خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

وزارت کشور: محدودیت‌های کرونایی جدید شامل همه دستگاه‌های کشور می‌شود

  • کد خبر: ۵۰۲۴۹
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸
وزارت کشور: محدودیت‌های کرونایی جدید شامل همه دستگاه‌های کشور می‌شود
قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد زمان آغاز اجرای طرح جدید محدودیت ها، از نخستین دقیقه های بامداد روز شنبه اول آذرماه سال ۱۳۹۹ است و هرچند فعلاً مدت دو هفته برای اجرای آن اعلام شده، اما در عمل متناسب با روند شیوع و بروز بیماری در شهرها، طول دوره اعمال محدودیت‌ها پس از دو هفته نخست، استمرار، تغییر و یا کاهش خواهد یافت.

به گزارش شهرآرانیوز، قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا در نخستین اطلاعیه خود با اشاره به اینکه در نخستین دقیقه‌های بامداد شنبه اول آذرماه امسال، طرح جدید اعمال محدودیت‌ها اجرا می شود، اعلام کرد: همه دستگاه ها در هر سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه مشمول این طرح می‌شوند.

در متن اطلاعیه شماره یک قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا آمده است: اکنون که با تاییدات الهی در آستانه اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها، متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید ۱۹ در شهرهای کشور هستیم، لازم است ضمن اطمینان خاطر به اقشار مختلف مردم از آمادگی های کافی دستگاه‌های مختلف عضو قرارگاه برای اجرای طرح جدید، نکات ذیل برای استحضار مردم و اصحاب رسانه اعلام شود.

قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در ادامه اطلاعیه خود آورده است: در ۹ ماه گذشته و از آغاز ورود بیماری به کشور تا پیش از این، اقدامات زیادی در راستای فاصله گذاری اجتماعی، آموزش، غربالگری، اقدامات بهداشتی و درمانی و فراهم آوردن زیرساخت سامانه های هوشمند مدیریت بیماری کرونا انجام گرفته است، اما روند افزایشی بیماری و مرگ و میر ناشی از آن، ضرورت اتخاذ تمهیدات تهاجمی، همه جانبه و همگانی، برای مقابله با این بیماری را برای همگان آشکار و به گزینه ای اجتناب ناپذیر مبدل ساخته است. بر همین اساس، مردم، مسئولان و متخصصان مختلف کشور، اجرای اقدامات جدی و البته همه جانبه را مطالبه می کنند.

بر اساس این گزارش و به منظور پاسخ به این دغدغه و مطالبه مشترک مردمی و کارشناسی، در سه هفته اخیر، با پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از تشکیل قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، تلاش شد تا ضمن بررسی دقیقِ ظرفیت‌های قانونی مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، هفت محور اصلی برنامه جامع کنترل بیماری درکشور شامل تشدید پروتکل ها و نظارت ها، تست گسترده و هدفمند، بیماریابی فعال، ارتقای آموزش و اطلاع رسانی، حفاظت از گروه های آسیب پذیر، تعیین محدودیت‌ها و تقویت درمان سرپایی، نهادمند پیگیری و از همه دستگاه های عضو قرارگاه و مسئول در هر زمینه، گزارش گیری جدی شود.

در فرار دیگری از این اطلاعیه آمده است: در همین مدت کوتاه همچنین، در جلسات مختلف ارتباط تصویری با استانداران، روسای دانشگاه های علوم پزشکی، ۴۵۰ فرماندار و رئیس شبکه بهداشت و ۱۱۰۰ بخشدار در سراسر کشور، دغدغه ها، موانع و پیشنهادات مدنظر تمامی عناصر فعال در مدیریت مبارزه با بیماری در سراسرکشور، مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفته است.

قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در این اطلاعیه تصریح کرد: در همین مدت، با پیگیری های انجام شده و با تلاش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر بخش های ذیربط، شاهد افزایش تعداد تست ها در گام اول به حدودا ۴۰ هزار و در روزهای پیش رو، به یکصد هزار مورد در هر روز خواهیم بود که اگرچه این اقدام موجب افزایش آمار مبتلایان شناسایی شده خواهد بود، اما در عوض با شناسایی بیماران در مراحل اولیه بیماری، به تدریج از تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری خواهد کاست.

براساس این گزارش، قرارگاه همچنین، با بررسی دقیق طرح غربالگری محله محور و ارزیابی گزارش اجرای آزمایشی آن در استان کرمانشاه، برای کاهش مشکلات و ارتقای اثرگذاری آن تلاش کرده و این طرح که در اجرای برنامه شناسایی فعال بیماران، تسهیل روند قرنطینه بیماران، کاهش روند بستری بیماران در مراکز درمان و نهایتاً تحقق روند کاهشی مرگ ومیرهای ناشی از ابتلای افراد به کرونا، طراحی شده است، با کمک و نقش آفرینی سازمان بسیج مستضعفین، جمعیت هلال احمر، سازمان های مردم نهاد و کادر بهداشت و درمان از روز شنبه، به مرور در مناطق مختلف کشور اجرا می شود.

قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا خاطرنشان کرد: همچنین به عنوان یک محور از هفت محور اصلی برنامه جامع مدیریت بیماری در کشور، برای اعمال محدودیت های مؤثر در کشور، با هدف تحقق معنادار فاصله گذاری اجتماعی، طرح پیشنهادی از سوی کمیته امنیتی انتظامی ستاد ملی مستقر در وزارت کشور، در تبادل نظر با ستاد، مورد بررسی نهایی قرار گرفت و پس از کنکاش و بررسی های بسیار، در نهایت با تصویب جزئیات طرح در تعامل با دستگاه های مجری، طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها، متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید ۱۹ در شهرهای کشور، آماده اجرا شده است.

طبق این گزارش، زمان آغاز اجرای طرح جدید محدودیت ها، از نخستین دقیقه های بامداد روز شنبه اول آذرماه سال ۱۳۹۹ است و هرچند فعلاً مدت دو هفته برای اجرای آن اعلام شده، اما در عمل متناسب با روند و وضعیت شیوع و بروز بیماری در شهرها، که گزارش های تخصصی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، مبنای تشخیص آن خواهد بود، طول دوره اعمال محدودیت‌ها پس از دو هفته نخست، استمرار، تغییر و یا کاهش خواهد یافت.

در ادامه اطلاعیه قرارگاه عملیاتی کرونا آمده است: از آنجا که محدودیت‌های وضع شده به تصویب ستاد ملی کرونا رسیده و مصوبات این ستاد با اذن مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، معادل مصوبات شورای عالی امنیت ملی است، مقررات وضع شده در حکم قانون است و ضمن آنکه عموم مسئولان و مردم موظف به تبعیت از آن هستند، همه دستگاه‌های اجرایی نیز باید نهایت تلاش خود را در اجرا و تحقق عملی آن به کار بندند. برهمین اساس، اجرای محدودیت‌ها مشمول همه دستگاه‌های کشور در هرسه قوه مجریه، مقننه و مجریه خواهد بود.

قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا تاکید کرد: عملکرد همه مردم، مسئولان و دستگاه ها در اجرای این طرح، که تنها هدف آن صیانت از سلامت جامعه و پیشگیری از قربانی شدن تعداد بیشتری از هموطنان عزیزمان در اثر بیماری کرونا است، دقیقا رصد  می شود و روند اجرای آن به استحضار ملت شریف ایران خواهد رسید.

در این اطلاعیه همچنین اشاره شده است که در کنار وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، به عنوان رکن مهم اجرایی و عملیاتی برنامه مبارزه با کرونا که همه بخش های مختلف کشور درخدمت آن هستند و همچنین رسانه‌ها و در رأس آنها سازمان صدا و سیما که نقش بی بدیلی در اجماع سازی، اقناع و همراهی افکار عمومی را بر عهده دارند، مردم شریف ایران، رکن اصلی در تحقق اهداف مورد نظر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا را در راستای طرد و ریشه کنی این بیماری از خانه و کاشانه خود و میهن اسلامی است.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است:  تنها و تنها با رعایت حداکثری همه مقررات و ملاحظات مبارزه با بیماری کرونا ازسوی مردم است که می‌توان بیماری کرونا را کنترل و امیدوار بود که با تحقق ۷ محور به هم پیوسته برنامه جامع مبارزه با بیماری و از جمله اجرای محدودیت های جدید، بیماری را در زمان بندی مناسبی مهار کنیم و در این مرحله، ظرف سه تا چهار هفته، اولین طلیعه های نتایج فداکاری ها و همدلی های عمومی مردم را شاهد باشیم. درخواست صمیمانه و مصرانه قرارگاه از همه مردم صبور و بصیر این است که به دقت مراقب خود، خانواده خویش و اطرافیان خود باشند و بعلاوه با اجرای مقررات بهداشتی و رعایت محدودیت ها، از سلامت جامعه خود صیانت کنند.

در پایان این اطلاعیه اعلام شده است: در مراحل پیش رو؛ متناسب با روند اجرای برنامه های مبارزه با کرونا، اطلاعات مورد نیاز از طریق اطلاعیه های قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا و حسب ضرورت اطلاعیه های کمیته های تابعه ستاد ملی، به استحضارخواهد رسید، قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا با ابراز مراتب سپاس و احترام به فرد فرد اعضای کادر بهداشت و درمان کشور که در خط مقدم مبارزه با کرونا درحال جانفشانی هستند، از محضر پروردگار قادر متعال، صحت و سلامت و بهروزی همه این عزیزان، علو درجات شهدای سلامت، شفای عاجل وکامل مبتلایان و التیام آلام خانواده های قربانیان ویروس منحوس کرونا را خواستار شد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ ( فوریه ۲۰۲۰)  بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی تاکنون بیش از ۵۵ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان‌باخته‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران بوده است.
ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم بیماری کووید۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می شوند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->