نگاهی بر شروه‌خوانی «ناخدا ستوده» در برنامه هلال + فیلم قسمت هجدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر بهادر اسدی کارگردان مشهدی درگذشت + بیوگرافی (۱۰ فروردین ۱۴۰۲) انتقاد نظام پرستاری از یک سریال تلویزیونی | ادبیات سخیف را کنار بگذارید زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟
سرخط خبرها

گفتگو با علی جعفری، فیلم‌ساز مشهدی، به بهانه ساخت «بی‌دادگاه» که در جشنواره‌ها اکران شده است

  • کد خبر: ۵۲۹۳۷
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
گفتگو با علی جعفری، فیلم‌ساز مشهدی، به بهانه ساخت «بی‌دادگاه» که در جشنواره‌ها اکران شده است
فیلم بی‌دادگاه تا به امروز به جشنواره‌های خارجی در کشور‌های ژاپن، انگلستان، ایتالیا، ترکیه و آمریکا و جشنواره داخلی، چون «سلامت و روان» و «جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد» راه پیدا کرده است. در ادامه گفت و گوی ما را با این فیلم‌ساز جوان مشهدی می‌خوانید.
شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - علی جعفری از فیلم‌سازان جوان مشهدی است که فعالیت‌هایش را از سال ۹۳ با گذراندن دوره فیلم‌سازی در انجمن سینما‌ی جوان آغاز کرد. او کارگردانی ۵ فیلم کوتاه «مرگ زندگی»، «نیاز»، «دو قدم مانده تا»، «حس کشنده» و «بی‌دادگاه» را در کارنامه دارد. آخرین اثرش «بی‌دادگاه» به تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوان ایران دفتر مشهد در روز‌های ابتدایی شیوع کرونا با حضور بازیگران نام آشنای تئاتر مشهد از جمله علیرضا سوزنچی و علیرضا رواندل جلوی دوربین رفت.
 
فیلمی که تا به امروز به جشنواره‌های خارجی در کشور‌های ژاپن، انگلستان، ایتالیا، ترکیه و آمریکا و جشنواره داخلی، چون «سلامت و روان» و «جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد» راه پیدا کرده است. در ادامه گفت و گوی ما را با این فیلم‌ساز جوان مشهدی می‌خوانید.

گفتگو با علی جعفری، فیلم‌ساز مشهدی، به بهانه ساخت «بی‌دادگاه» که در جشنواره‌ها اکران شده است

در انتظار نمایش خصوصی فیلم

جعفری می‌گوید: در «بی‌دادگاه» داستان مردی را روایت می‌کنیم که در زندگی شخصی خود با اطرافیانش دچار مشکل شده و در دادگاه نیز به جرم اهدای کلیه از او شکایت می‌شود. به گفته او پیش‌تولید کار حدود ۳ ماه طول کشید تا اینکه سرانجام اسفند ۹۸ «بی‌دادگاه» جلوی دوربین رفت. فیلم‌برداری هم در مدت دو روز در گلمکان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام شد.

این کارگردان درباره وضعیت اکران فیلمش نیز توضیح می‌دهد: قرار بود پیش از اعمال محدودیت‌ها در سینما هویزه اکران خصوصی داشته باشیم که این اتفاق تا بهتر شدن شرایط به تعویق افتاد. اما هم‌اکنون این فیلم در سایت «ودیو» که مخصوص نمایش فیلم‌های کوتاه است به صورت آنلاین اکران شده‌است.


انجمن فعال‌تر از قبل کار می‌کند

جعفری که دوره فیلم‌نامه‌نویسی را در انجمن سینمای جوان مشهد پشت سرگذاشته از حمایت‌های این انجمن از فیلم‌سازان می‌گوید: از حدود دو سال پیش که آقای وحید حسینی مدیریت انجمن سینمای جوان را در دست گرفت، انجمن فعال‌تر از قبل شده و کار‌های مثبتی انجام شده‌است.

