دستگیری متهم به ۲۰۰ فقره موبایل قاپی در مشهد مجازات افشای اسرار بیماران از طرف پزشک چیست؟ مرگ دلخراش خاله ۱۴ ساله به دست خواهرزاده ۵ ساله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) شتر، عامل مصدومیت ۸ نفر در تصادف ۴ تریلی در جاده طبس - اصفهان سربازان امریه می توانند در آتش نشانی خدمت کنند وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی خواهد بود رئیس سازمان بهزیستی: هیچ معلولی پشت نوبت مستمری نیست عجیب و غریب‌ترین سفارش‌ها برای عمل‌های زیبایی پشت پرده تیپ‌های عجیب و آویزهای غریب سر و صورت نوجوانان قتل و سوزاندن جسد پدر به دست دختر شیطان صفت کاهش ۱۰ درصدی مصدومان حوادث ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳ جزئیات خدمات درمانی «رایگان» تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان اعلام شد پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه زلزله، مرزن آباد مازندران را لرزاند (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف جسد جوان گم شده در بشکه اسید مرگ یک جوان در پی شلیک پلیس +اطلاعیه پلیس واریز وام ۳۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان کشوری + جزئیات (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی در مشهد کشف شد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد مرگبار تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حقوق معوق معلمان خرید خدماتی و حق التدریس در اسرع وقت پرداخت شود
سرخط خبرها

آیا ایران شرایط واردات واکسن فایزر را دارد؟

  • کد خبر: ۵۲۹۴۷
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
  • ۱
آیا ایران شرایط واردات واکسن فایزر را دارد؟
اعضای ستاد ملی کرونا می‌گویند شرایط واردات واکسن فایزر را ندارند، اما سازمان هواپیمایی می‌گوید مشکلی در‌این‌زمینه نیست.
محبوبه عظیم‌زاده | شهرآرانیوز؛ دنیا در جدال با کرونا پیروز نشده است، اما این روز‌ها روزنه‌های امید بیشتری را می‌توان به چشم دید؛ روزنه‌هایی از نور و روشنایی که علم و خرد دارد کم‌کم پیش رویمان می‌گذارد. حالا اگر از ویروس منحوسی به نام کووید ۱۹ صحبت می‌شود، صحبت از تولید و تزریق واکسن آن‌هم به میان آمده است و در انگلیس و ایالات‌متحده، واکسیناسیون آغاز شده است. اکنون جدای از اینکه کشور‌های زیادی در سراسر جهان تلاش می‌کنند تا بتوانند به چرخه تولیدکنندگان این واکسن بپیوندند، کشور‌های زیادی هم هستند که تمام تلاش خود را برای دریافت و واردات این واکسن به‌کار گرفته‌اند؛ کشور‌هایی که تعدادی از آن‌ها از همان روز‌های ابتدایی درخشش واکسن‌های پیشرویی مثل فایزر، پیش‌خرید آن را شروع کردند.
 
در کشور خودمان هم بحث واکسیناسیون کرونا حالا یکی از بحث‌های داغی است که در صدر اخبار است و تقریبا هر روز یک نقل‌قول جدید درباره آن به گوش می‌رسد؛ نقل‌قول‌هایی که البته زیادی در تناقض است و این سوال اساسی را برای مردم به‌وجود آورده است که کنش اصلی دولت برای دست‌یابی مردم به واکسن کرونا چیست؟ انتظار برای تولید داخلی تا هر زمان که به طول بینجامد؟ واردات آن؟ اگر آری، از کدام کشور و به چه میزان؟ یا هردوی این‌ها؟ درمیان انبوه سخن‌های اخیر، حرف‌های مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، آب پاکی را روی دست مردم ریخت؛ اینکه به‌دلیل نداشتن امکانات و شرایط لازم، هواپیما‌ها و سیستم حمل‌ونقل، ایران نمی‌تواند واکسن فایزر کرونا را وارد کند و به همین دلیل از دریافت آن انصراف داده‌ایم.
 
صحبتی که مینو محرز، عضو ستاد مقابله با کرونا، هم مدتی پیش به‌نوعی دیگر به آن اشاره کرده بود که واکسن‌هایی مثل فایزر و مدرنا به دمای ۷۰ تا ۲۰ درجه زیر صفر نیاز دارند که ما امکانات نگهداری آن را نداریم و فقط کشور‌هایی مثل آمریکا، انگلیس و فرانسه و آلمان می‌توانند از این واکسن‌ها استفاده کنند، این درحالی است که به‌تازگی به نقل از تورج دهقان‌زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشور، خبر رسیده است که هیچ مشکلی در این زمینه نداریم و دو ایرلاین ایرانی، آماده واردات هر نوع واکسنی ازجمله فایزر هستند و می‌توانند با استفاده از یخ خشک، دمای موردنیاز برای واردات هر نوع واکسن را تأمین کنند. پیش از این هم شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، گفته بود که سیستم حمل‌ونقل هوایی ایران، آماده واردات واکسن کروناست.


یک نفر تکلیف ما رو روشن کنه، لطفا!

این صحبت‌های ضدونقیض، واکنش کاربران در فضای مجازی را هم به‌دنبال داشت. کاربری نوشته بود: «یه روز می‌گن دستور دادیم بهترین واکسن رو وارد کنن، یه روز می‌گن امکانات نداریم، دوباره می‌گن داریم. چقدر همه‌چی با هم هماهنگه و داره با نظم پیش می‌ره واقعا! معلومه با خودتون چندچندین؟» و دیگری گفته بود: «الان داستان چیه واقعا؟ تحریمیم؟ برا خودتون می‌خواین فقط؟ می‌خواین خودتون بسازین؟ چه کاری می‌کنین؟» شاهین صمدپور، خبرنگار، هم در واکنش به صحبت‌های مینو محرز در اینستاگرام خود نوشت: «خانم محرز درحالی می‌گه این واکسن فقط مخصوص کشور‌های غربیه که تو همین همسایگی خودمون، چندتا کشور عربی این واکسن رو سفارش دادن و گفتن به‌رایگان دراختیار مردم کشورشون می‌ذارن.»
 
با تمام این اوضاع‌واحوال، اگر بخواهیم به صحبت‌های سعید نمکی، وزیر بهداشت کشورمان، هم استناد کنیم، تأمین واکسنی که بنا بر گفته‌های سخنگوی ستاد بودجه ۱۴۰۰ مبلغ هزار میلیارد تومان برای تأمین آن پیش‌بینی شده است، از سه مسیر دنبال می‌شود. یکی از مسیر مجموعه کُووکس سازمان بهداشت جهانی که قرار شده است ۱۶ میلیون‌و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از این طریق وارد شود که این میزان حدود ۸ میلیون‌و ۴۰۰ هزار نفر را پوشش می‌دهد؛ یعنی حدود ۱۰ درصد از جمعیت کشور ما را. به‌علاوه خرید از دو شرکت دیگر. بد نیست بدانید که درکنار این داستان‌ها، قرار است مرحله تست انسانی واکسن کرونای ایرانی هم از دی‌ماه آغاز شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
0
0
خانم عظیم زاده
با سلام،
واکسن فایزر در دو کشور تولید میشود ،آمریکا و بلژیک و کشور بلژیک هم فریزر مخصوص ساخته که واکسن را در دمای 80- نگهداری میکند .
هواپیما هم که داریم هم مسافربری و هم کارگو. حرف های جناب نمکی هم مثل ایشان نمکی هستند
بهترینها برایتان و ایزد یکتا نگهدارتان
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->