اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

یارانه ۱۲۰ هزار تومانی در صورت تصویب چه تأثیری بر معیشت مردم می‌گذاشت؟

  • کد خبر: ۴۹۸۸۵
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
یارانه ۱۲۰ هزار تومانی در صورت تصویب چه تأثیری بر معیشت مردم می‌گذاشت؟
به‌علت نبود منابع مالی، در صورت تصویب طرح یارانه کالا‌های اساسی یا همان یارانه ۱۲۰ هزار تومانی، تورم افزایش می‌یافت.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ «یارانه ۱۲۰ هزار تومانی لغو شد.» حتما روز گذشته این تیتر را به شکل‌های مختلف در فضای مجازی و در رسانه‌ها دیده‌اید. موضوع از این قرار است که شورای نگهبان طرح یارانه تامین کالای اساسی را که یک فوریت آن، هفته اول پاییز در مجلس تصویب شده بود، رد کرد. اما کلیات این طرح چه بود؟ براساس این طرح، دولت موظف شده بود به ۲۰ میلیون نفر از افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی در دهک‌های اول تا سوم جامعه، ۱۲۰ هزار تومان و به ۴۰ میلیون نفر دیگر از افراد کم‌درآمد، ۶۰ هزار تومان به ازای هر نفر تا سقف پنج نفر برای هر خانواده، یارانه تامین کالای اساسی پرداخت کند.
 
البته دولت از همان ابتدا به‌دلیل نداشتن منابع کافی با این طرح مخالفت کرده بود. حالا اینکه چرا این طرح، تایید شورای نگهبان را به‌دست نیاورده است، نیز به همین موضوع یعنی تامین نشدن منابع برای اجرای آن برمی‌گردد. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در این‌باره گفته است: این طرح بار مالی داشت و دولت نیز با آن مخالفت کرده بود؛ به همین دلیل شورای نگهبان نیز طبق اصل ۷۵ قانون اساسی، با آن مخالفت کرد.


اختصاص یارانه برای یک‌سوم هزینه خوردوخوراک

حالا باید این سوال را پرسید که اصلا پرداخت این یارانه آن‌هم به شکل نقدی، بر اقتصاد کشور و معیشت مردم چه تأثیری خواهد گذاشت؟
مبلغ این یارانه برای یک خانواده پنج‌نفره تا دهک سوم ۶۰۰ هزار تومان در ماه است. اگر این روز‌ها به بازار رفته باشید، حتما می‌دانید که این مبالغ با وجود این میزان تورم و گرانی، بسیار ناچیز است و در بهترین حالت، شاید کمتر از یک‌سوم هزینه خوردوخوراک این خانواده را تامین کند. این میزان برای همین خانواده در دهک‌های بالاتر، ۳۰۰ هزار تومان است که یعنی حدود یک‌ششم هزینه خوردوخوراک این خانواده را تامین خواهد کرد، با این حال با همین مبلغ هم می‌شود گوشه کوچکی از قدرت خرید ازدست‌رفته مردم را جبران کرد؛ البته به این شرط که همه جوانب، بررسی و منابع تامین مالی این مصوبه که بار مالی ۳۰هزار میلیارد تومانی برای دولت دارد، کاملا مشخص شود.
 
کارشناسان معتقدند هم‌اکنون دولت خود با کسری بودجه بسیار شدیدی روبه‌روست و باید دقیق مشخص کند که منابع این طرح قرار است از چه محلی تامین شود. آن‌ها می‌گویند اگر قرار باشد دولت با استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول این یارانه نقدی را به مردم پرداخت کند، بهتر است طرح اجرا نشود؛ چون اثرات تورمی بسیاری دارد و درنهایت تورم خیلی بیشتری را به مردم تحمیل خواهد کرد.


۴۵ هزار تومان یک دهه قبل، ۴۵۰۰ تومان امسال

اگر به خاطر داشته باشید، آذر یک دهه قبل بود که اولین یارانه معیشتی به حساب مردم ایران واریز شد. در سال ۹۳ با پایان فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها، وزارت اقتصاد با انتشار گزارشی اعلام کرد که پس از اجرای این قانون، قدرت اقتصادی خانوار‌های کشور ۲۵درصد کمتر شده است و هم‌اکنون ۳۱درصد خانوار‌ها زیر خط فقر هستند.

اکنون با گذشت ۱۰ سال و درحالی‌که میانگین نرخ تورم نقطه‌ای برای کالا‌های اساسی تا ۱۰۰۰ درصد هم می‌رسد، هنوز هیچ تغییری در مقدار این یارانه صورت نگرفته است و حالا شما با ۴۵ هزار تومان فقط می‌توانید حدود ۲ کیلوگرم گوشت مرغ بخرید. اگر تورم نقطه‌ای را نسبت‌به ۱۰ سال گذشته ۱۰۰۰ درصد درنظر بگیریم، ارزش این یارانه درمقایسه‌با دهه گذشته، به ۴ هزارو ۵۰۰ تومان کاهش یافته است.

اکنون دولت سالانه، بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان بابت یارانه نقدی ۴۵هزارو۵۰۰تومانی و ۳۰هزار میلیارد تومان برای کمک معیشتی از محل افزایش قیمت بنزین پرداخت می‌کند.
اجرای طرح تامین کالای اساسی فعلا منتفی شده است، اما اگر مجلس بر اجرای آن اصرار می‌ورزد، باید با کمک دولت راهکار‌هایی را برای تامین مالی آن پیش‌بینی کند تا بعد‌ها اثرات تورمی طرح، این یارانه اندک را مانند یارانه نقدی گذشته به پول خوردی برای مردم تبدیل نکند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->