به گفته او در این مدت حمایت زیادی از فیلم‌اولی‌ها و فیلم‌سازان حرفه‌ای برای ساخت آثارشان شده است. همچنین زمینه اکران فیلم‌های کوتاه در پردیس سینمایی هویزه و ویلاژتوریست فراهم شده است.

کارگردان «بی‌دادگاه» با اشاره به اینکه شیوع کرونا کلاس‌های انجمن سینمای جوان را تعطیل کرده است خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه انجمن در این روز‌ها نمی‌تواند به صورت حضوری کلاس‌هایش را برگزار کند، نشست‌های آنلاینی را در صفحه اینستاگرامش برای هنرجویان تدارک دیده است. در این نشست‌ها که به صورت هفتگی برگزار می‌شود، استادان بزرگی، چون رضا کیانیان و فرزاد موتمن حضور داشته‌اند.


استقبال از ساخت فیلم کوتاه

از جعفری درباره وضعیت فیلم‌سازی در روز‌های کرونایی در مشهد می‌پرسیم که می‌گوید: در این روز‌ها به دلیل ایجاد محدودیت‌های تردد پروژه‌ها خوابیده است، ولی پیش از آن خیلی‌ها در حال ساخت اثر بودند.

به گفته این فیلم‌ساز انجمن روی آثاری که در این ایام جلوی دوربین می‌روند حساسیت زیادی دارد. از این‌رو از پشت صحنه فیلم‌ها بازدید می‌کند تا مطمئن شود شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت می‌شود. اگر هم در کار موارد اعلام شده رعایت نشود دستور به توقف پروژه می‌دهد.

جعفری درباره استقبال از ساخت آثار کوتاه نیز توضیح می‌دهد: از زمان شیوع کرونا ساخت فیلم کوتاه استقبال بیشتری داشته است، به‌ویژه در تهران به صورتی که بسیاری از بازیگران حرفه‌ای حضور در فیلم‌های کوتاه را قبول می‌کنند.
او علت استقبال از ساخت فیلم کوتاه را بستر راحت‌تر آن برای رعایت اصول بهداشتی با توجه به عوامل و مدت زمان فیلم‌برداری کمتر بیان می‌کند.


شروع ساخت فیلم بلند

جعفری که متولد سال ۱۳۷۱ است درباره برنامه‌های آینده‌اش می‌گوید: من تا الان ۵ فیلم کوتاه ساخته‌ام و یک فیلم‌نامه کوتاه دیگر هم نوشته‌ام که هم‌اکنون در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و به احتمال زیاد تا آخر سال آن را جلوی دوربین خواهم برد. همچنین از دو ماه پیش نوشتن یک فیلم‌نامه بلند را شروع کرده‌ام که امیدوارم سال بعد بتوانم آن را بسازم.

به نظر این فیلم‌ساز کارگردانی که می‌خواهد تازه وارد سینما شود باید با ساخت فیلم کوتاه کارش را آغاز کند.
او یادآور می‌شود: سینماگرانی مثل ناصر ضمیری، عادل تبریزی، سعید روستایی، شهرام مکری و نیما جاویدی همه با فیلم کوتاه کارشان را شروع کردند و بعد از آنکه در جشنواره‌های داخلی و خارجی دیده شدند به سراغ ساخت فیلم‌سینمایی رفتند. من هم فکر می‌کنم بعد از ساخت ۵ فیلم کوتاه تجربه‌های لازم را کسب کرده‌ام و به آنچه می‌خواستم نزدیک شده‌ام و الان می‌توانم اولین فیلم بلندم را جلوی دوربین ببرم.

جعفری نظرش درباره مهاجرت به تهران را نیز این‌گونه بیان می‌کند: قطعا تهران از فضای مناسب‌تری برای پیشرفت و رسیدن به آنچه یک فیلم‌ساز آرزویش را دارد برخوردار است. با این حال من اگر برای فیلم‌سازی به تهران هم بروم به صورت دائم نخواهد بود. همچنین حتما در آثارم از عوامل و لوکیشن‌های شهر مشهد استفاده می‌کنم، چون من کارم را از مشهد شروع کرده‌ام و در این شهر خیلی به من کمک شده است.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->