تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و کویت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل زیبای افغانستان به تیم ملی فوتسال ایران توسط مهران غلامی چشم روشنی تلویزیون برای افغانستان آخرین اخبار تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سلاجقه: امسال رهاسازی حقابه توسط طالبان در یک دوره زمانی کوتاه انجام شد مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل معاون سفیر ایران در کابل: به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان هستیم پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرد کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود نصیراحمد فایق: افغانستان به کانون افراط‌گرایی تبدیل شده است ۱۲ هزار تبعه خارجی تحت پوشش بیمه پایه سلامت احتمال بارندگی و جاری شدن سیل در ۳۴ ولایت افغانستان (۲۵ فروردین)
سرخط خبرها

#جان_پدر_کجاستی هشتگی برای غمخواری ایرانی‌ها با افغانستانی‌ها

  • کد خبر: ۴۸۸۸۶
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
#جان_پدر_کجاستی هشتگی برای غمخواری ایرانی‌ها با افغانستانی‌ها
هشتگ جان_پدر_کجاستی که به بهانه همدردی با مردم افغانستان و محکومیت حملات تروریستی در دانشگاه کابل در روز ۱۲ آبان در فضای مجازی شکل گرفته؛ در ۴۸ ساعت اخیر یکی از ترند‌های توییتر و اینستاگرام بود و میزان استقبال از این هشتگ همچنان رو به افزایش است.
به گزارش شهرآرانیوز - در روز‌های اخیر که بیشترین توجه کاربران فضای مجازی با استناد به ترند‌های توییتر؛ مربوط به انتخابات آمریکا بوده، حمله تروریستی روز دوازدهم آبان در دانشگاه کابل که ۴۲ کشته و زخمی برجای گذاشت نیز مورد توجه قرار گرفته است.
 
ماجرا از این قرار بود که حمله مهاجمان تروریست، با انفجار در ورودی شرقی دانشگاه کابل آغاز شد و آن‌ها وارد محوطه این دانشگاه شدند. این حمله در حالی صورت گرفت که سفیر ایران در کابل و شماری از مقامات حکومت افغانستان برای شرکت در یک نمایشگاه کتاب در این دانشگاه بودند.
 
مهاجمان مسلح به ساختمان دانشکده حقوق این دانشگاه حمله و شروع به تیراندازی کردند که در نهایت پس از کشتار شماری از دانشجویان و مسئولان دانشگاه با ورود نیرو‌های امنیتی و نظامی این کشور، با کشته شدن سه مهاجم پایان یافت.
 
حمله تروریستی به دانشگاه کابل همچنین بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی و صفحات توییتر و اینستاگرام داشت. این فاجعه تلخ که به دست سه تروریست در این دانشگاه رخ داد، غم جانکاهی را به جان خانواده‌های داغدار گذاشت.

۱۴۲ تماس بی پاسخ و پیامکی که قلب‌ها را تسخیر کرد

این هشتک از آنجا مورد توجه قرار گرفت که وقتی موبایل‌های جان باختگان را از کنارشان جمع کردند، موبایل یکی از جان باخته‌گان ۱۴۲ تماس بی‌پاسخ از سمت خانواده‌اش داشته که در نهایت پیامکی از طرف پدرش با این جمله: «جان پدر کجاستی؟» برای او ارسال شده بود که متاسفانه تا ابد بی پاسخ ماند.
 
حالا این پیام سه کلمه به هشتگی در توییتر تبدیل شده و کاربران با انتشار آن در صفحات خود، با خانواده‌های مظلوم و داغدیده افغانستانی ابراز همدردی کردند.
 
تحلیل محتوای پیام‌های منتشر شده با این هشتگ بیانگر اینست که گویی اجماعی جهانی برای شنیدن مظلومیت صدای مردن افغانستان شکل گرفته است؛ چنانکه کاربری با نام کامران که توییتش ۲۰۳۴ لایک گرفته نوشته: کاربران افغانستان با #جان_پدر_کجاستی قصد دارند صداشونو به گوش دنیا برسونن تو این راه همراهشون باشیم.
 
از سویی دیگر و فارغ از فضای احساسی و عاطفی این هشتگ، حضور گروه‌های تندورو و تروریستی تداعی می‌شود که هر از چندگاهی با فعالیت‌های ضد انسانی خود موجی از ناامنی و شرارت را در منطقه به وجود می‌آورند.

نگاهی به استقبال از این هشتگ توسط مسئولان

در ادامه به بررسی پربازدیدترین پست‌های شخصیت‌های سیاسی و کاربران که با هشتگ #جان_پدر_کجاستی ترند شده بودند، پرداخته شده است:
 
پربازدیدترین توییت درباره این رویداد مربوط به «محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که با ۴۳۱۰ لایک و ۱۴۷ ریتوییت در فضای مجازی بسیار مورد توجه قرار گرفت.
 
توئیت «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس هم که در قالب ۲ پست توییتری منتشر شد به ترتیت ۱۵۰۰ و ۳ هزار لایک گرفته است.
 
توییت سخنگوی وزارت خارجه نیز با ۴۶۰ لایک و ۷۰ ریتوییت در فضای توییتر مورد استقبال قرار گرفت.
 
توییت عباس موسوی سخنگوی سابق وزارت امور خارجه هم با ۱۳۰۷ لایک و ۲۱۵ ریتوییت جزو ۵ توییت اول از حیث بازدید شد.

آمار‌ها چه می‌گویند؟

علاوه بر مسئولان نظام، هشتگ #جان_پدر_کجاستی در میان کاربران توییتر، اینستاگرام و تلگرام نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت به طوری که تا زمان تنظیم این گزارش و شامگاه ۱۵ آبان ماه نزدیک به ۲۴۸۷ پست و تولید محتوا در فضای توییتر و در مدت ۲ روز با این هشتگ منتشر شده است:
 
#جان_پدر_کجاستی هشتگی برای غمخواری ایرانی‌ها با افغانستانی‌ها
 
تعداد کل نتایج برای جستجوی شما: ۲،۴۸۷
 
تعداد لایک: ۶۵،۹۳۱
 
تعداد ریتوئیت ها: ۱۲،۰۶۲
 
روند نمایش داده شده در نمودار در بازه زمانی ۱۳ و ۱۴ آبان ماه به خوبی نشانگر رشد ۴۰۰ درصدی میزان محتوای منتشر شده در ارتباط با این هشتگ در فضای مجازی است که به روشنی از استقبال چشمگیر کاربران فضای مجازی به خصوص توییتر و اینستاگرام حکایت دارد.
 
دلایل مختلفی برای این استقبال چشمگیر در فضای مجازی و در خصوص فاجعه تروریستی افغانستان می‌توان متصور شد که مهمترین آن با استناد بر تحلیل محتوای توییت‌های منتشر شده به ماهیت احساسی و عاطفی این ماجرا بر می‌گردد چرا که یکباره نزدیک ۳۵ جوان بی گناه درحالیکه در کتابخانه دانشگاه مشغول مطالعه بودند قربانی حملات تروریستی شدند و از سوی دیگر ۱۴۲ بار تماس یکی از متوفیان و پیامک سه کلمه و تاثیر گذار جان پدر کجا هستی؟ نیز بر بار دراماتیک این ماجرا افزود و کاربران را به همدردی و ابراز تاسف وادار کرد.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->