شهر اصفهان در امنیت و آرامش است+فیلم شبکه خبر: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل است منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد همه چیز درباره شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) شبکه خبر شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان را تایید کرد + فیلم ماجرای شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) کربی : آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است حمله موشکی به کریات شمونا در فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وزیر خارجه ایران با دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) «عسقلان» و «سدیروت» زیر آتش حملات سنگین راکتی گردان‌های قدس (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ادامه عملیات حزب الله علیه اشغالگران در مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا اسرائیل در حمله ایران را تکذیب کرد ارتش آمریکا هزاران موشک به اسرائیل ارسال کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی ادامه یافت + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن! امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی از تکرار ماجراجویی نظامی علیه ایران دست بردارد | حمله کاملاً ضروری بود رییس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بازهم اشتباه کند، پاسخی پشیمان کننده می‌گیرد امنیت کامل در مراکز هسته‌ای کشور | اطلاعات لازم از مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی در اختیار ماست + فیلم یارانه نقدی فروردین واریز شد (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است | باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید
سرخط خبرها

جای خالی انتخابات الکترونیکی ۱۴۰۰ در وضعیت کرونا

  • کد خبر: ۵۲۰۱۴
  • ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
جای خالی انتخابات الکترونیکی ۱۴۰۰ در وضعیت کرونا
در شرایطی که هنوز با بیماری عالم‌گیر کووید ۱۹ دست‌وپنجه نرم می‌کنیم و تا واکسیناسیون عمومی در همه کشور‌های جهان، چشم‌اندازی برای پایان این بیماری خطرناک نمی‌توان تصور کرد، انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری در پیش است.
به گزارش شهرآرانیوز؛  در چنین شرایطی، مجریان انتخابات باید تمهیداتی متفاوت با ادوار گذشته در نظر گیرند. در این زمینه ایده‌های مختلفی برای برگزاری متفاوت انتخابات وجود دارد که یکی از آن‌ها برگزاری الکترونیکی انتخابات است.
 
اما برگزاری الکترونیکی انتخابات نیاز به پیش‌شرط‌ها و مقتضیاتی دارد که از نظر برخی از مسئولان، هنوز در کشورمان فراهم نیست. در این خصوص، محمدحسن آصفری، نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس، با اشاره به اینکه برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در شرایط کرونایی باید تمهیداتی درنظر گرفته شود، به خبرگزاری مهر گفت: «یکی از راهکار‌ها برگزاری انتخابات در چند روز است؛ به این معنا که به‌جای یک روز، انتخابات در چندین روز متوالی برگزار شود تا شاهد تجمع مردم پای صندوق‌های رأی نباشیم.
 
راهکار بعدی، برگزاری انتخابات الکترونیک است که البته هنوز زیرساخت‌های لازم برای آن فراهم نیست و امکان تقلب و سوءاستفاده در این شرایط وجود دارد. شورای نگهبان همواره به‌دنبال صیانت از آرای مردم و نظارت بر انتخابات است و تا زمانی‌که برای شورای نگهبان محرز نشود که زیرساخت‌های انتخابات الکترونیک فراهم است، انتخابات به این صورت برگزار نخواهد شد.» برای بررسی بیشتر امکان برگزاری انتخابات الکترونیکی در ایران و مزایا و معایب این روش، سراغ علی صالح‌آبادی رفتیم که سابقه نمایندگی مردم مشهد در مجلس و همچنین معاونت سیاسی‌امنیتی استانداری خراسان را دارد و اکنون نیز مدیرمسئول روزنامه صبح امروز است.

