سرخط خبرها
گزارش میدانی از مشکلات محله خواجه‌ربیع

انبارهای مشکل‌ساز

  • کد خبر: ۵۰۲۰
  • ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
انبارهای مشکل‌ساز

محمدرضا فیضی - خواجه‌ربیع، یکی از محلات قدیمی منطقه 3 است. برای تهیه گزارش میدانی این هفته سری به این محله که در شمال منطقه و شمال شرق مشهد واقع‌ شده است، زدیم و از کم و کاستی‌هایش گزارشی تهیه کردیم.
اگر بخواهیم محله خواجه‌ربیع را به لحاظ جغرافیایی ترسیم کنیم از شمال به محله مهر مادر، از جنوب به محله بلال، از شرق به محله سیس‌آباد و از غرب به محله بهمن متصل است.

 

ساعت 17 روز پنجشنبه برای تهیه گزارش به‌طرف محله خواجه‌ربیع راهی می‌شوم. بعد از عبور از بزرگراه شهید میرزایی به میدان امام حسین(ع) می‌رسم. در طول مسیر نکته‌ای توجهم را به خود جلب می‌کند که چرا هیچ تابلویی برای مسیریابی بوستان بزرگ بهار یا برای بازدید از مکان‌های تاریخی و تفریحی شهرستان کلات نادری در نظر گرفته نشده است. در طول سال کلات نادری مقصد بسیاری از مسافران است و به دلیل نبود تابلو قطعاً آن‌ها سردرگم می‌شوند و ممکن است راه را اشتباه بروند و سر از ناکجاآباد دربیاورند.
ابتدای ورودی خیابان خواجه‌ربیع مثل همیشه ترافیک است به سراغ یکی از کسبه این محل می‌روم و با وی هم‌کلام می‌شوم.
حسن عباسی می‌گوید: حدود سال 1391 پل کابلی امام حسین(ع) یا همان تقاطع سه سطحی امام حسین(ع) به بهره‌برداری رسید. ورودی و خروجی خیابان خواجه‌ربیع کم‌عرض است و همیشه مشکل ترافیکی وجود دارد. مسافران زیادی از همین مسیر به کلات و آرامگاه خواجه‌ربیع می‌روند و از شهرداری انتظار داریم هرچه سریع‌تر این مشکل را حل کند.
وی در ادامه بیان می‌کند: شهرداری تعداد زیادی از منازل اطراف میدان امام حسین را خریداری و تخریب کرده که اکنون محل امنی برای حضور معتادان است. از کلانتری خواجه‌ربیع که در فاصله چند قدمی ما واقع‌ شده است خواهشمندم برای تأمین امنیت کسبه و شهروندان توجه ویژه‌ای به این محدوده داشته باشد.
در ادامه مسیر به کال دروی می‌رسیم. این کال در سال‌های قبل یکی از مشکلات جدی شهر مشهد و منطقه ما محسوب می‌شد. آن زمان تخلیه فاضلاب و زباله و جولان معتادان در آن، چهره ناخوشایندی به منطقه کم برخوردار شهر داده بود اما به همت شهرداری منطقه 3 کال دروی نیز بهسازی شد و امروز به یکی از بهترین کال‌ها تبدیل‌شده و اجرای پروژه پارک خطی در حاشیه آن‌هم زیبایی خاصی به آن داده است.
به اولین چهارراه که می‌رسم وارد بولوار شهید ناصری می‌شوم. این بولوار عمر زیادی ندارد و مسیر خواجه‌ربیع به رسالت را به هم متصل می‌کند و نقش مؤثری در کاهش بار ترافیکی خواجه‌ربیع و رسالت شمالی داشته است. در حاشیه همین خیابان بوستان بزرگ بهار واقع‌شده است. بوستانی که اکنون42 هکتار از 83 هکتار آن به بهره‌برداری رسیده است و شهروندان مشهدی و زائران روزشان را در این بوستان شب می‌کنند.
خیابان خواجه‌ربیع23 مقصد بعدی ماست. با یکی دیگر از شهروندان محله به گفت‌وگو می‌نشینم. حسین اسعدی که از 17 سال پیش ساکن خواجه‌ربیع است، می‌گوید: اوضاع‌ و احوال خواجه‌ربیع نسبت به یکی دو دهه قبل خیلی بهتر شده است اما جا برای کار زیاد دارد. یکی از مشکلاتی که ما از آن رنج می‌بریم وجود انبارهای ضایعات در محله است. بعضی‌ها منازل مسکونی را رهن می‌کنند و آن را به انبار خریدوفروش ضایعات تبدیل می‌کنند. همین انبارها مشکلات بهداشتی، امنیتی و... برای اهالی به وجود می‌آورد. بعضی از این انبارها اموال سرقتی را خریداری می‌کنند. به همین واسطه سارقان در محله بیشتر دیده می‌شوند و آمار سرقت به‌خودی‌خود افزایش پیدا می‌کند. از شهرداری خواهشمندم برای انتقال آن‌ها به خارج از محدوده مسکونی تمام تلاش خود را به کارگیرد.
وی با اشاره به مشکلات بهداشتی در محله می‌گوید: خواجه‌ربیع به سیس‌آباد متصل است. چندی قبل سیس‌آباد روستا بود و اکنون جزو محدوده شهر محسوب می‌شود. متأسفانه هنوز در این محله دام سبک و سنگین نگهداری می‌شود که بوی بسیار نامطبوعی در محله به مشام شهروندان می‌خورد. بارها این موضوع را به شهرداری منتقل کرده‌ایم که در پاسخ بیان کرده‌اند: «پیگیر انتقال دامداری‌ها هستیم» از شما هم می‌خواهم از طریق شهرآرامحله پیگیر باشید.
اسعدی در پایان بیان می‌کند: ترافیک اطراف آرامگاه خواجه‌ربیع یکی دیگر از مشکلات مهم محله ماست. عصرهای پنجشنبه و جمعه به دلیل حضور شهروندان بر سر مزار شهدا و اموات ترافیک به وجود می‌آید و نیاز است نیروهای پلیس راهور حضور مستمری داشته باشند و این ترافیک را کنترل کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->