سرخط خبرها

عروسک‌های حاجت

  • کد خبر: ۵۱۳۵
  • ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۵
عروسک‌های حاجت
رسم زیبای هیئت حضرت رقیه در شام غریبان سیدالشهدا

بخشنده - آن‌هایی که به زیارت بانوی 3ساله‌ امام حسین(ع) مشرف شدند یک تصویر را با خود به یادگار دارند و آن عروسک‌هایی است که زائران به‌ویژه بانوان به حرم حضرت رقیه می‌برند و از بانوی 3 ساله‌ کربلا می‌خواهند که حاجتشان را روا کنند. با تأثیر از این موضوع 8سال است که هیئت بی‌بی رقیه در محله پروین اعتصامی در شام غریبان شهدای کربلا بین کودکان عروسک توزیع می‌کند.

 

هیئت شمع و عروسک
15سال از شکل‌گیری هیئت بی‌بی رقیه در خیابان شهید سلیمانی‌منش می‌گذرد. با غروب خورشید در روز عاشورا عزاداران این هیئت مانند هر سال جایگاهی را برای روشن کردن شمع در خیابان ایجاد می‌کنند تا با افروختن روشنایی کوچکی یاد لحظاتی را که حضرت زینب(س) در تاریکی شب به راه افتادند تا کودکان و خانواده برادر شهید خود را پیدا کنند، زنده نگهدارند. با حرارت حضور عزاداران امام حسین(ع) شمع‌های بی‌جان در دل شب روشن می‌شوند.
هر چه ساعت به نیمه شب نزدیک می‌شود به تعداد شمع‌ها افزوده می‌شود.
بسیاری که در سال‌های قبل تجربه حضور در این مکان را داشتند این بار نیز همراه کودکان خود آمده بودند تا از عروسک‌هایی که به یاد حضرت رقیه توزیع می‌شود به نیت گرفتن حاجت بستانند.
دیدن کودکان معصومی که در یک دست عروسک و در دست دیگر شمع دارند، جلوه‌های زیبایی ایجاد می‌کند. به‌ویژه که چشمان در این شب به دنبال بهانه‌ برای گریستن می‌گردند. از زهرا کودک 5ساله‌ که یک شمع را با زحمت روشن کرده و در تلاش برای ساکن کردن آن است می‌پرسیم چه حاجتی از روشن کردن شمع دارد؟ که او با اشاره به عروسکش پاسخ می‌دهد: دوست دارم عروسک‌هایم را به کودکان امام حسین(ع) بدهم تا کمتر غصه بخورند و از خدا می‌خواهم تمامی بچه‌های جهان پیش پدر و مادر خود سالم و خوش‌حال باشند.


گره‌گشایی بانوی 3ساله
حضور جوانان هم در روشن کردن شمع پررنگ است. بسیاری از آن‌ها مسافت طولانی را طی کرده‌اند تا به این مکان برسند و در مکانی که سال‌ها در آن خاطره دارند و به حاجت خود رسیدند شمع روشن کنند. برخی‌ها نیز که در حال عبور هستند با دیدن نور شمع‌هایی که روشن شده است می‌ایستند تا در شام غریبان سیدالشهدا شمعی را به یاد شمع نورانی سالار شهیدان برافروخته کنند.
با مجتبی راستگو، مسئول هیئت حضرت بی‌بی رقیه، در حاشیه مراسم شام غریبان به گفت‌وگو می‌پردازیم تا از نحوه انجام فعالیت‌های این هیئت اطلاع پیدا کنیم. راستگو در ابتدا از سفری می‌گوید که زمینه‌ساز توزیع عروسک در او شد. او اظهار می‌دارد: این هیئت به وسیله پدر مرحومم ایجاد شد و پس از فوت ایشان ما فرزندانش راه او را ادامه دادیم. 8سال پیش که به سوریه رفته بودیم با دیدن بانوانی که به حرم حضرت رقیه(س) عروسک می‌برند به این فکر افتادیم که ما نیز در مشهد به یاد این بانو عروسک بین کودکان توزیع کنیم تا به امید خدا مردم به حاجت‌های خود برسند. به همین دلیل از آن سال ما به دختران عروسک و به پسران ماشین اسباب بازی می‌دهیم که بسیار مورد استقبال کودکان قرار گرفته است و صدها عروسک در این روز توزیع می‌شود.
راستگو ادامه می‌دهد: در سال‌های ابتدایی کسی از ما خبر نداشت اما رفته رفته خبر هیئت در شهر پخش شد. به طوری که الان شاید 20درصد از این محله هستند و 80درصد از دیگر محلات شهر به اینجا می‌آیند. البته دلیل اصلی شهرت این هیئت برآورده شدن حاجت‌های مردمی است که از دور و نزدیک به اینجا می‌آیند و شمع روشن می‌کنند.
بسیاری از گره‌ها در اینجا از سوی دختر 3 ساله‌ امام حسین(ع)گشوده شده است به طوری که هر سال برخی که به حاجت‌های خود دست یافتند می‌آیند و از ما قدردانی می‌کنند مانند شخصی که بسیار از شفای همسر و فرزندش خشنود بود و سلامتی آن‌ها را از حضرت رقیه(س) می‌دانست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->