راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

تعمیرکاران «خین عرب» نگران روز‌های سرد

  • کد خبر: ۵۰۶۰
  • ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۴
تعمیرکاران «خین عرب» نگران روز‌های سرد
تعمیرکاران مجتمع خدمات خودرو توانا در آستانه فصل سرما از امکانات اولیه‌ای، چون گاز محروم هستند

لیلی رحمانی - راه آن قدر دور و طولانی است که خیال می کنید به سفر رفته اید. در این مسیر از ترافیک می گذرید، انبارها و کارگاه ها از جلوی چشمانتان می گذرند، خودروهای سنگین مسیرتان را می بندد و درجاهایی هم باید از کنار زمین های کشاورزی بگذرید تا بالاخره به مقصد یعنی «مجتمع‌خدمات خودرو توانا» برسید. با ورود به این مجتمع وارد دنیای دیگری می شویم. محدوده ای شلوغ و‌پرسروصدا که خودروها به طور نامنظم در جای جای آن قرار گرفته اند و این سبب می شود فراموش کنیم دورتادورمان اراضی کشاورزی است. مجتمع خودرو توانا از سال94 با تعداد 334 واحد تجاری احداث شده است که اکنون همه واحدهای آن فعال است. نبود امکانات اولیه چون آب، برق و گاز از مهم ترین معضلات این مجتمع است که در کار کسبه خلل ایجاد می کند. آن ها همچنین از مسیر بسیار نامناسبی که سبب شده است بسیاری از مشتریانشان را از دست بدهند گله دارند.


پرداخت قبض های میلیونی و معلوم نبودن سهم هرکس
«علی موری» که چندسالی است از کسبه مجتمع خودرو تواناست صحبت هایش را با کمبودهای این مجتمع خودرو آغاز می کند و می گوید: 5 سال پیش مغازه ای در حاشیه صدمتری داشتم که دارای همه جور امکانات بود و در آنجا مشکلی نداشتم. اما با احترام به قانون و البته به امید وعده هایی که به ما دادند، کرکره آن مغازه را پایین کشیدم و از آن زمان به این محل آمده ام. یکی از مشکلات اینجا دوری آن است که سبب شده است حدود نیمی از مشتریانم را -که خانم بودند- از دست بدهم. آن ها اکنون جرئت نمی کنند به این محل بیایند.
او ادامه می دهد: روزی که به اینجا آمدم قرار بود همه امکانات اولیه فراهم باشد اما هنوز نه از گاز خبری هست و نه آب و برق درست و حسابی!
موری به تنها شیر آب داخل مغازه اش اشاره می کند و می گوید: آب به وسیله یک لوله و یک کنتور تأمین می شود و ماهیانه قبض های سنگین 10 تا 12 میلیونی نیز برای آن می‌آید و هر کدام از ما بدون اینکه مشخص شود آب مصرفی مان چقدر است سهممان را پرداخت می کنیم.
به گفته او وضعیت برق هم همین طور است. البته بیشتر نگران مشکلات در فصل سرماست. می گوید: با سرد شدن هوا و شروع فصل زمستان شرایط بدتر می شود، چون ما اینجا گاز هم نداریم. در سال های گذشته این مغازه شصت متری را با گازوئیلی که یکی از آشنایان، هفته ای دوبار با خاور برایمان می آورد، گرم می کردیم، اما امسال را نمی دانیم چه کنیم. در تاریکی و سرما که نمی شود کار کرد!داخل یکی از مغازه ها با«کاردانی» روبه رو می شویم که به خودرویی تکیه داده است. می گوید:‌همه چیز واضح و روشن است از 4 سال پیش که مغازه ام را در داخل شهر پلمب کردند به اینجا آمده ام. اما وضعیت اصلا مناسب نیست. در نظر بگیرید با همین شرایط هم هر مغازه 200‌میلیون تومان خرید و فروش می شود!
«ثابت» که داخل محوطه در حال تعمیر خودرویی است نیز نیشخندی می زند و می گوید همه چیز خوب است اما بعد از چند ثانیه درددلش باز می شود و اضافه می‌کند: ما برای رعایت قانون به این مجتمع آمده ایم، از این رو انتظار داریم حداقل امکانات برایمان در نظر گرفته شود.


تاریک، دور، خطرناک
«علیمردانی» هم نزدیک می آید و با صدای بلند می گوید: کسب وکارمان به خاطر همین چیزها نصف شده است، بارها هم به ما وعده داده اند اما هیچ اتفاقی نیفتاده است.او از نبود تبلیغات به عنوان یکی از دلایل اصلی گمنام بودن این مجتمع یاد می کند و می گوید: مسیر به این دوری نیاز به تبلیغات برای جلب مشتری دارد اما در هیچ جا اسمی از این مجتمع قدیمی برده نمی شود. باور کنید حتی بعضی از مشتری ها نیمی از راه را می آیند اما کلافه از شلوغی و ترافیک برمی گردند. کسانی هم که به اینجا می آیند آن قدر در مسیر اذیت شده اند که دیگر خدمات و کار ما برایشان ارزشی ندارد. برای همین عطای همه چیز را به لقایش می بخشند و دیگر بر نمی گردند.
این در حالی است که قرار بوده است یک راه از سمت سپاد نیز به این محدوده ایجاد شود. اما متأسفانه هیچ اقدامی صورت نپذیرفته است. به گفته او در این مجتمع کسی به دنبال شیک و زیبا شدن فضا نیست، چرا که همه در تأمین نیازهای اولیه مانده اند. رفع مهم ترین مشکلشان یعنی اصلاح مسیر نامناسب برای آن ها بس است، چرا که به نظر آن ها جاده فعلی بسیار خطرناک و شلوغ است هیچ تاکسی و اتوبوسی در آن رفت و آمد
نمی کند.«خوشدل» از معدود مشتریان مجتمع خودرو تواناست و می گوید: باورکنید اگر به دلیل رابطه دوستی ام با صاحب مغازه نبود هیچ وقت خودرو خود را به اینجا نمی آوردم. جاده اینجا بسیار شلوغ، پرترافیک و بد مسیر است. روشنایی هم که ندارد. غیر از همه این ها راه آن قدر دور است که کلی وقت هدر می رود.


