تصادف ۲ دستگاه پراید در جاده کلات ۹ مصدوم بر جا گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی تاثیر کرونا بر روح و روان| ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا درگیر مه مغزی هستند سرنوشت متفاوت برای ۵ قاتل پای چوبه دار جاده کندوان یکطرفه شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری نخستین سارقی که با پابندالکترونیکی قصد سرقت داشت ! خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (فردا شنبه ۸ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
سرخط خبرها

فردی که خریداران آیفون را در مشهد سرکیسه می‌کرد، دستگیر شد

  • کد خبر: ۵۱۵۳۶
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
فردی که خریداران آیفون را در مشهد سرکیسه می‌کرد، دستگیر شد
فردی که با سواستفاده از بی اطلاعی مشتریان در مورد خرید اپل آیدی آن ها را با شگرد خاصی سرکیسه می کرد دستگیر شد.
محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ حکایت برند «اپل» در ایران، حکایت جالبی است. هنگام خرید گوشی‌های گران‌قیمت این شرکت (آیفون)، هموطنان ما باید پروفایلی (Apple ID) برای خود ایجاد کنند که پس از آن شرکت سازنده آن‌ها را تنها با همین پروفایل می‌شناسد. اما مشکلات قانونی موجود در حوزه بین‌المللی و داخلی، موجب شده تا خریداران این گوشی‌ها در کشور با مشکلاتی برای ایجاد پروفایل (Apple ID) روبه‌رو شوند، موضوعی که بسیاری از افراد را دست به دامن فروشندگان می‌کند که از آن‌ها می‌خواهند تا با دور زدن مسیر‌های قانونی، گوشی تلفن همراه آن‌ها را فعال کنند.
 
در همین ماجرا یک فروشنده تلفن همراه در مشهد نه تنها این شرکت را دور زده، بلکه در اقدامی مجرمانه خریداران را نیز فریب داده و برای مدتی این افراد را سرکیسه کرده است.
ماجرای این پرونده با شکایت زنی جوان آغاز شد. او با مراجعه به دادسرای رسیدگی به جرائم رایانه‌ای از یک فروشنده تلفن همراه شکایت کرد. زن جوان پس از دریافت مرجوعه قضایی به پلیس فتای خراسان‌رضوی هدایت شد تا کارشناسان این پلیس تخصصی به شکایت او رسیدگی کنند.


ماجرای یک خرید پردردسر

کارشناسان پلیس فتا پس از اقدامات قانونی از شاکی خواستند تا موضوع شکایتش را مطرح کند. زن جوان اعلام کرد که چندوقت پیش اقدام به خرید یک دستگاه تلفن همراه با برند آیفون متعلق به شرکت اپل می‌کند. او برای اینکه بتواند گوشی را راه‌اندازی کند از فروشنده می‌خواهد تا اقدامات لازم را انجام دهد و به این ترتیب فروشنده با دور زدن راه‌های قانونی اقدام به ایجاد پروفایل (Apple ID) برای خریدار می‌کند و پس از دریافت تمامی مبالغ گوشی را تحویل خریدار می‌دهد. اما تنها پس از چندماه مشکلاتی برای گوشی‌اش ایجاد می‌شود و او دسترسی به محتوای گوشی‌اش را از دست می‌دهد. چند روز پس از این ماجرا نیز کلا گوشی‌اش از کار می‌افتد.

زن جوان برای حل مشکلش دوباره به فروشنده مراجعه می‌کند. فروشنده وقتی متوجه ماجرا می‌شود، با اعلام اینکه این مشکل برای بسیاری از مشتریانش رخ داده، علت آن را تغییرات در ساختار شرکت اصلی بیان می‌کند و دوباره ماجرای مشکلات حقوقی را مطرح می‌کند. تنها راهکاری که فروشنده پیش روی خریدار می‌گذارد تا از این بن‌بست خارج شود، انجام اقدامات قانونی و ارتباط گرفتن با شرکت سازنده گوشی تلفن همراه بود، ماجرایی که برای زن جوان ۲ میلیون تومان خرج برمی‌داشت.

