تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟
سرخط خبرها

درباره تولید واکسن کرونا که درست پس از اعلام نتیجه انتخابات آمریکا خبر آن رسید

  • کد خبر: ۴۹۴۴۰
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
درباره تولید واکسن کرونا که درست پس از اعلام نتیجه انتخابات آمریکا خبر آن رسید
در روز‌هایی که جهان و جهانیان با ویروس کووید ۱۹ دست وپنجه نرم می‌کردند، کشور‌ها و شرکت‌های زیادی برای تولید یک واکسن تلاش می‌کردند. آنچه، اما خبر تولید واکسن شرکت فایزر را مهم‌تر از پیش جلوه می‌دهد، روی خوش نشان دادن سازمان جهانی بهداشت به این واکسن است.
محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز؛ در روز‌هایی که کرونا در سراسر جهان دارد جان می‌گیرد و در کشور خودمان، خیلی از شهر‌ها از مرز قرمزشدن هم گذشتند و در تاریکی این بیماری دست وپا می‌زنند، خبر تولید یک واکسن مؤثر برای مقابله با این بیماری ویروسی، قطعا می‌تواند همان روز روشن و «روز بزرگ بشریت» باشد؛ همان نکته‌ای که مدیرعامل شرکت داروسازی فایزر (Pfizer) آن را بیان کرده، یعنی بزرگ‌ترین شرکت داروسازی دنیا که مقر اصلی آن در نیویورک است و یکی از دست اندرکاران اصلی ساخت و تولید این واکسن در کنار همتای آلمانی خود، شرکت بیوان تک (BioNTech)، است.
 
آلبرت بورلا، همچنین این اتفاق را «مهم‌ترین پیشرفت پزشکی در ۱۰۰ سال گذشته دانست». شرکت داروسازی فایزر اعلام کرده است که در مرحله سوم کارآزمایی بالینی، واکسن فایزر به ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر در ۶ کشور دنیا از جمله آمریکا، آلمان، برزیل، آرژانتین، ترکیه و آفریقای جنوبی در ۲ نوبت و به فاصله ۳ هفته تزریق شده است و در ۹۰ درصد موارد، مصونیت از کرونا ۷ روز بعد از تزریق در نوبت دوم و ۲۸ روز بعد از تزریق در نوبت اول ایجاد شده است. علاوه بر این، در آخرین مرحله کارآزمایی بالینی روی ۹۴ داوطلب مبتلا به کرونا، هنوز هیچ عارضه جانبی جدی‌ای گزارش نشده است.
 
با این حال یگانه مشکلی که برای این واکسن اعلام شده است، دمای نگهداری آن است. گوردون دوگان، استاد دانشگاه کمبریج، گفته است: «این واکسن که با موفقیت آزمایش شد، باید در دمای ۷۰ درجه زیر صفر نگهداری شود و این مسئله تهیه آن را بسیار دشوار می‌کند». این متخصص در ادامه بیان کرده است: «این مسئله مانعی در برابر انتقال، بازاریابی و نیز رساندن آن به دست پزشکان متخصص برای تزریق به شمار می‌رود».

 

سازمان جهانی بهداشت هم روی خوش نشان داد

در روز‌هایی که جهان و جهانیان با ویروس کووید ۱۹ دست وپنجه نرم می‌کردند، کشور‌ها و شرکت‌های زیادی برای تولید یک واکسن تلاش می‌کردند. آنچه، اما خبر تولید واکسن شرکت فایزر را مهم‌تر از پیش جلوه می‌دهد، روی خوش نشان دادن سازمان جهانی بهداشت به این واکسن است، آن هم در روز‌هایی که آمار مبتلایان به این بیماری در دنیا به ۵۱ میلیون نفر رسیده است.
 
