ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگهداری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم تعداد فوتی‌های مشهد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد احداث تقاطع غیرهمسطح مشهد-شاندیز-طرقبه در سال ۱۴۰۳ افزایش ۵/۵ برابری دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد
سرخط خبرها

شناسایی پهنه‌های پرخطر تا شعاع ٣٠ کیلومتری مشهد

  • کد خبر: ۵۱۵۵
  • ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۰
شناسایی پهنه‌های پرخطر تا شعاع ٣٠ کیلومتری مشهد
پروژه تدقیق گسل‌های شهر تا ۲ هفته آینده نهایی و نقشه بلوک‌های شهری و پهنه‌بندی و حریم شهر نیز در این نقشه پیاده‌سازی می‌شود

آذر اسماعیلیان - نقشه تدقیق گسل‌های مشهد تا شعاع 30کیلومتری اطراف این شهر افزایش می‌یابد. این خبری بود که رئیس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به شهرآرا داد و اضافه کرد: بر اساس آنچه دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی خواسته، قرار است تا نقشه بلوک‌های شهری و پهنه‌بندی و حریم شهر نیز در این نقشه پیاده‌سازی شود. علی بیت‌اللهی اضافه شدن این موارد را علت تأخیر در تصویب نقشه تدقیق گسل‌ها دانست و گفت: اگر درخواست دیگری در این زمینه نباشد، این نقشه تا 2هفته آینده تکمیل و آماده خواهد شد. پیش از این اعلام شده بود که نقشه تدقیق گسل‌های مشهد همراه با بندهای دوازده‌گانه آن تا پایان اردیبهشت‌‌ماه به شهرداری مشهد ابلاغ می‌شود؛ هرچند بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به شهرآرا گفته بود این نقشه و محدودیت‌ها از لحاظ تحقیقاتی و حقوقی تکمیل شده است و فقط منتظر بررسی آن در شورای عالی معماری و شهرسازی هستیم.
به گفته بیت‌اللهی، به‌علت وقوع سیلاب‌ها، رسیدگی جلسات شورای عالی معماری و شهرسازی به این موضوعات به تأخیر افتاد. با این حال باید خوش‌حال باشیم که بعد از تصویب این محدودیت‌ها، ممنوعیت ساخت‌و‌‌ساز روی گسل «توصیه» نیست، بلکه به «قانون» تبدیل می‌شود. او درباره تعیین تکلیف ساخت‌و‌سازهایی که روی گسل قرار دارند، بیان کرد: در مصوبه‌ای که ارائه شده، اعلام شده است اگر ساختمان مورد نظر بیمارستان یا مدرسه باشد، در اولین گام مقاوم‌سازی آن در برابر زلزله در دستورکار وزارت بهداشت یا سازمان نوسازی مدارس قرار می‌گیرد.
بیت‌اللهی درباره ساختمان‌های خطرزا مانند انبارهای نگهداری از مواد شیمیایی که روی گسل‌ها قرار دارند نیز بیان کرد: ساختمان یا سازه این انبارها مهم نیست، بلکه محتویات آن بسیار مهم است و در زمان وقوع مخاطراتی مانند زلزله، آسیب‌های جدی وارد می‌کند. مصوبه درباره این‌گونه ساخت‌و‌سازها نیز الزام به تغییر کاربری و جابه‌جایی کرده است.
به گفته او، بعد از ابلاغ این نقشه‌ها، ساختمان‌های مهم و خطرزا آمارگیری می‌شود و اقدامات لازم برای مقاوم‌سازی یا جابه‌جایی آن‌ها انجام خواهد شد. بعد از گذشت یک‌سال و 7ماه از ممنوعیت ساخت‌و‌ساز ‌روی گسل‌های ١٠شهر کشور، هنوز نقشه تدقیق گسل‌های مشهد و محدودیت‌های ساخت‌و‌ساز آن ابلاغ نشده است. آذر سال٩۶، بعد از موج زلزله‌ در برخی شهرهای کشور، قرار شد‌ در ١٠شهر کشور که مشهد هم یکی از آن‌ها بود، ساخت‌‌و‌ساز در حریم گسل‌ها ممنوع شود. بر این اساس مقرر شد تا پایان همان سال نقشه پهنه‌های پرخطر مشهد تهیه شود و پس از آن، ساخت‌و‌ساز روی گسل‌های این شهر ‌ممنوع‌ باشد. اواخر سال٩۶ ‌دفتر منطقه شمال شرق مرکز تحقیقات راه‌وشهرسازی این نقشه را تهیه کرد و بعد از جلسات متعدد در استانداری و تصویب آن در شورای فنی استان خراسان‌رضوی، مرداد‌ماه سال گذشته به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شد. بر اساس گفته‌های محمدرضا مهردوست، رئیس دفتر منطقه شمال‌شرق مرکز تحقیقات راه‌وشهرسازی، در مطالعات تدقیق گسل‌ها، مختصات و حریم ۴گسل مشهد آماده شده است و در صورت تأیید شورای عالی معماری و شهرسازی، ساخت ساختمان‌های با اهمیت بسیار بالا مانند ساختمان آتش‌نشانی، نیروگاه‌ها، بیمارستان‌ و برخی دیگر از ساخت‌و‌سازها مانند انبار نفت یا پمپ بنزین و پمپ گاز، مدرسه و... در حریم گسل که پیش از این ١۵٠متر در نظر گرفته شده بود، ممنوع می‌شود. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->