آیا سریال «شوگان» فصل دومی هم خواهد داشت؟ تقدیر از دکتر سلمان ساکت، همراه همیشگی مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سریال «مامان اشتباه می‌کند» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش و تکرار «محمد صادقی» بازیگر جنجالی از ایران رفت + عکس حادثه سر صحنه فیلمبرداری برای «ادی مورفی» رادیو، صدای ماندگار است رونمایی از پوستر جدید «سال گربه» + عکس سریال «سووشون» آماده توزیع در شبکه خانگی بازیگران سریال «هشت پا» معرفی شدند کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» روی صحنه + جزئیات فقدان چشم‌انداز، حلقه مفقوده جشنواره‌های هنری «مست عشق» سینمای ایران را هوشیار خواهد کرد؟ «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت حامد بهداد و سحر دولتشاهی با «مفت بر» در راه سینما انتشار فیلم سینمایی «همسر» ویژه نابینایان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ مروری بر جدیدترین سریال‌های تلویزیون پربازدیدترین شبکه تلویزیون در ماه نخست سال ۱۴۰۳ معرفی شد نماهنگ جدید ابوذر روحی رونمایی می شود
سرخط خبرها

نگاهی به فیلم‌های کوتاه و مستند‌ی که در روز‌های کرونایی اکران آنلاین شده‌اند

  • کد خبر: ۵۱۴۳۹
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
نگاهی به فیلم‌های کوتاه و مستند‌ی که در روز‌های کرونایی اکران آنلاین شده‌اند
این روز‌های کرونایی می‌تواند بهترین فرصت باشد تا کتاب‌های بیشتری بخوانیم و فیلم‌های بیشتر ببینیم. پلت‌فرم‌های آنلاین نیز برای تحقق این مهم بستر‌های مناسبی را در اختیارمان قرار داده است. ما در نوشتار پیش‌رو به معرفی برخی از این فیلم‌ها پرداختیم که پس از اکران آنلاین با استقبال خوبی همراه شده‌اند.
شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - این روز‌های کرونایی می‌تواند بهترین فرصت باشد تا کتاب‌های بیشتری بخوانیم و فیلم‌های بیشتر ببینیم. پلت‌فرم‌های آنلاین نیز برای تحقق این مهم بستر‌های مناسبی را در اختیارمان قرار داده است.

اکنون فیلم‌های مختلفی به صورت آنلاین به نمایش درآمده‌اند که برخی از آن‌ها پیش‌تر و در زمان رونق گیشه سینما‌ها در گروه هنر و تجربه اکران شده بودند. آثاری که همیشه مهجور بوده و توجه کمی به آن‌ها شده است درحالی که شاید خیلی وقت‌ها داستان جذاب‌تری را از یک فیلم‌سینمایی روایت کرده‌اند. ما در نوشتار پیش‌رو به معرفی برخی از این فیلم‌ها پرداختیم که پس از اکران آنلاین با استقبال خوبی همراه شده‌اند.


شب‌های مستند

 

نگاهی به فیلم‌های کوتاه و مستند‌ی که در روز‌های کرونایی اکران آنلاین شده‌اند

 

بخش «شب‌های مستند» سایت هاشور یکی از بخش‌های پرطرف‌دار است که علاقه‌مندان با تهیه بلیت به مدت چند ساعت فرصت دارند اثر دلخواهشان را تماشا کنند. در این بخش آثار مهمی به نمایش درآمده که از جمله آن‌ها می‌توان به «میدان جوانان سابق»، «در جستجوی فریده» و «زمناکو» اشاره کرد.

«میدان جوانان سابق» اولین ساخته مینا اکبری یکی از آثاری است که در زمان اکرانش در گروه هنر و تجربه با استقبال خوبی روبه‌رو شد. این مستند درباره یک عکس است که روزنامه‌نگاران روزنامه «جامعه» در سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد ماشاا... شمس‌الواعظین سردبیر روزنامه برای جلد شماره نوروز در میدان جوانان تهران گرفته‌اند. اکبری در فیلم خود به سراغ آدم‌های این عکس می‌رود و به نوعی وضعیت مطبوعات را در ۲۰ سال اخیر مرور می‌کند. «میدان جوانان سابق» در جشنواره‌های بین‌المللی مختلفی حضور داشته و به تازگی نیز توانسته جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی زنان ایتالیا را کسب کند.

«در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی که در سال ۲۰۱۹ به عنوان نماینده ایران در اسکار انتخاب شد، یکی از آثاری است که در بخش شب‌های مستند اکران شده است. مستندی که به گفته عطایی به شهرآرا درباره زنی به نام فریده است که ۴۰ سال پیش در حرم امام رضا (ع) رها می‌شود و بعد از انتقال به شیرخوارگاه از سوی زوجی هلندی به فرزندی گرفته و به هلند برده می‌شود. «در جستجوی فریده» اولین حضور فریده بعد از ۴۰ سال در ایران را روایت می‌کند.

«زمناکو» ساخته مهدی قربانپور نیز گزینه خوبی برای علاقه‌مندان به فیلم‌های مستند است. «زمناکو» درباره جوانی است به نام علی است که در ۱۶ مارچ ۱۹۸۸ (۲۵ اسفند ۱۳۶۶) هنگام بمباران شیمیایی حلبچه از سوی رژیم صدام از سرزمین مادری‌اش جدا شده، به ایران آورده می‌شود. او در کنار زنی در ایران بزرگ می‌شود، اما با مرگ مادر ایرانی‌اش او به دنبال هویت گمشده خود به کردستان عراق باز می‌گردد. این مستند جوائزی، چون تندیس بهترین فیلم مستند از هفدهمین جشن خانه سینما و تندیس بهترین فیلم مستند از نهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت را از آن خود کرده است.