رئیس سازمان بهداشت جهانی این خبر را دل گرم کننده خوانده و یکی از مقامات ارشد سازمان جهانی بهداشت هم گفته است که این واکسن تا ماه مارس ۲۰۲۱ در وضعیت همه گیری بیماری کووید ۱۹ تغییری اساسی ایجاد می‌کند. بد نیست بدانید که در همین میان به ظاهر چین هم درحال سروکله زدن برای ساخت واکسن کرونا بوده که البته خبر آمده آزمایش این واکسن چینی متوقف شده و به ظاهر آژانس نظارت بهداشتی برزیل در ۲۹ اکتبر اثرات منفی و عوارض جانبی روی یکی از شرکت کننده‌ها پیدا کرده است. حالا، شرکت فایزر اعلام کرده است که تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ میلیون و تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از یک میلیارد از این واکسن را در سراسر جهان عرضه خواهد کرد.

 

سیاسی بازی در عصر کرونا

درست همان طورکه انتظار می‌رفت، خبر تأیید واکسن کرونا واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. واکنش‌هایی که بخشی از آن با جو انتخاباتی حاکم بر آمریکا و تشعشعات آن در نقاط دیگر دنیا گره خورد و رنگ وبوی سیاسی به خود گرفت و بخش دیگر آن‌ها هم مطابق معمول واکنش‌های مردمی در قالب توئیت و نظر در فضای مجازی بود. ترامپ دوباره به پناهگاه اولش برای صحبت کردن درباره این قضیه، یعنی توئیتر، رجوع کرد و بعد از اینکه این خبر را یک خبر عالی برشمرد، گفت که اعلام موفقیت آمیزبودن این واکسن را به عمد به این بازه زمانی، یعنی بعد از انتخابات، موکول کرده اند تا این پیروزی به نام او ثبت نشود و تمام این اتفاقات درگیر سیاسی بازی بوده و نجات جان انسان‌ها دراین زمینه اهمیت نداشته است! ترامپ در توئیت خود دست از سر بایدن هم برنداشت و نوشت: «اگر جو بایدن رئیس جمهورتان بود، تا ۴ سال دیگر واکسن نداشتید.»
 
او در توئیتی دیگر نوشته بود: «سازمان غذا و داروی آمریکا و دمکرات‌ها نمی‌خواستند پیش از انتخابات، پیروزی‌ای به من در زمینه تولید واکسن بدهند، به همین دلیل ۵ روز بعدش چنین کاری کردند. همان طور که پیش از این هم گفتم!» در این میان فرزند ترامپ هم که حالا به لطف انتخابات بیش از پیش نامش شنیده می‌شود، نوشته است: «زمان اعلام موفقیت آمیزبودن این واکسن مشکوک است!»
 
جو بایدن هم البته سکوت پیشه نکرد و در واکنش به این اتفاق به دست اندرکاران این قضیه تبریک گفت و البته افزود که مبارزه با این همه گیری همچنان زمان می‌برد. بازار‌های مالی جهان هم حسابی به این اتفاق واکنش نشان دادند، نمودار‌ها سیر صعودی طی کردند و به قول تارنمای شبکه اول تلویزیون آلمان: «آن پیام مانند رستگاری امیدبخشی برای بازار‌های مالی بود».
 
کاربران توئیتر هم کم واکنش نداشتند، هم به سخنان ترامپ و هم به خبر ساخت واکسن. کاربری خطاب به خود ترامپ نوشته بود: «جوری می‌گه دیر اعلام کردن انگار خودش روز و شب توی آزمایشگاه سر کرده و خودش واکسن رو تولید کرده.» کاربر دیگری هم که به نظر سیاسی بازی‌هایی را دراین زمینه دخیل می‌دانست، نوشت: «تقصیر خودته! وقتی خودت می‌خوای با همه دربیفتی، شرکت داروسازی هم می‌خواد تو زمین بخوری».
 
در این میان کاربرانی هم بودند که از واکسن آنفلوانزا یاد کردند که هیچ گاه به دستشان نرسید: «درحالی دنیا از کشف واکسن کرونا خوش حاله که هنوز واکسن آنفلوانزا به داروخانه‌های ایران نرسیده.» یا «اگه آمریکایی‌ها هم بخوان واکسن رو به ما بدن، یه آقازاده احتکارش می‌کنه و به جاش واکسن یخ زده برزیلی بهمون می‌ده!»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->