جای خالی انتخابات الکترونیکی ۱۴۰۰ در وضعیت کرونا
 

در انتخابات الکترونیکی امکان تقلب نزدیک به صفر است

صالح‌آبادی در پاسخ به این پرسش شهرآرا که برگزاری انتخابات الکترونیکی چه مزایا و معایبی دارد، به شهرآرا گفت: «برگزاری انتخابات الکترونیکی نه‌تن‌ها هیچ عیبی ندارد، بلکه یک امر تجربه‌شده است که سال‌های متمادی است در کشور‌های پیشرفته استفاده می‌شود. ویژگی‌های مثبت این شیوه برگزاری انتخابات، بی‌نظیر و ممتاز است. در این شیوه برگزاری، احتمال تقلب در انتخابات صفر یا نزدیک به صفر می‌شود. دلیل این امر هم این است که فرد رأی‌دهنده، پیش از رأی‌دادن، ثبت نام می‌کند، یک کد اختصاصی دریافت می‌کند و روزی که به حوزه مشخص‌شده مراجعه می‌کند، با ارائه همان کد می‌تواند رأی خود را ثبت کند.
 
در انتخابات الکترونیکی دیگر افراد نمی‌توانند یک بار، دو بار یا بیشتر در انتخابات با شناسنامه افرادی که صاحبانشان فوت شده‌اند، شرکت کنند. انتخابات الکترونیکی آن‌قدر دقیق است که به خاطر دارم که انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه که حدود سه سال پیش برگزار شد، به محض آنکه تمام شد، سه دقیقه پس از آن نتیجه انتخابات را اعلام کردند. در انتخابات الکترونیکی، دست‌اندرکاران انتخابات، هر لحظه می‌دانند که آرای هر کاندیدا چه میزان است و چگونه رشد می‌کند، درصورتی‌که در انتخابات دستی، امکان تقلب وجود دارد.»


ایران، همچنان انتخابات دستی!

وی در ادامه افزود: «اینکه هنوز انتخابات در ایران همانند دوره مشروطه به‌شکل دستی برگزار می‌شود، مایه افسوس است. اکنون در دنیای مدرن، این امر منسوخ شده است. ایران جزو معدود کشور‌هایی است که هنوز برگزاری انتخابات در آن، تمام‌الکترونیکی نشده است. نباید تردید کرد که انتخابات در ایران نیز نظیر دیگر کشور‌ها باید الکترونیکی شود. از دولت اصلاحات تا دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی، بحث الکترونیکی‌کردن انتخابات در ایران مطرح و همیشه دولت، مدافع برگزاری الکترونیکی انتخابات بوده است، اما تا امروز شورای نگهبان زیر بار انتخابات الکترونیکی نرفته است. دو سال پیش نیز در تهران، شهرداری انتخابات شورایاری‌ها را به‌صورت تمام‌الکترونیکی برگزار کرد.»


دولت آمادگی برگزاری الکترونیکی انتخابات را دارد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین درباره اینکه برخی مدعی‌اند دولت نمی‌تواند زیرساخت‌های برگزاری انتخابات الکترونیک را تا خرداد ۱۴۰۰ فراهم کند، گفت: «دولت فعلی بار‌ها اعلام کرده است که آمادگی این کار را دارد. اگر دستگاه نظارت بر انتخابات کشور به این امر رضایت دهد، به نظر من، دولت این آمادگی را دارد که انتخابات را به‌صورت تمام‌الکترونیکی برگزار کند.»


یک گمانه زنی

صالح‌آبادی در پایان در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین علل مخالفت برخی چهره‌ها و گروه‌های سیاسی با برگزاری انتخابات الکترونیکی چیست و این مقاومت‌ها را چگونه می‌توان تحلیل کرد، گفت: «با الکترونیکی‌شدن انتخابات در ایران، این کامپیوتر و نرم‌افزارهاست که حرف اول و آخر را می‌زند. در همین انتخابات مجلس یازدهم دیدیم که در شهر مشهد فقط ۳۰ درصد در انتخابات شرکت کردند که اصولگرایان پیروز شدند. با الکترونیکی‌شدن انتخابات در ایران، مشارکت افزایش می‌یابد و در چنین شرایطی، اصلاح‌طلبان پیروز خواهند شد به همین دلیل جناح مقابل آنان حاضر به برگزاری الکترونیکی انتخابات نمی‌شود.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->