ادامه اختلاف کابل و اسلام‌آباد | اتهام‌زنی‌های پاکستان و افغانستان علیه یکدیگر درباره ناکام‌گذاشتن توافق تاریخ و ساعت بازی‌های تیم ملی افغانستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۶ اندونزی آیت‌الله اعرافی: تصمیم‌گیری در حوزه مهاجرت باید با خرد جمعی و نگاه اخلاقی همراه باشد تا شأن انقلاب اسلامی حفظ شود اردوغان: به میانجیگری میان افغانستان و پاکستان ادامه می‌دهیم دانش‌آموزان اتباع دارای برگه سرشماری، می‌توانند در مدارس ثبت‌نام کنند + جزئیات افغانستان از اعزام دومین تیم تثبیت هویت مهاجران افغانستانی به ایران خبر داد نتیجه بازی تیم‌های ملی فوتسال افغانستان و مراکش (۱۷ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز پول افغانی (۱۷ آبان ۱۴۰۴) پخش زنده بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و مراکش (۱۷ آبان ۱۴۰۴) + تماشای آنلاین تاریخ و ساعت بازی افغانستان و مراکش (۱۷ آبان ۱۴۰۴) صحبت‌های مجید مرتضایی پس از تساوی ارزشمند در برابر ایران + فیلم لحظات زیبای پایان بازی تیم‌های ملی فوتسال ایران و افغانستان + فیلم خلاصه بازی تیم‌های ملی فوتسال ایران و افغانستان + فیلم نتیجه بازی تیم‌های ملی فوتسال ایران و افغانستان (۱۵ آبان ۱۴۰۴) پخش زنده بازی تیم‌های ملی فوتسال افغانستان و ایران (۱۵ آبان ۱۴۰۴) + تماشای آنلاین عضو مجلس خبرگان رهبری: رهبر انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به مردم افغانستان دارند حامد شاکرنژاد: حضور مردم افغانستان در ایران برکات زیادی داشته است نشست مشترک فعالان اقتصادی افغانستان با سفرای ایران در دهلی و کابل به میزبانی چابهار برگزار شد مجید مرتضایی: تیم‌های ملی فوتسال ایران و افغانستان در زمین رقیب و در بیرون رفیق هستند قیمت امروز پول افغانی (۱۴ آبان ۱۴۰۴) صحبت‌های وحید شمسایی پیش از دیدار با تیم ملی فوتسال افغانستان + فیلم
سرخط خبرها

ملازهی: راه آهن خواف- هرات می‌تواند آسیای مرکزی را از انزوای جغرافیایی خارج کند

  • کد خبر: ۵۲۵۳۷
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
ملازهی: راه آهن خواف- هرات می‌تواند آسیای مرکزی را از انزوای جغرافیایی خارج کند
ملازهی کارشناس مسایل افغانستان و منطقه تاکید کرد: ساخت خط آهن خواف - هرات همکاری جدی منطقه‌ای و دو جانبه است که می‌تواند کل آسیای مرکزی را از حالت انزوای جغرافیایی خارج کند.

به گزارش شهرآرانیوز - پیرمحمد ملازهی با اشاره به افتتاح خط آهن خواف - هرات با بیان این که این پروژه بخشی از پروژه بزرگ همکاری های مشترک در چابهار است و اهمیت آن از این زاویه قابل توجه است افزود: واقعیت این است که این پروژه در منطقه‌ای انجام میشود  که به لحاظ تاریخی در حوزه تمدن ایرانی- اسلامی است و متاسفانه این حوزه خیلی تاکنون مورد توجه دولتمردان قرار نگرفته است. در زمان آقای حامد کرزی تلاش شد که تلویزیون مشترکی میان ایران، افغانستان و تاجیکستان ایجاد شود اما موانعی بود و این کار انجام نشد.

 

وی ادامه داد: از این رو، ساخت خط آهن مذکور همکاری جدی منطقه‌ای و دو جانبه است که می تواند کل آسیای مرکزی را از حالت انزوای جغرافیایی خارج کند و مسیر ترانزیت انرژی و تجارت را از مسیر سنتی قبلی به سمت ایران برگرداند و چابهار را به مرکز اصلی تجاری در منطقه که به آب‌های آزاد دسترسی دارد تبدیل کند. اگر این افتاق بیفتد، موقعیت ژئوپلتیک ایران را به نحو محسوسی افزایش می دهد و ایران را به منطقه آسیای مرکزی، شرق آسیای چین، آسیای جنوبی و خاورمیانه وصل می کند و این مناطق را نیز به یکدیگر متصل می کند که به این شکل وضع ایران در منطقه در ابعاد مختلف ارتقا می‌یابد.

 

این کارشناس مسایل افغانستان و منطقه اظهار کرد: علاوه بر این افتتاح و ساخت این خط آهن به لحاظ اقتصادی منافع زیادی برای هر دو کشور ایران و افغانستان دارد و بخصوص بخش‌های شرقی ایران که تا حدود زیادی به لحاظ اجتماعی و اقتصادی توسعه نیافته هستند را رونق می‌دهد. هم چنین این تعامل و همکاری می‌تواند تاثیر زیادی بر امنیت منطقه و افغانستان داشته باشد.

طالبان به لحاظ قومی چندان در منطقه هرات قدرت قوی ندارند

وی درباره نگاه طالبان به این روابط و توسعه همکاری‌های افغانستان با ایران و دیگر کشورهای همسایه اظهار کرد: از لحاظ سیاسی طالبان در قطر خودش را شناسانده است و دیگر به عنوان یک گروه شریک در قدرت محسوب می‌شود از این رو طبیعی است که آنها هم از این توسعه و همکاری ذی نفع هستند. در عین حال باید گفت که طالبان به لحاظ قومی چندان در منطقه هرات قدرت قوی ندارند و منطقه تسلط آنها در جنوب افغانستان است. هرات منطقه ای فارس زبان است و فکر می کنم در این مرحله دولت مرکزی و مردم هرات و مزار شریف از این مساله منفعت خواهند داشت.

 

این کارشناس مسایل افغانستان با بیان این که افغانستان متاسفانه از توسعه خطوط راه آهن با توجه به شرایط اشغال این کشور و جنگ های داخلی بی بهره بوده است گفت: بعد از اشغال این کشور تلاش شده است تا خطوطی را برای انتقال انرژی و برق ایجاد کنند که هنوز به نتیجه نرسیده است.

 

وی گفت: ساخت خط آهن خواف - هرات بخشی از پروژه چابهار است و باید گفت که این پروژه تا کنون توفیق نسبی داشته است. ساخت این خط آهن به دلیل مشکلات جنگ و اشغال خارجی و مسایل دیگر ده سال طول کشیده است در عین حال معتقدم اگر این اقدامات انجام شود همه طرف ها از آن سود خواهند برد.

 

منبع: ایسنا

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->