مصرف شکر را به خاطر حفظ سلامتی خود کاهش دهید گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک: زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم تاخیر ۵ ساعته پرواز مشهد-تهران به علت نقص فنی هواپیما + فیلم (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تصادف ۲ دستگاه پراید در جاده کلات ۹ مصدوم بر جا گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی تاثیر کرونا بر روح و روان| ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا درگیر مه مغزی هستند سرنوشت متفاوت برای ۵ قاتل پای چوبه دار جاده کندوان یکطرفه شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری نخستین سارقی که با پابندالکترونیکی قصد سرقت داشت ! خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (فردا شنبه ۸ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

چی بپـزم؟

  • کد خبر: ۵۰۱۱
  • ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۹
چی بپـزم؟
راهکارهایی برای خارج شدن از چالش روزمره غذا پختن

سمیرا منشادی|«هرچی دوست داری بپز،فقط پلو نباشه...»، « هرچی درست کنی، خوشمزه است.» و « من نمی دونم هرچی تو خونه داریم، درست کن.»؛ حتم دارم مشابه این جمله ها را زیاد از همسران کدبانوهای اطرافتان شنیده اید  یا همسر خودتان به کار می برد که نتیجه معضلی با نام «چی بپزم؟» است؛ اینکه برای ناهار یا شام چه غذایی بپزید که هم همسرتان و دیگر اعضای خانواده خوششان بیاید، هم تکراری نباشد و هم سالم باشد، واقعا معضل است. غذا افزون بر اینکه نقش مهمی در سلامتی آدمی دارد، یکی از دوست داشتنی ترین لذت های زندگی هم به حساب می آید، برای همین نمی توان مثل خیلی از کارهای دیگر سَنبلش کرد و به راحتی از کنارش گذشت، ازاین رو، امروز می خواهیم از تجربه برخی کدبانوها برای این موضوع استفاده و برآیند آن را هم برای شما بیان کنیم.

 

یک فهرست تهیه کنید
شما چند غذا بلدید بپزید؟ تا حالا این پرسش جدی را از خودتان کرده اید؟ گاهی ما آن قدر روی دور تکرار می افتیم که فراموش می کنیم، به جز خورشت قیمه و قورمه سبزی غذاهای دیگری هم بلدیم که بپزیم. ازاین رو توصیه می کنیم کاغذ و قلمی را تهیه کنید و جدولی بکشید و فهرست کاملی از آنچه بلدید بپزید، جمع وجور کنید از املت گرفته تا انواع آش و اشکنه ، حتی در این فهرست می توانید غذاهای فینگرفودی و سالادها را هم جا بدهید. این جدول را روی در یخچال یا کابینت بچسبانید تا جلوی چشمتان باشد و هرروز برحسب مواد اولیه ای که درخانه دارید، یک غذا را تدارک ببینید.

 

از شب قبل فکرش را بکنید
یکی از دلایلی که باعث می شود مهم ترین بخش روزتان به «چه بپزم؟» بگذرد و دست آخر هم همان غذای تکراری و همیشگی را بپزید این است که از قبل برای آن آماده نیستید. اگر بدانید که فردا می خواهید به طور مثال خورشت بامیه یا لوبیا پلو بپزید، صبح که از خواب بیدار می شوید و میز صبحانه را می چینید، همان موقع هم به فکر بارگذاشتن ناهار ظهرتان می افتید. بنابراین آمادگی از قبل سبب می شود زودتر و بهتر به نتیجه برسید.

 

غذاهای جدید را امتحان کنید
این روزها شبکه های مجازی پرشده است از دستورهای آشپزی متنوع. از انواع غذاهای اقوام ایرانی بگیر تا انواع غذاهای فرنگی و فست فودی. می توانید سری به این سایت ها و کانال ها بزنید و یکی از غذاهای جدیدی را که به ذائقه شما نزدیک تر است انتخاب و امتحان کنید. ذائقه چشایی ما آدم ها هر سه سال یک بار تغییر می کند، بنابراین حتی اگر قبلا از طعمی خوشتان نیامده است می توانید دوباره آن را امتحان کنید. بدین شکل هم از روزمرگی پلو و خورشت ها خارج می شوید و هم غذاهای متنوع با طعم های جدید را امتحان می کنید.