ترس تاکسی ها
برادر او هم که در کنارش ایستاده می گوید: اینجا هیچ وسیله ای برای برگشت وجود ندارد. همین الان من همراه برادرم به اینجا آمده ام که او را برگردانم چون می دانیم هیچ تاکسی ای اینجا خدمت رسانی نمی کند.
او به معضل مهم این محدوده اشاره می کند و می گوید: در اینجا تاکسی تلفنی یا حتی تاکسی های اینترنتی خدمات نمی دهند. دلیلش هم ترسناک بودن این محدوده است. خودشان بارها گفته اند که مسیر خطرناک است و برایشان نمی ارزد به اینجا بیایند. چند روز پیش یک مشتری خانم داشتم که چون هیچ وسیله ای برای بازگشتش پیدا نمی شد نمی توانست به شهر بازگردد. به سختی وسیله ای برایش جور کردیم. دست کم باید رایزنی شود که وسایل حمل و نقل عمومی اینجا خدمات بدهند.


وضعیت بهتر مجتمع فجر
یکی دیگر از تعمیرکاران هم نگاهی به محوطه و واحدهای تجاری می اندازد و می گوید: فکر نمی کنم هیچ ضابطه خاصی برای ساخت و ساز در اینجا در نظر گرفته شده باشد، ماشین ها به سختی دور می زنند و این درحالی است که دور تا دور محوطه ماشین پارک شده است. ورودی و خروجی هم یکی است و ماشین ها باید صبر کنند تا وسیله قبلی از تنها ورودی اینجا بگذرد. او فکر می کند مجتمع تازه احداث شده «فجر» که کمی بالاتر است وضعیت بهتری دارد.
از دور هم مشخص است برای ساختش هزینه و قداعد خاصی در نظر گرفته شده است. وارد مجتمع خودرو فجر که می شویم همه چیز تقریبا منظم و با قاعده است، تنها چند واحد تجاری فعال وجود دارد و بخشی از واحدها هم در حال ساخت و ساز هستند. آقای ارسطو که 10 روز است به این مجتمع نقل مکان کرده است می گوید: من قبلا در مجتمع توانا بودم. اما اینجا هم آب و برق داریم و هم گاز به زودی وصل خواهد شد. به نظرم همه چیز تقریبا خوب است، مشتری های من هم شناخته شده اند و از زمانی که به اینجا آمده ام برای تعمیر خودروهایشان مراجعه کرده اند. با این حال طبیعی است که اگر راه و مسیر اصلاح شود شرایط خیلی بهتر
می شود. 

 

نامعلوم بودن اتصال گاز در آستانه فصل سرما

مشکلات مطرح شده را با معاون ساماندهی سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی در میان می‌گذاریم و با وجود اینکه چند روز پیگیر پاسخ گرفتن از این سازمان شده‌ایم تنها چند جواب کوتاه به دستمان می‌رسد. محسن نعیمی‌مقدم درباره وضعیت گاز مجتمع توانا می‌گوید: لوله‌کشی واحدهای صنفی و قرارداد با شرکت گاز انجام شده و مجوز استقرار ایستگاه نیز داده شده است اما امکان اتصال گاز پس از پرداخت هزینه لوله‌کشی توسط شرکت تعاونی مقدور خواهد بود. او این سؤال ما را که «با توجه به نزدیک شدن فصل سرما شرکت تعاونی چه هنگام هزینه‌ها را پرداخت می‌کند» بی‌جواب می‌گذارد.
نعیمی‌مقدم در ادامه، وضعیت برق مجتمع را مناسب بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: تمامی واحدها دارای اشتراک برق هستند که مورد تأیید مدیرعامل مجتمع نیز هست.
او درباره دغدغه آب نیز خاطرنشان می‌کند: مجتمع توانا دارای یک انشعاب اصلی آب است که از همان انشعاب به تمامی واحدها اشتراک داده شده است و جداسازی اشتراک آب برای هر واحد امکان‌پذیر نیست.
معاون ساماندهی مشاغل شهرداری مشهد گله شهروندان از وضعیت نابسمان راه‌های دسترسی به مجتمع را این‌گونه بیان می‌کند: اکنون مجتمع دارای یک راه دسترسی از طریق خیابان طرحچی است و معابر فرعی دسترسی به مجتمع نیز آسفالت شده‌اند. راه دسترسی دومی نیز از انتهای خیام شمالی وجود دارد که اکنون در حال ساخت است.
به گفته نعیمی‌مقدم تأمین وسایل ایاب و ذهاب نیز به وسیله 2 دستگاه خودرو برای سرویس‌دهی به مراجعان در مجتمع فعال است.


اجرای پروژه‌های روشنایی تا یک ماه دیگر
در ادامه موضوع تاریکی مسیر اصلی را از شرکت توزیع نیروی برق مشهد پیگیری می‌کنیم که علیرضا کاشی، سخن‌گوی این شرکت، می‌گوید: با وجود اینکه این منطقه شامل محدوده شهری نیست، تا یک ماه دیگر پروژه‌هایی برای روشنایی آن اجرایی خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->