شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان به‌زودی به یکدیگر متصل می‌شود خرید و فروش جت شخصی در کشور آزاد است حباب سکه در اولین روز اردیبهشت ماه چقدر است؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین باشگاه کشاورزی شهری ایران در مشهد چهارساله شد عرضه اموال منقول در نخستین مزایده ۱۴۰۳ اموال تملیکی خراسان رضوی نمایشگاه گل و گیاه، اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود افزایش ۳۲ درصدی صادرات خراسان رضوی طی سال گذشته نگاهی به وضعیت ردیف بودجه پروژه‌های آبی مشهد در سال ۱۴۰۳ | ۲۲۷ میلیارد تومان روی کاغذ قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز شنبه (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) خانه در مشهد چند؟ | با کمتر از یک میلیارد تومان هم می‌توانید صاحب‌خانه شوید + جدول (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین گزارش از وضعیت بازار رهن مسکن در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برداشته می‌شود رشد صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی
سرخط خبرها

بازار به «ماسک چینی» روی خوش نشان نمی‌دهد

  • کد خبر: ۵۲۷۰۰
  • ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
بازار به «ماسک چینی» روی خوش نشان نمی‌دهد
مدتی است که ردپای ماسک‌های ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت چینی در بازار کشور و به‌دنبال آن مشهد پیدا شده است، در شرایطی که در تولید این کالا خودکفا شده‌ایم.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ اوایل شیوع کرونا تهیه و تامین ماسک در بازار دشوار بود و همه با کمبود‌هایی مواجه بودیم، اما بعد از مدتی به همت مردم و دستگاه‌های مختلف، این کمبود برطرف شد، تاجایی‌که خراسان‌رضوی در تولید ماسک و حتی لایه ملت‌بلون آن به خودکفایی رسید، با این حال مدتی است که ردپای ماسک‌های ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت چینی در بازار کشور و به‌دنبال آن مشهد پیدا شده است. این موضوع را مسئولان کشوری نیز تایید کرده‌اند.
 
ایسنا در همین باره در خبری نوشت که غلامرضا حسن‌پوراسکندری، رئیس سازمان و عضو هیئت‌عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی، طی نامه‌ای به علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفته است که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد از مبادی ورودی کشور به‌ویژه از بندر گناوه و سایر بنادر کشور، ماسک‌های چینی به‌صورت قاچاق وارد کشور شده است و از طریق کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرام و سایر روش‌ها در تهران و برخی دیگر از استان‌ها، به‌ویژه استان‌های جنوبی کشور، به‌وفور به فروش می‌رسد.


ماسک چینی در مشهد، خریدار ندارد

برای اینکه ببینیم آیا ردپای این ماسک‌ها در بازار مشهد ما نیز پیدا شده است یا نه، به‌سراغ عضو هیئت‌مدیره انجمن داروسازان خراسان‌رضوی می‌رویم. محسن نجفی در این‌باره می‌گوید: اینکه بگوییم ماسک چینی وارد بازار نشده است، غلط است. در این مدت تعدادی بازاریاب برای فروش ماسک‌های چینی به داروخانه‌ها مراجعه کرده‌اند، اما کیفیت بعضی از این ماسک‌ها و قیمت آن‌ها با تولیدات داخل، مقایسه‌شدنی نیست و بعضی از آن‌ها کیفیت بسیار نامطلوب و قیمتی بیشتر از نرخ مصوب دارند.
 
او ادامه می‌دهد: اکنون تولیدکننده‌ها، ماسک‌های باکیفیت داخلی را با قیمت هزار تا هزارو ۱۰۰ تومان برای داروخانه‌ها ارسال می‌کنند، درصورتی‌که آخرین نرخ ماسک‌های چینی که من دیده‌ام، هزارو ۸۰۰ تومان بود که کیفیت و بسته‌بندی بسیار ضعیفی داشت.


نیازی به ماسک چینی نداریم

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی مشهد نیز در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: بازاریاب‌های ماسک‌های چینی، مدتی است که به فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی مراجعه می‌کنند، اما باتوجه‌به تولید ماسک در ۴۰ واحد رسمی و ۱۰۰ واحد غیررسمی و خودکفا شدن در این محصول، طی بخشنامه‌ای به همه واحد‌ها اعلام کردیم که اجازه خرید ماسک‌های وارداتی چه چینی و چه خارجی را ندارند.

مرتضی مقدم در ادامه می‌افزاید: اکنون ماسک داخلی با کیفیت معمولی به قیمت ۵۰۰ تومان و با کیفیت خوب تا هزارو ۱۰۰ تومان بین واحد‌ها درحال توزیع است، بنابراین نیازی به ماسک خارجی و چینی نداریم. البته واحد‌های صنفی ما نیز استقبالی از ماسک‌های چینی نمی‌کنند؛ چون صرفه اقتصادی ندارد.
او می‌گوید: همچنین در این مدت، نمونه‌هایی از ترکیب ماسک بی‌کیفیت ایرانی با ماسک چینی را شناسایی کردیم که جلوی فروش این اقلام را گرفتیم و با متخلفان نیز برخورد کردیم.


