سرخط خبرها
رئیس آموزش و پرورش ناحیه ۵:

هیچ دانش‌آموزی به دلیل فقر از تحصیل باز نمانده است

  • کد خبر: ۵۰۸۹
  • ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
هیچ دانش‌آموزی به دلیل فقر از تحصیل باز نمانده است

شهرکی - در سال۱۹۶۱ میلادی اگر در جهان قصد معرفی کشوری با مؤلفه‌های منفی را داشتند بی‌شک این کشور چین بود؛ بی‌سوادترین، فقیرترین، معتادترین و بیکارترین اما کار به جایی رسید که در تجارت بین‌الملل جزو سرآمدان دنیا شد و در توسعه به ارتقای جالب توجهی رسید. قطعاً توجه بایسته و همه‌جانبه به آموزش و پرورش محصول شیرین ارتقای همه‌جانبه کشور را به وجود خواهد آورد که نمونه‌های دیگر آن در عرصه جهانی کاری است که ماهاتیر محمد در مالزی انجام داد. در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید شهرآرامحله گفت‌وگوی مفصلی با غلامرضا بهراد، مدیر آموزش و پرورش ناحیه5 مشهد، انجام داد که بخش نخست آن را می‌خوانید.
بخش‌های گسترده‌ای از حاشیه شهر در ناحیه5 آموزش و پرورش قرار گرفته است. بنابراین کوشش بیشتری برای ایجاد عدالت تحصیلی در مقایسه با نواحی برخوردار می‌طلبد. مصداقی بفرمایید برای آموزش و پرورش دانش‌آموزان بخش‌های حاشیه‌ای شهر (شهرک شهید باهنر و شهید رجایی و...) چه کارهایی تاکنون انجام شده یا قرار است به‌زودی محقق شود؟
آموزش و پرورش در ارتباط با منابع انسانی و مالی و مباحثی همچون ساختارها و دخالت‌ها و تأثیر مباحث سیاسی در رنج است. یکی از موضوعات مهم در شهر مشهد و حتی کشور نبود عدالت آموزشی است. اقتصاد خانوار منطقه‌ای مثل شهید باهنر و حتی فیزیک مدارس شرق و غرب مشهد قطعاً یکسان نیست به طور مثال به علت شیب شهر مشهد که به سمت شرق است و مستهلک بودن مدارس، در اثر بارندگی‌های شدید امسال تعداد 140چاه مدارس ناحیه ریزش کرد که ترمیم و بازسازی هر چاه برای ما حداقل 5میلیون تومان هزینه داشت.
مبلمان شهری و فیزیک ساختمان‌های شهر و مغازه‌ها در شهرک شهید باهنر مگر با غرب و مرکز شهر یکسان است؟
واقعیت این است که شرق مشهد نیاز به توجه بیشتر دارد، هم در حوزه ساخت‌وسازها و هم بازسازی و بهسازی مدارس موجود و هم توجه به خود دانش‌آموزان و تا حدی اولیای آنان.پیگیری افتتاح دو مدرسه هم‌زمان و سالن ورزشی با اهتمام خیّر نیک‌اندیش سرکار خانم طاهباز همچنین ساخت مدرسه خیری جدید در مکان مدرسه عاشورا باعنوان آموزشگاه امام حسین (ع) با کمک و مساعدت مالی شرکت ریلیف اینترنشنال و همکاری اداره اتباع استانداری و وزارت کشور و همچنین افتتاح پروژه مجتمع آموزشی رضوان در شهرک شهید رجایی که هم‌زمان سه آموزشگاه بزرگ و استاندارد با بودجه و اعتبار دولتی تا آبان به سرجمع مدارس ناحیه5 اضافه می‌شود، از اقدامات ساخت‌وسازی به حساب می‌آید. در حوزه کمک‌های مالی به دانش‌آموزان نیازمند، کارشناسی انجمن اولیا و مربیان و خیریه امام علی(ع) اداره و کمک‌های کمیته امداد در بسته‌های غذایی، نوشت‌افزار، لباس، کفش و کیف اقدامات مؤثری داشته است‌. در ارتباط با مبارزه با بیماری‌ها و به ویژه در حوزه سلامت به‌طور جهادی تیم‌های پزشکی را در شرق مشهد مستقر کردیم که خدماتی بالغ بر ۱/۵میلیارد تومان از قبیل چشم پزشکی، دندان‌پزشکی معاینه عمومی، دارو و همچنین عینک بوده است.
شهرآرامحله پیام‌هایی دریافت کرده مبنی بر اینکه برخی شهروندان به عنوان مثال در شهرک شهید باهنر نمی‌توانند به سبب فقر، فرزند خود را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند. همراهی آموزش و پرورش برای این دانش‌آموزان که پدر بیکار و وضعیت اقتصادی خانواده‌شان ضعیف است، چگونه است؟
بی‌شک آموزش و پرورش به همراهی و کمک‌های اولیه و مشارکت مردم تکیه دارد. در کشورهای پیشرفته مثل ژاپن نیز ۲۵درصد کل عایدات اقتصادی خانواده خرج تحصیل دانش‌آموز می‌شود. اما به دلیل فقر هیچ دانش‌آموزی از تحصیل باز نمانده و ان‌شاء‌ا... نخواهد ماند. وقتی آموزش و پرورش در مناطق دوردست با همه مشکلات برای عشایر کلاس دایر می‌کند طبیعتاً در حاشیه شهر مشهد از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد. خیلی از دانش‌آموزان که وضعیت مالی مناسبی ندارند مورد حمایت مدیر و کادر آموزشگاه و خیریه و خیران ناحیه۵ و مساعدت‌های موردی کمیته امداد حضرت امام(ره) هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->