نشست واکاوی شبکه مسائل مدیریت شهری مشهد برگزار شد درباره کوچه «کاشانی‌ ۵۵» مشهد | «یدا...» روزگاری از میان باغ‌های امین آباد می‌گذشت مراسم تکریم و معارفه مدیرکل حوزه شهردار مشهد مقدس برگزار شد (۱۴ مهر ۱۴۰۴) + فیلم شهردار مشهد مقدس: بهترین تبلیغ برای شهرداری و شورای شهر، انجام کار است توقیف محموله ۴۰ تنی گوشت تنظیم‌بازاری در مشهد (۱۴ مهر ۱۴۰۴) گام تازه مدیریت آرامستان‌های مشهد برای ارتقای خدمات تشریفات با همکاری بخش خصوصی کاشت بیش از ۲ میلیون بوته گل و گیاه پاییزی | پاییزِ بهاری مشهد برگزاری ۶۹۰ جلسه شورای اجتماعی محلات مشهد در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ بازسازی و بهسازی سالن ورزشی اسکواش «امید و زندگی» در بوستان برکت مشهد شهردار مشهد مقدس: از ابتدای سال ۱۴۰۴، بیش از ۱۶۶ هزار تن آسفالت توسط شهرداری تولید شده است مدیرکل حوزه شهردار و امور شورای اسلامی شهر مشهد مقدس منصوب شد (۱۳ مهر ۱۴۰۴) لزوم برنامه‌ریزی منسجم برای پروژه‌های بلندمرتبه‌سازی و کمربند جنوبی مشهد | موافقت مشروط با بلندمرتبه‌سازی آیین‌نامه سد معبر شهرداری مشهد به‌زودی ابلاغ می‌شود برنامه‌های شهرداری مشهد در هفته انتظامی برای تقدیر از نیروهای امنیت (۱۱ تا ۱۷ مهر ۱۴۰۴) مرز دوغارون به‌عنوان نخستین بار در بین مرز‌های کشور، به سامانه بیومتریک احراز هویت اتباع خارجی مجهز شد مشهدی‌ها امروز نفس راحت بکشند (۱۳ مهر ۱۴۰۴) | کیفیت هوای مشهد بعد از مدت‌ها مطلوب شد آیا ادارات مشهد و خراسان رضوی پنجشنبه‌ها تعطیل می‌شود؟ | استاندار خراسان رضوی: موافق تعطیلی پنجشنبه‌ها هستم شهردار مشهد: روند عملیات اجرایی پروژه احداث سطح سوم تقاطع خیام با سرعتی مناسب در حال اجراست ۱۵۶ میلیون سفر از طریق ناوگان اتوبوسرانی مشهد طی ۶ ماهه ابتدایی امسال لایروبی ۴۰۰ هزار مترطول کانال در مشهد طی ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۴
سرخط خبرها

دفاتر تسهیلگری؛ واگذاری کار مردم به مردم

  • کد خبر: ۵۲۱۸
  • ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۹
دفاتر تسهیلگری؛ واگذاری کار مردم به مردم
محسن قناویزچی مدیر نوسازی بافت فرسوده حرعاملی

