سردار نقدی در تایباد: ایران و افغانستان یک ملت هستند افشاگری دیلی تلگراف: شبه نظامیان طالبان پناهندگی گرفته و به انگلیس آمده‌اند طالبان از عبور بیش از ۹۶ هزار پرواز بین‌المللی از آسمان افغانستان در سال جاری خبردادند دست یاری مشهد برای تحول در ساختار مدیریت شهری هرات سفیر ایران در کابل درباره اشتغال اتباع ۲ کشور با طالبان رایزنی کرد شگفتی نماینده هرات در لیگ برتر فوتسال افغانستان | کامبک جواب داد پاکستان به رسمیت شناسی طالبان را در حد گمانه‌زنی دانست حامد کرزی: احترام به حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها، راه‌حل بحران خاورمیانه است معاون سخنگوی حکومت طالبان: فرمان عفو عمومی شامل همه مهاجران بازگشتی است احتمال وقوع سیل در ۹ ولایت افغانستان (اول مردادماه ۱۴۰۴) توزیع ۱۰۰ تن کالای اساسی در بین اتباع غیرمجاز افغانستانی در مرز دوغارون اینفوگرافی| نگاهی به سفر رسمی والی هرات به خراسان رضوی قدردانی سرپرست کنسولگری افغانستان در زاهدان از تسهیل خروج مهاجران افغانستانی تأکید دوباره کرزی بر اهمیت آموزش زنان و دختران | نبودن دختران در کنکور افغانستان مایه تأسف است اولین سفر فرستاده ویژه بریتانیا برای افغانستان به کابل مدیرکل امور اتباع خراسان رضوی: ۴۰ درصد اتباع غیرمجاز افغانستانی استان به کشورشان بازگشته‌اند ششمین نشست کمیته مشترک اقتصادی خراسان رضوی و هرات | از امضای تفاهم‌نامه جامع تا توافقات اجرایی در حوزه‌های راهبردی قیمت افغانی به تومان و دلار، امروز (سه‌شنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۴) خاطره‌سازی برای اتباع با بدرقه ایرانی کاهش صف‌های مرزی و تسهیل خروج مهاجران افغانستانی از طریق دوغارون هشدار یونیسف درباره وضعیت نابسمان آب در کابل | پایتخت افغانستان ۵ سال دیگر خشک می‌شود
سرخط خبرها

ملازهی: راه آهن خواف- هرات می‌تواند آسیای مرکزی را از انزوای جغرافیایی خارج کند

  • کد خبر: ۵۲۵۳۷
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
ملازهی: راه آهن خواف- هرات می‌تواند آسیای مرکزی را از انزوای جغرافیایی خارج کند
ملازهی کارشناس مسایل افغانستان و منطقه تاکید کرد: ساخت خط آهن خواف - هرات همکاری جدی منطقه‌ای و دو جانبه است که می‌تواند کل آسیای مرکزی را از حالت انزوای جغرافیایی خارج کند.

به گزارش شهرآرانیوز - پیرمحمد ملازهی با اشاره به افتتاح خط آهن خواف - هرات با بیان این که این پروژه بخشی از پروژه بزرگ همکاری های مشترک در چابهار است و اهمیت آن از این زاویه قابل توجه است افزود: واقعیت این است که این پروژه در منطقه‌ای انجام میشود  که به لحاظ تاریخی در حوزه تمدن ایرانی- اسلامی است و متاسفانه این حوزه خیلی تاکنون مورد توجه دولتمردان قرار نگرفته است. در زمان آقای حامد کرزی تلاش شد که تلویزیون مشترکی میان ایران، افغانستان و تاجیکستان ایجاد شود اما موانعی بود و این کار انجام نشد.

 

وی ادامه داد: از این رو، ساخت خط آهن مذکور همکاری جدی منطقه‌ای و دو جانبه است که می تواند کل آسیای مرکزی را از حالت انزوای جغرافیایی خارج کند و مسیر ترانزیت انرژی و تجارت را از مسیر سنتی قبلی به سمت ایران برگرداند و چابهار را به مرکز اصلی تجاری در منطقه که به آب‌های آزاد دسترسی دارد تبدیل کند. اگر این افتاق بیفتد، موقعیت ژئوپلتیک ایران را به نحو محسوسی افزایش می دهد و ایران را به منطقه آسیای مرکزی، شرق آسیای چین، آسیای جنوبی و خاورمیانه وصل می کند و این مناطق را نیز به یکدیگر متصل می کند که به این شکل وضع ایران در منطقه در ابعاد مختلف ارتقا می‌یابد.

 

این کارشناس مسایل افغانستان و منطقه اظهار کرد: علاوه بر این افتتاح و ساخت این خط آهن به لحاظ اقتصادی منافع زیادی برای هر دو کشور ایران و افغانستان دارد و بخصوص بخش‌های شرقی ایران که تا حدود زیادی به لحاظ اجتماعی و اقتصادی توسعه نیافته هستند را رونق می‌دهد. هم چنین این تعامل و همکاری می‌تواند تاثیر زیادی بر امنیت منطقه و افغانستان داشته باشد.

طالبان به لحاظ قومی چندان در منطقه هرات قدرت قوی ندارند

وی درباره نگاه طالبان به این روابط و توسعه همکاری‌های افغانستان با ایران و دیگر کشورهای همسایه اظهار کرد: از لحاظ سیاسی طالبان در قطر خودش را شناسانده است و دیگر به عنوان یک گروه شریک در قدرت محسوب می‌شود از این رو طبیعی است که آنها هم از این توسعه و همکاری ذی نفع هستند. در عین حال باید گفت که طالبان به لحاظ قومی چندان در منطقه هرات قدرت قوی ندارند و منطقه تسلط آنها در جنوب افغانستان است. هرات منطقه ای فارس زبان است و فکر می کنم در این مرحله دولت مرکزی و مردم هرات و مزار شریف از این مساله منفعت خواهند داشت.

 

این کارشناس مسایل افغانستان با بیان این که افغانستان متاسفانه از توسعه خطوط راه آهن با توجه به شرایط اشغال این کشور و جنگ های داخلی بی بهره بوده است گفت: بعد از اشغال این کشور تلاش شده است تا خطوطی را برای انتقال انرژی و برق ایجاد کنند که هنوز به نتیجه نرسیده است.

 

وی گفت: ساخت خط آهن خواف - هرات بخشی از پروژه چابهار است و باید گفت که این پروژه تا کنون توفیق نسبی داشته است. ساخت این خط آهن به دلیل مشکلات جنگ و اشغال خارجی و مسایل دیگر ده سال طول کشیده است در عین حال معتقدم اگر این اقدامات انجام شود همه طرف ها از آن سود خواهند برد.

 

منبع: ایسنا

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->