سردار رادان: حجاب و عفاف موضوع امنیتی و انتظامی نیست استقرار ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد  نشست کمیته اقتصادی مشترک ولایت هرات و استان خراسان رضوی برگزار می‌شود وزیر کشور در مشهد: طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است کابینه جنگ اسرائیل برای حمله احتمالی به رفح نشست برگزار کرد وزیر خارجه چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود احمد وحیدی، وزیر کشور وارد مشهد شد (۶ اردیبهشت) اجرای نمایش «تمام نا تمام» در منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا (ع) عملیات «وعده صادق» و آینده نظم منطقه‌ای صباح زنگنه: اسرائیل به‌دنبال تنش در منطقه است| نیاز به فهم بهتر روابط بین‌الملل داریم صهیونیست‌ها برای سومین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه به شهادت رسید همسر شهید سید مصطفی خمینی درگذشت (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افکار عمومی جهان مصمم به متوقف‌کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است تأکید فرمانده ارتش بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند سردار فدوی: عملیات وعده صادق، صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل را در کرانه باختری خطرناک خواند رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله
سرخط خبرها

تحلیلگران: روسیه و ترکیه چشم خود را بر درگیری قره‌باغ می‌بندند

  • کد خبر: ۴۹۳۲۸
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
تحلیلگران: روسیه و ترکیه چشم خود را بر درگیری قره‌باغ می‌بندند
حمایت قاطع آنکارا از جمهوری آذربایجان در نبرد با ارامنه در منطقه قره‌باغ، بخشی از تلاش‌های ترکیه برای تقویت نفوذ بین‌المللی خود به حساب می‌آید. در‌مقابل مسکو نیز مصمم است که از منافع خود در قفقاز جنوبی دفاع کند.
عاطفه همایونی | شهرآرانیوز؛ روز یکشنبه الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، اعلام کرد که نیرو‌های کشورش، شهر مهم «شوشا» در قره‌باغ را تصرف کرده‌اند. به گزارش «فرانس‌۲۴»، ارمنستان خبر تصرف شوشا را رد و اعلام کرد جنگ بر سر این منطقه استراتژیک هنوز در جریان است. تصرف شوشا، شش‌هفته پس از آغاز نبرد‌های جدید بر سر منطقه قره‌باغ، یک پیروزی بزرگ برای جمهوری آذربایجان خواهد بود؛ شوشا روی صخره‌هایی در حدود ۱۵ کیلومتری بزرگ‌ترین شهر قره‌باغ، «استپاناکرت»، و در جاده اصلی‌ای که به خاک ارمنستان می‌رسد، قرار دارد. پس از آنکه نیرو‌های آذری در جبهه جنوبی قره‌باغ پیشروی کرده و از گردنه‌های کوهستانی آن عبور کردند، طی روز‌های اخیر، درگیری‌‎های شدیدی در اطراف این شهر گزارش شده است.
 
در این بین، به گزارش «رویترز»، با شدت‌گرفتن احتمال درگیری مستقیم میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، روسیه و ترکیه مشارکت خود در درگیری قره‌باغ را به ارائه کمک‌های بشردوستانه و میزان کمی از کمک‌های نظامی محدود کرده‌اند. حمایت قاطع آنکارا از جمهوری آذربایجان در نبرد با ارامنه در منطقه قره‌باغ، بخشی از تلاش‌های ترکیه برای تقویت نفوذ بین‌المللی خود به حساب می‌آید. در‌مقابل مسکو نیز مصمم است که از منافع خود در قفقاز جنوبی دفاع کند.
اما هیچ یک از این دو کشور تمایل ندارند که درگیر یک جنگ همه‌جانبه شوند. تحلیلگران نظامی می‌گویند که مسکو و آنکارا چشم خود را روی نقش مزدوران خارجی در این درگیری می‌بندند تا از ایجاد تنش‌های بیشتر جلوگیری کنند.
 
علاوه‌بر‌این، تحلیلگران نظامی و سیاسی معتقدند ترکیه که در سال‌های اخیر فروش تجهیزات تسلیحاتی به جمهوری آذربایجان را افزایش داده است، در‌صورت ادامه پیشرفت متحد خود در قره‌باغ، احتمالا از درگیری نظامی بیشتر خودداری خواهد کرد. این تحلیلگران می‌گویند هرچند روسیه با ارمنستان پیمان دفاعی دارد، روابط خوب خود را با جمهوری آذربایجان نیز حفظ کرده و تا‌زمانی‌که جمهوری آذربایجان مستقیم به ارمنستان حمله نکند، بعید است که روسیه در درگیری نظامی این دو کشور دخالت کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->