جمع عزاداران اباعبدا... (ع)
گفته‌های خود را به پایان رسانده و می‌گوید: حب سیدالشهدا بالا و پایین‌شهر، فقیر و دارا و پیر جوان نمی‌شناسد و همین که روزی از من به عنوان دوست‌دار امام حسین(ع) نام برده شود برای من کافی است.
گزارش من به پایان رسید، ولی صفا و صمیمیت این بچه‌ها بدجوری دل من را برده بود، هیچی نمی‌خواستند، هیچی نداشتند، یک میز و یک پارچ شربت و چند تا لیوان یک‌بار مصرف و دنیا دنیا معرفت و عشق حسین(ع).باور کنید صفایی که در جمعشان بود و خلوصی که در نیت بچه‌ها ساری و جاری بود، هیچ جا، تأکید می‌کنم در هیچ مراسم عزاداری‌ای تاکنون ندیده بودم.خوشا به حال دلتون...

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->