قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاظمی‌قمی در دیدار با حکمتیار، اوضاع منطقه و افغانستان را بررسی کردند
سرخط خبرها

درختی در ازدحام غریبان | به‌مناسبت زادروز ابوطالب مظفری، شاعر افغانستانی ساکن مشهد

  • کد خبر: ۴۹۴۵۸
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
درختی در ازدحام غریبان | به‌مناسبت زادروز ابوطالب مظفری، شاعر افغانستانی ساکن مشهد
اگر بخواهیم ادبیات افغانستان و به‌ویژه ادبیات مهاجر را در ایران رج بیندازیم، به نام ابوطالب مظفری در اولین بافته‌های آن برمی‌خوریم. شاعری که همین روزها پنجاه‌و‌پنج‌ساله شده است.

سلمان نظافت یزدی | شهرآرانیوز - نامی درخشان در حوزه ادبیات افغانستان و مهاجرت. شاعری اندوهگین اما معترض که استمرار حضورش در دفتر دُر دری حضوری پرمایه و درخشان است. نام ابوطالب مظفری با محمدکاظم کاظمی گره خورده است، اگرچه مظفری چندان اهل دیده شدن نیست و شاید همین انزوای خودخواسته باعث شده است آن‌چنان که باید در محافل عمومی‌تر شناخته نشده باشد.

 

اما اگر پای حرف هرکدام از شاعران مهاجر افغانستانی در نسل‌های مختلف بنشینیم به نام مظفری می‌رسیم، شاعرانی که هر کدام امروز گوشه‌ای از دنیا مشغول زندگی هستند، شاعرانی که مظفری در شعری درباره‌شان نوشته است: «...تو مسافر ناگزیر بادهای غریب/ من باشنده ناگزیر این خاک عجیب/ در اینجا غریب در آنجا غریب / دنیا بر نمی‌تابد انگار/ ازدحام غریبان را/ که هر برگی از ما را به سمتی می‌دواند باد...»

 

اما مظفری خودش برگ نبوده است که برود، او سال‌های سال در مشهد حضور داشته است، در مشهد درس حوزه خوانده، در همین شهر سوگنامه بلخ، پایتخت پریان و... را سروده و نوشته است و به ستونی در ادبیات مشهد و ایران و افغانستان بدل شده است و با همتی والا و تواضعی چشمگیر در دفتر دُر دری و این سال‌ها با نام پارسی‌زبانان، درختی شده است که تکیه‌گاه برگ‌هایی است که روزی از دُر دری به خاکی ناآشنا رفته‌اند و هر کدام هر زمان دلشان برای شنیدن شعر فارسی و چای سبز تنگ شده است، سراغ دُر دری و مظفری را گرفته‌اند.

 

ابوطالب مظفری اگرچه همین روزها پنجاه‌وپنج ساله شده است اما هنوز هم همانند دوران جوانی به مسائل اجتماعی ایران و افغانستان حساس است و با زبانی تلخ و معترض واکنش نشان می‌دهد! نمونه‌اش همین اتفاقات دردناک اخیر افغانستان بود؛

 

«هرچند وضع جمله‌جهان زار و درهم است

کابل سیاه‌بخت‌ترین شهر عالم است

 

ماهی، اگر که هست به عالم، محرّمی

این‌جا تمام سال، هوایش محرم است

 

شهری در آن نه چشم امیدی به سوی خلق

نه سیر دود ناله سوی عرش‌اعظم است

 

هر پیچ کوچه، چاه و شغاد است در کمین

تنها نه نقل کشتۀ‌ اسطوره، رستم است

 

هرچند کس نشان و بیان از علی ندید

اما درخت‌‌ها همگی ابن ملجم است

 

هرجا که درد بود، داوا داشت در پی‌اش

این زخم کابل است که بی نوش و مرهم است

 

ای شهر پر حکایت تاریخ، ای عزیز

افسوس واژه در بدل سوک تو کم است...»

 

باری، حضور ابوطالب مظفری به عنوان چهره‌ای شناخته شده در افغانستان و ایران و در این شهر گنجی است که آن‌چنان که باید و شاید به آن توجه نشده است و دریغ است که استاد را در این شهر داشته باشیم و نهادهای فرهنگی و هنری و برنامه‌های تلویزیونی که در این شهر ساخته می‌شود به دنبال شاعران پایتخت‌نشین باشند.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->