تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟
سرخط خبرها

معمای سوخت نیروگاه‌های مشهد؛ پاک یا آلاینده

  • کد خبر: ۵۱۵۱۹
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
معمای سوخت نیروگاه‌های مشهد؛ پاک یا آلاینده
نیروگاه‌ها از کیفیت گازوئیل گلایه دارند، اما شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، آن را استاندارد می‌داند
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ قصه نیروگاه‌های برق مشهد و سوخت آلاینده این نیروگاه‌ها در فصول سرد، رفته رفته دارد به معمایی تبدیل می‌شود که هریک از ۲ طرف دعوا، خود را در آن بی تقصیر می‌دانند. ازیک سو با آغاز فصل سرما، شاهد کاهش و حتی قطع استفاده از گاز در این نیروگاه‌ها هستیم و از سوی دیگر در پای معمای کیفیت گازوئیل‌ها نیز به میان می‌آید؛ مسئله‌ای که مسئولان شرکت توزیع و پخش فراورده‌های نفتی استان آن را انکار می‌کنند.

برای پیگیری این دغدغه، معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان در گفتگو با خبرنگار ما و با بیان اینکه آمار رو به افزایش استفاده از گازوئیل در نیروگاه‌های برق مشهد نگران کننده است، گفت: استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها از سال گذشته و با دستور دادستانی ممنوع شده است و جز در شرایط خاص حق استفاده از این سوخت را ندارند، اما در زمان اوج مصرف در کشور، استفاده گاز برای مصارف خانگی در اولویت قرار می‌گیرد و شرکت گاز طبق اولویتی که دارد، گاز نیروگاه‌ها را قطع و آن‌ها هم به اجبار از گازوئیل برای تولید برق استفاده می‌کنند.


گازوئیل‌هایی با آلایندگی بالا

محمد عرفانی با تأکید بر آلاینده بودن گوگرد موجود در گازوئیلِ مورد استفاده نیروگاه‌ها افزود: گازوئیل‌هایی که در اختیار نیروگاه‌ها قرار داده می‌شود استاندارد یورو ندارد و براساس بررسی‌های ما گوگرد زیادی دارد که برای هوایِ مشهد مُضر است.
وی با تأیید افزایش ۵/۲ برابری استفاده از گازوئیل در نیروگاه‌های برق مشهد، گفت: مطالبه ما به عنوان متولی محیط زیست از استانداری و وزارت نفت این است که سهمیه گاز نیروگاه‌ها و ظرفیت ورودی استان را افزایش دهند.


تنها راهکار استفاده از سوختِ پاک است

رئیس اداره محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد هم با اشاره به این مسئله که استفاده از گازوئیل در نیروگاه‌های برق تنها شکل آلودگی هوا در مشهد را تغییر می‌دهد، افزود: تنها راهِ چاره کاهش سهم آلایندگی نیروگاه‌ها در هوایِ مشهد استفاده از سوخت پاک است.
محمد پذیرا گفت: میزان گوگرد موجود در مازوت از گازوئیل به مراتب بالاتر است، این قدر که استفاده بی حدواندازه از نفت کوره یا همان مازوت هوا را تیره می‌کند. نفتِ گاز هم گوگرد دارد و استفاده از این سوخت در نیروگاه‌ها باعث آلودگی هوایِ شهر مشهد می‌شود.


افزایش ظرفیت پروژه‌ای ملی است

رئیس اداره بهره برداری گاز مشهد نیز در پاسخ به این پرسش که چرا ظرفیت خطوط انتقال گاز استان افزایش پیدا نمی‌کند، به خبرنگار ما گفت: افزایش ظرفیت خطوط انتقال در برنامه شرکت گاز خراسان رضوی وجود دارد، ولی اجرای آن در فهرست برنامه‌های درازمدت شرکت ملی گاز ایران قرار دارد.
فرشید دشتی افزود: تا زمانی که این کار انجام نشود، باید مدیریت مصرف در دستورکار بخش برق قرار گیرد؛ ضمن اینکه در شرکت گاز استان هم در حال پیگیری برنامه‌هایی هستیم که بتوانیم به صورت پایدار سوخت پاک برای نیروگاه‌های برق تأمین کنیم.


قرارداد‌های ۸ ماهه

وی افزود: قرارداد ما با نیروگاه‌های برق برای تأمین گاز ۸ ماهه است و با شروع برودت هوا، اولویت ما پایداری گاز در بخش خانگی و بعد نیروگاه‌هاست و این نیروگاه‌ها هستند که با توجه به کاهش مصرف برق در ۴ ماه پایانی سال، باید تولید خودشان را مدیریت و نیروگاه‌هایی را وارد مدار برق رسانی کنند که از سوخت پاک استفاده می‌کنند.

دشتی خاطرنشان کرد: به محض قطع گاز نیروگاه ها، شرکت پخش و پالایش فراورده‌های نفتی، سوخت مایع نیروگاه‌ها را تأمین می‌کند تا در روند کارِ آن‌ها خللی ایجاد نشود، اما این به معنای قطع انتقال گاز به آن‌ها نیست. وی ادامه داد: درصورتی که در بخش خانگی شرایط پایدار و بدون بحرانی وجود داشته باشد، سوخت نیروگاه‌های برق مانند ۸‌ماه ابتدایی سال تأمین می‌شود.


گازوئیل نیروگاه‌ها استاندارد یورو دارد

از سوی دیگر، امّا رئیس تأمین و توزیع شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی خراسان رضوی فرضیه بی کیفیتی و استاندارد نبودن گازوئیل‌های تحویلی به نیروگاه‌های برق در مشهد را رد کرد و به خبرنگار ما گفت: نفت گازی که برای نیروگاه‌های برق ارسال می‌شود استاندارد است و میزان گوگردی هم که در این گازوئیل‌ها وجود دارد دقیقا براساس استاندارد‌های تعریف شده در ایران و حتی یورو است.

بهرنگ قلی زاده با اشاره به توزیع گازوئیل با استاندارد یورو در میان جایگاه‌های استان و نیروگاه‌های برق ادامه داد: تا قبل از تشدید آلودگی هوا، تا شعاع پنجاه کیلومتری مشهد، گازوئیل با استاندارد یورو توزیع می‌شد و در روز‌های اخیر و با شدت گرفتن آلودگی شهر، ما تا بعد از چناران هم در حال توزیع نفتِ گاز با استاندارد یورو هستیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->