 

کتاب آشپزی بخرید یا بنویسید
می توانید برای تنوع دادن به فهرست غذایی روزانه تان یک دفتر تهیه کنید که در آن دستورپخت انواع غذاهایی را که از روزنامه، تلویزیون و حتی دوستان و اقوامتان می گیرید، در آن بنویسید و در مواقعی که نمی دانید چه غذایی بپزید سری به این دفتر مشکل گشا بزنید و یکی از آن ها را انتخاب کنید. درضمن، کتاب های مختلفی در زمینه آشپزی از روزگاران قدیم چاپ شده است که می توانید از آن ها هم کمک بگیرید. این چند کتاب نمونه ای از کتاب های خوب موجود در بازار است که می توانید آن ها را تهیه کنید.

 

نظر دیگران را بخواهید
نظرخواهی از اعضای خانواده یک راهکار مشکل گشاست. برای نمونه هنگامی که همه اعضای خانواده دور هم جمع هستید از آن ها درباره غذاهایی که دوست دارند بخورند، بپرسید. این روش حتی می تواند به شما ایده بدهد که به دنبال یادگیری چه نوع غذاهایی باشید. بچه ها معمولا غذاهای فست فودی را بیشتر می پسندند و همسرتان احتمالا غذاهای سنتی، که فرصت خوبی است به یک تعادل در بین آن ها برسید طوری که نه سیخ بسوزد و نه کباب.

 

با نرم افزارها آشنا شوید
سایت ها و نرم افزاهای مختلفی در فضای مجازی وجود دارند که برای همین منظور طراحی شده اند. هنگامی که وارد این برنامه ها می شوید کافی است مواد اولیه ای را که در خانه دارید یا موادی که می خواهید با آن ها خوراکی تهیه کنید به این نرم افزارها بدهید تا پیشنهادهای شگفت انگیزی برای تهیه غذاهای مختلف به شما بدهند. برای این منظور می توانید از برنامه بازار نرم افزارهایی مانند «چی بپزم؟» را دانلود کنید. این نرم افزار در نسخه دوم کامل تر است و حاوی امکانات زیادی مانند جست وجو، دسته بندی، فهرست علاقه مندی ها، غذاهای بیشتر، یافتن پیشنهاد بر مبنای مواد لازم، ارائه پیشنهاد و... است. شما در «چی بپزم»‏ می توانید به سرعت پیشنهاد دریافت کنید و اگر خواستید طرز پخت غذا را هم بیاموزید. ‏نرم افزار «سرآشپز بزرگ» را هم می توانید امتحان کنید. این نرم افزار هم دارای تقسیم بندی غذاها برحسب نوع و منطقه و کشور است. همچنین دارای بخش های شیرینی پزی و سفره آرایی و دسر و غذاهای محلی و فرنگی هم هست. امتیاز مهم این نرم افزار این است که کالری تمام غذاها را به صورت خودکار محاسبه می کند.

 

چند پیشنهاد کاربردی
این هم فهرستی پیشنهادی با یک دسته بندی کلی از غذاهایی که می توانید آن ها را با سلیقه خودتان بپزید.
انواع پلو ها با مرغ
انواع کتلت ها، کباب ها و سوخاری ها
انواع کوکوها مانند کوکوسبزی، سیب زمینی، کدوسبز و اسفناج
انواع پلوهای مخلوط مانند عدس پلو، کلم پلو و قیمه ریزه
انواع سالادها مانند الویه، سالاد ماکارانی و سیب زمینی
انواع طبخ ماهی ها مانند سبزی پلو با ماهی، ماهی شکم پر، ماهی کبابی و قلیه ماهی
انواع سوپ ها و آش ها مانند آش رشته، آش چغندر و آش گندم
انواع آبگوشت ها و اشکنه ها
انواع کوفته ها
انواع خوراک ها مانند عدسی، لوبیا و قارچ
انواع غذاهای فست فودی مانند پیراشکی، فلافل، پیتزا و لازانیا
انواع خورشت ها مانند قورمه سبزی، قیمه، فسنجان، بامیه، بادمجان، کدو، کنگر و کرفس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->