ماسک‌های ما قاچاق است

سری به سایت دیوار می‌زنیم. تعدادی تبلیغ با عنوان فروش ماسک وارداتی در مشهد وجود دارد. اگر نگاهی به عکس‌های منتشرشده در این تبلیغات بیندازید، اولین موضوعی که توجه شما را به خود جلب می‌کند، نوشته‌هایی به زبان چینی بر روی این بسته‌بندی‌هاست. با یکی از این شماره‌ها تماس می‎‌گیریم. مردی پاسخ می‌دهد. به او می‌گوییم برای تبلیغ منتشرشده در دیوار تماس می‌گیریم. می‌پرسد: کدام‌یکی؟ معلوم است غیر از خریدوفروش ماسک به کار‌های دیگری نیز مشغول است.
 
وقتی درباره ماسک وارداتی می‌پرسیم، می‌گوید: هر بسته ۵۰ تایی ۸۰ هزار تومان که می‌شود دانه‌ای هزارو ۶۰۰ تومان. اما اگر جعبه‌ای نخواهید، هر ۱۰ عدد ۱۷ هزار تومان برایتان تمام می‌شود. از او می‌پرسیم آیا این کالا‌ها به‌صورت قانونی وارد شده است؟ دست‌وپاشکسته پاسخ می‌دهد: نه، اگر برای فروش داروخانه یا مغازه می‌خواهید، صرف ندارد. هرچند کیفیتش بسیار خوب است، اما قاچاق است، ولی برای مصرف شخصی یا برای استفاده کارکنان یک شرکت بسیار مناسب است.


با فروشندگان ماسک قاچاق، برخورد می‌کنیم

آیا گزارشی درباره توزیع ماسک چینی در بازار دریافت کرده‌اید؟ کارشناس‌مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صمت خراسان‌رضوی در پاسخ به این سوال می‌گوید: ابتدا باید دستگاه متولی حوزه سلامت در نوع کالا، درباره مشکل‌دار بودن یا کم‌کیفیت بودن آن اظهارنظر کند که این موضوع دراختیار دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد است و بعد از تایید آن‌ها، ما ورود پیدا می‌کنیم. عباس اخوان می‌افزاید:، اما در حوزه ورود کالای قاچاق، ما از همان ابتدا نظارت داشتیم و درصورت مشاهده هرگونه تخلف با آن برخورد خواهیم کرد.

در ادامه به‌سراغ مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد می‌رویم. حمیدرضا رحیمی در این‌باره می‌گوید: مجموعه‌ای ماسک از مبادی رسمی وارد شده است که شاید کیفیت آن نامطلوب‌تر باشد؛ البته همه ماسک‌های واردشده از مبادی رسمی، استاندارد‌های لازم را دارند، اما بعضی از این ماسک‌ها نیز ممکن است از مبادی غیررسمی به‌صورت قاچاق وارد شده باشد که نظارتی بر آن نبوده است.

او ادامه می‌دهد: اکنون باتوجه‌به میزان و قیمت تمام‌شده ماسک‌های تولیدشده در داخل کشور، کسی برای خرید ماسک غیرایرانی رغبت ندارد. چرا با وجود خودکفا شدن، اجازه ورود ماسک از مبادی رسمی داده شده است؟ مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در پاسخ می‌گوید: زمانی در کشور با کمبود ماسک مواجه بودیم. احتمالا این ماسک‌ها از همان زمان مانده است و اکنون فروخته می‌شود. رحیمی تاکید می‌کند: ما به هر داروخانه و محل فروشی می‌رویم، بررسی می‌کنیم اگر محصولاتی که می‌فروشند خارجی است، از مبادی رسمی وارد شده باشد؛ چون فروش کالای قاچاق، ممنوع است و با آن برخورد خواهیم کرد.


مازاد تولید ماسک داریم

امیر دلداری، مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد، نیز به شهرآرا می‌گوید: ما در خراسان‌رضوی مازاد تولید ماسک داریم که حتی می‌توانیم به دیگر استان‌های کشور صادر کنیم، بنابراین نیازی به ماسک وارداتی نداریم. همچنین ما با توزیع کالا‌هایی که از نظر مراجع رسمی مجوز ندارند، برخورد خواهیم کرد.
با توجه به اینکه ما در خراسان‌رضوی به خودکفایی در تولید ماسک رسیده‌ایم، بهتر است برای حمایت از تولیدکننده‌های داخلی، دور خریدوفروش ماسک چینی و خارجی را خط بکشیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->