«داستان فیکا وفیدان»، «عارف به توان ۲» و «درجستجوی صبح» دیگر آثاری هستند که در بخش شب‌های مستند اکران شده‌اند.


آثار گروه هنر و تجربه

 

فرصتی برای تماشای آثار متفاوت

 

از آثار مهم دیگری که پیش از این در گروه هنر و تجربه اکران شده بودند و الان در سایت هاشور در دسترس هستند می‌توان به فیلم «چریکه بهرام یا ایمان به قدرت تصویر» ساخته فرشید قلی‌پور اشاره کرد. این فیلم نخستین مستند بلند مستقل درباره بهرام بیضایی است که در سینمای ایران ساخته شده است. قلی‌پور در این اثر به بررسی سینما و تئاتر بهرام بیضایی می‌پردازد و می‌کوشد درگفت‌وگو با همکاران این کارگردان و یا صاحب‌نظران عرصه هنر و فرهنگ به شناخت بیشتر آثار و اندیشه این کارگردان دست یابد.

فیلم سینمایی «زغال» اولین تجربه سینمایی اسماعیل منصف که ۱۵ مهر سال گذشته در گروه «هنر و تجربه» اکران شد نیز حالا به صورت اینترنتی به نمایش درآمده است. «زغال» که در بخش سینمای سعادت سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور داشت با حضور بازیگران ترک زبان ایرانی تولید شده و محصول مشترک ایران و فرانسه است. داستان این فیلم نیز در یکی از روستا‌های مرزی آذربایجان می‌گذرد.

مستند «تمام چیز‌هایی که جایشان خالی است» به نویسندگی و کارگردانی زینب تبریزی هم که امسال توانست تندیس بهترین مستند جشن حافظ را از آن خود کند این روز‌ها به صورت آنلاین اکران شده است.

این فیلم روایتگر زندگی دو زن به نام‌های بهناز و جمیله است که هر دو به سرطان پستان مبتلا بوده‌اند. یکی با وجود مبارزه‌ای طولانی از دنیا می‌رود و دیگری بعد از بهبودی کامل به فعالیت‌های خیریه و آگاهی‌بخش به بیماران مبتلا مشغول می‌شود.

«صحنه‌هایی از یک جدایی» به کارگردانی وحید صداقت، مستندی درباره «جدایی نادر از سیمین» فیلم اسکاری سینمای ایران است. این مستند، روایتی از شکل‌گیری ایده و فیلم‌نامه، نحوه انتخاب بازیگران تا پایان فیلم‌برداری و بازتاب‌های جهانی «جدایی نادر از سیمین» است. «صحنه‌هایی از یک جدایی» از یک تیر امسال در گروه هنر و تجربه اکرانش را آغاز کرد و توانست به فروش ۴ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان دست پیدا کند. این فیلم از اول مرداد هم اکران اینترنتی خود را آغاز کرد. از میان فیلم‌های کوتاهی هم که در سایت هاشور به نمایش درآمده‌اند می‌توان به «سایه فیل»، «کوکان ابری» و «ساعت چهار» اشاره کرد.

هفته فیلم ایتالیا

 

نگاهی به فیلم‌های کوتاه و مستند‌ی که در روز‌های کرونایی اکران آنلاین شده‌اند

 

از دیروز هفته فیلم ایتالیا با عنوان «دریچه‌ای به سوی سینمای ایتالیا» هم آغاز شده است. براین‌اساس در یک بازه زمانی پنج روزه یعنی از ۱۱ تا ۱۵ آذر ۹۹ علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت هاشور به صورت آنلاین و رایگان به تماشای ۵ اثر از سینمای ایتالیا بنشینند. «مادرم» به کارگردانی نانی مورتی، «لازاروی خوشحال» به کارگردانی آلیچه رورواکر، «جاده نفت» به کارگردانی برناردو برتولوچی، «جایی که سایه‌ها فرو می‌افتند» به کارگردانی والنتینا پدیچینی و «مارتین ایدن» به کارگردانی پیترو مارچلو، آثاری هستند که در هفته فیلم ایتالیا به نمایش در می‌آیند. جدول زمان‌بندی نمایش این آثار در سایت هاشور ارائه شده و اکران‌ها از ساعت ۱۷:۴۵ دیروز با فیلم «مادرم» آغاز شده است.
 
 
نگاهی به فیلم‌های کوتاه و مستند‌ی که در روز‌های کرونایی اکران آنلاین شده‌اند

دیگر بخش ویژه هاشور اکران آثار «مصطفی فرزانه» از پیشگامان سینمای مستند ایران است. در این بخش نیز علاقه‌مندان سینمای ایران می‌توانند فیلم‌های «جزیره خارک»، «وقایع ایرانی»، «کوروش کبیر»، «زن و حیوان» و «مینیاتور‌های ایرانی» این فیلم‌ساز را رایگان تماشا کنند. مصطفی فرزانه، نویسنده مترجم و سینماگر نودویک ساله ایرانی اولین سینماگر ایرانی است که در سه جشنواره کن، ونیز و لوکارنو با فیلم‌هایش حضور داشته است.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->