اما این همه ماجرا نبود، شاکی به کارشناسان پلیس فتا اعلام کرد که او با تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده متوجه شده که صحبت‌های فروشنده نه تنها دروغ است، بلکه او خود عامل ایجاد این مشکلات است و به این ترتیب می‌خواهد ۲ میلیون تومان از او اخاذی کند.


شناسایی ۵ مال‌باخته دیگر

صحت‌سنجی اظهارات مال‌باخته، پلیس فتا را به شناسایی فروشنده و دیگر مال‌باختگان احتمالی می‌کند. مأموران با انجام تحقیقات فنی و تخصصی می‌توانند رد ۵ مال‌باخته را بزنند که از این تعداد یکی دیگر هم به پلیس فتا مراجعه و موضوع مشابهی را مطرح می‌کند.

این فرد اعلام می‌کند که تاکنون ۲ بار این اتفاق برایش رخ داده و هر بار با پرداخت ۶۰۰ هزار تومان به همان فروشنده مشکلش مرتفع شده و گوشی به حالت اولیه بازگشته است.
وقتی وقوع جرم برای پلیس محرز شد، پس از هماهنگی‌های قضایی اقدامات قانونی انجام و این فروشنده کلاش دستگیر شد.


سوء‌استفاده از بی‌اطلاعی شهروندان

متهم به کلاهبرداری از دارندگان گوشی‌های آیفون، حتی برای لحظه‌ای نتوانست جرمش را انکار کند. او متوجه شد که دستش برای پلیس رو شده و دیگر نمی‌تواند دروغ‌هایی که تحویل مشتریانش می‌دهد را به مأموران بگوید.

او ضمن پذیرفتن جرمش درباره چگونگی کلاهبرداری‌هایش اعتراف کرد که هر فردی برای خرید گوشی‌های تلفن همراه شرکت اپل، نیازمند ایجاد یک پروفایل خصوصی است، اما برخی قوانین داخلی و تحریم‌های بین‌المللی، موجب به دردسر افتادن شهروندان در کشور می‌شود. برای همین با دور زدن این شرکت بین‌المللی می‌توانیم با اقداماتی فنی این پروفایل‌ها را ایجاد کنیم.

بررسی‌ها نشان داد که این فرد پس از ایجاد پروفایل رمز‌های لازم را نیز برای خودش ذخیره می‌کرده و با این شگرد دسترسی کاملی به گوشی‌های این افراد داشته است. او پس از چند وقت با سوءاستفاده از همین دسترسی‌ها گزارش مفقودی یا سرقت گوشی را به شرکت سازنده می‌داده است، سازندگان گوشی نیز با دریافت این گزارش با تصور اینکه از سوی دارنده تلفن همراه ارسال شده، بلافاصله تمام دسترسی‌ها را مسدود می‌کرده‌اند. در این مرحله دارنده گوشی متوجه می‌شده که تلفن همراه گران‌قیمتش از کار افتاده است.

در ادامه دارنده گوشی به فروشنده مراجعه می‌کند و متهم با اظهارات بی‌سروتهی بنا به ظاهر و توان مالی افراد، مبالغی را از آن‌ها تقاضا می‌کند و پس از دریافت پول، گزارشی دیگر مبنی بر پیدا شدن تلفن همراه را به شرکت سازنده ارسال می‌کند که در این میان سازندگان گوشی دوباره دسترسی افراد را فعال می‌کنند.


احتمال کلاهبرداری‌های بیشتر

رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه متهم پس از تشکیل پرونده برای رسیدگی به جرائمش تحویل مقام قضایی شده است، بیان کرد: احتمال اینکه افراد دیگری نیز با این شگرد مورد سوء‌استفاده قرار گرفته باشند وجود دارد که از این افراد می‌خواهیم برای رسیدگی به شکایتشان مراجعه کنند.
سرهنگ جواد جهانشیری در ادامه از شهروندان خواست تا برای خرید کالا‌های دیجیتال و همچنین خدمات پس از فروش حتما به سراغ مراکز مجاز بروند و از اعتماد به افراد ناشناس خودداری کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->