واژه تسهیلگری که دامنه کاربرد آن به‌تازگی در ادبیات عمومی بازآفرینی فضاهای شهری گسترش یافته، با مفاهیم متعددی به استخدام درآمده است که گاهی مکمل، مترادف یا متفاوت است. ضروری است قبل از ورود به مقوله تسهیلگری، از 2عامل اصلی شکل‌گیری آن، یعنی مشارکت و ارتباطات سخن به میان آوریم. مشارکت با مفهوم شراکت و همکاری فعالانه کار در سطوح فردی یا اجتماعی در درون خود ارتباطات را به‌عنوان ابزار اصلی دربردارد. همگرایی، تشریک‌مساعی، نتیجه‌گرایی، تبادل ایده‌ها و تقویت ارزش‌های اخلاقی انگیزه مشارکت را تقویت می‌سازد. دقیقا عکس همین فاکتورها موانع مشارکت را موجب می‌شود. اگر مشارکت را یک فرایند بدانیم، آنچه در هر یک از طیف‌های آن مهم است کار برای مردم، کار با مردم و کار توسط مردم است. برای حفظ فضای همکاری، روابط عادلانه و دوطرفه از ضروریات است. چنان‌چه روابط از نوع چیرگی و تسلط باشد و سایه سلطه‌گری و برتری‌جویی بر روابط حاکم گردد، به‌هیچ‌وجه فضای مشارکتی شکل نخواهد گرفت. حال به مفهوم تسهیلگری برمی‌گردیم. تسهیلگری را ساده‌سازی و کاهش مشکلات حرکت به سمت جلو تعریف کرده‌اند؛ با این دیدگاه تسهیلگر عامل اجرای فرایند ساده‌سازی و کم کردن مشکلات است. انتقال مهارت‌هایی نظیر ابتکار عمل، تصمیم‌سازی، خلاقیت و توانمندسازی نخستین گام در مسیر تسهیلگری است. تسهیلگر باید بستر کار را برای به عهده گرفتن مسئولیت فراهم آورد. تسهیلگران با ارزیابی و هدایت بین نیازها و ظرفیت‌های محلی باید پیوندی منطقی ایجاد نمایند. آن‌گاه‌ که اصطلاح تسهیلگری در حوزه بازآفرینی به استخدام گرفته می‌شود، ضروری است مجموعه‌هایی از روش‌ها و مهارت‌های گروهی به‌کارگیری شود و با ارتباطات صحیح و درک جامع وارد میدان شد. نباید از ذهن دور داشت که تسهیلگری چنان‌چه منجر به هدایت گروه به سمت خاصی گردد، به‌نوعی گرفتار آفت مهمی در این حوزه می‌شویم. نگاهی اجمالی به مأموریت‌های نهاد تسهیلگر روشن می‌سازد اهم وظایف آن در افزایش ظرفیت‌های همکاری درون‌سازمانی، هم‌راستاسازی اهداف، تعاملات اجتماعی، هدایت سرمایه‌های خرد و کلان و بسترسازی همکاری‌های اقتصادی است. مفاهیم متنوع بازآفرینی با تسهیلگری تلفیق و ممزوج گشته و تجزیه‌ناپذیر است. دفاتر تسهیلگری تبلور کاهش حوزه نفوذ دولت و سپردن کار مردم به مردم است. درک صحیح ارزش‌های اجتماعی هر غیرممکن را ممکن و راه را برای توسعه و پیشرفت هموار می‌سازد. شکل‌گیری دفاتر تسهیلگری پاسخ به نیاز حضور فعال مردم در صحنه مدیریت‌شهری است که مفهوم صحیح مشارکت مردمی را در پی دارد. مواجهه هوشیارانه با فرصت ارزنده مشارکت مردم تسهیلگری را بیمه و نتایج حاصل از آن را پربار می‌سازد. مشهد با دارا بودن رتبه دوم کشوری به لحاظ وسعت دارای 66محله در حاشیه شهر با جمعیت ساکن بیش از یک‌میلیون نفر است. هم‌اینک شهرداری 20محله را در اولویت بازآفرینی دارد که مطابق با برنامه تا پایان مهرماه باید دفاتر تسهیلگری را در این 20محله دایر نماید. آنچه اهمیت دارد، شروع آزمایشی در تعدادی محله هدف و مشخص شدن ضعف‌ها و قوت‌های این طرح برای اصلاحات احتمالی برنامه کلی است. دفاتر تسهیلگری مشاور و حلقه اتصال مردم و مدیریت‌شهری است که می‌تواند با پیوند شوراهای محلات و استفاده از توان و تجربه آنان به‌عنوان نهاد مرکزی پیشرفت محلات نقش‌آفرینی نماید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->