ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون
سرخط خبرها

با پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی، یلدای عمر عزیزانمان را طولانی کنیم

  • کد خبر: ۵۳۱۰۲
  • ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
  • ۱
با پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی، یلدای عمر عزیزانمان را طولانی کنیم
اگر به جای خالی بیش از ۵۰ هزار هموطن نگاه کنیم که یلدای پارسال در کنارمان بودند و حالا دیگر نیستند، توصیه برگزار نکردن یلدا خانوادگی را جدی‌تر می‌گیریم، به ویژه به این دلیل که بر اساس گفته‌های مسئولان وزارت بهداشت، دورهمی‌های خانوادگی نقشی پنجاه درصدی در شیوع کرونا در ایران دارند.
معصومه متین نژاد  | شهرآرانیوز؛ «یک امشب رو بی خیال گوشی هاتون بشید!»، «ورود گوشی تلفن همراه به جمع‌های خانوادگی ممنوع!» و «یلدای بدون وای فایتون مبارک!» جمله‌های آشنایی هستند که تا پیش از حضور کرونا در دورهمی‌های خانوادگی، به ویژه در مراسم شب یلدا، آن‌ها را از بزرگ تر‌های فامیل زیاد می‌شنیدیم.
 
امسال دست تقدیر همه چیز را تغییر داده است و قرار است گوشی به دست و برخط، متفاوت‌ترین یلدای قرن را تجربه کنیم، درست مانند دیدوبازدید‌های نوروزی. سخت و ناممکن به نظر می‌رسد، تنها و بدون حضور بزرگ تر‌های فامیل، اما اگر به جای خالی بیش از ۵۰ هزار هموطن نگاه کنیم که یلدای پارسال در کنارمان بودند و حالا دیگر نیستند، آن را جدی‌تر می‌گیریم، به ویژه به این دلیل که بر اساس گفته‌های مسئولان وزارت بهداشت، دورهمی‌های خانوادگی نقشی پنجاه درصدی در شیوع کرونا در ایران دارند.
 
بنابراین، اگر بخواهیم بهار ۱۴۰۰ را با همه عزیزانی که الان درکنارمان هستند، به ویژه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ ها، جشن بگیریم، نباید اجازه بدهیم دورهمی‌های فامیلی مان در این شب از حد اعضای هر خانواده بیشتر شود. لابد از خودتان می‌پرسید: اگر قرار باشد طولانی‌ترین شب سال را در خانه تنها باشیم، چه کار باید بکنیم؟ بخشی از پاسخ این پرسش به علایق شخصی خود شما برمی گردد، بخشی هم به برنامه ریزی‌ای که باید برای جمع کوچک خانوادگی تان داشته باشید و قرار است در این قسمت به شما کمک کنیم.
 

سور و سات شب یلدا را بچینید

یکی از برنامه‌های بی بروبرگرد شب یلدا خوراکی‌های ویژه‌ای است که مخصوص این شب تدارک دیده می‌شود. خواه تنها باشیم خواه با همه فامیل، از این بخش از مراسم یلدا نمی‌توان به سادگی گذشت. تا فرداشب فرصت کافی برای تهیه سور و سات این بخش را دارید. نیازی نیست همه چیز را از بهترینش داشته باشید یا به کل قیدش را بزنید. اگر کمی خلاقیت چاشنی خریدهایتان کنید، مشکل حل خواهد شد.
 

آجیل

آجیل‌های ارزان قیمتی مانند کشمش سبز، نخودچی، تخمه آفتاب گردان و بادام زمینی یا خشکبار‌هایی مانند آلبالوخشکه، عناب و برگه زردآلو را انتخاب کنید. اگر از فصل تابستان تخمه هنداونه و خربزه هم جمع کرده اید، چه بهتر! می‌توانید با کمی آب لیمو و گلپر آن‌ها را تفت بدهید و جداگانه سرو کنید. اگر اهل خوردن کدوحلوایی در این فصل هم هستید، تخمه‌های خوش مزه این صیفی را هم فراموش نکنید. ذرت بوداده هم انتخاب بدی نیست. می‌توانید به جای خرید نوع آماده اش، با نصف قیمت، کمی ذرت بخرید و آن را در خانه آماده کنید.
 

میوه

اگر می‌خواهید در خرید میوه هم مقرون به صرفه عمل کنید، پیشنهاد ما به شما انتخاب میوه‌های درجه۲ است. باور کنید طعم و مزه شان هیچ فرقی با میوه‌های درجه یک ندارد. فقط باید آن‌ها را پوست بگیرید و در صورت تمایل، قالب بزنید و در ظرفی زیبا تزیین کنید. بچه‌ها از این حسن انتخاب شما خیلی خوششان خواهد آمد. با این روش، هیچ نیازی نیست که از هر نوع میوه مقدار زیادی بخرید. با توجه به تعداد اعضای خانواده، می‌توانید دانه‌ای خرید کنید.
 

شام

به دلیل خوراکی‌های زیادی که در این شب میل می‌کنید، یک شام سبک تدارک ببینید. این خوراک می‌تواند غذای سنتی و محلی خودمان برای این شب یا یک غذای ساده دیگر باشد، مانند رشته پلوی خراسانی که به راحتی تهیه می‌شود یا کوکوی گوشتی که در پیشنهاد سرآشپز امروز آن را آموزش دادیم. خوبی کوکو‌ها این است که می‌توان آن‌ها را به راحتی رولتی پیچید یا قالب زد و تزیین کرد.
 

دسر

برای دسر هم می‌توانید ژله را انتخاب کنید، ارزان، راحت و خوش مزه. برای هماهنگی بیشتر دسرتان با تم شب یلدا، می‌توانید آن را در قالب هندوانه یا انار بریزید. برای زیباتر شدن کار، یک ژله سبز بخرید و کف ظرفتان بریزید. زمانی که خودش را گرفت، ژله قرمز را که می‌تواند طعم هندوانه داشته باشد روی آن بریزید. برای تزیین دسر هم از دانه‌های انار استفاده کنید.
 

سنتی‌ها

در گذشته، نیاکان ما خوردنی‌هایی مانند شلغم، کدو، چغندر، زردک و لبو را برای این شب می‌پختند و دور هم نوش جان می‌کردند. این خوراکی‌ها اکنون هم قیمت مناسب تری در مقایسه با خوردنی‌های دیگر دارند و هم می‌توانند زینت بخش سفره‌های یلدایی تان باشند. باقلی و مول مولی هم از دیگر خوراکی‌های سنتی پرطرف دار این شب هستند که با ١٠٠ گرم آن، می‌توان برای چند نفر تدارک دید.

برخط به بزرگ تر‌ها سر بزنید

گفتیم که دورهمی در این شب ممنوع است، ولی نگفتیم بی خیال بزرگ تر‌های فامیل یا بستگان نزدیک شوید، کسانی که هرسال در کنار آن‌ها بهترین لحظه هایتان را رقم می‌زدید. برای این منظور، از یکی از پیام رسان‌های داخلی مانند گپ یا پیام رسان‌های خارجی مانند واتس اپ کمک بگیرید. پیشنهاد ما به شما پیام رسان‌های داخلی است که هزینه اینترنت آن نیم بها محاسبه می‌شود.
 
با همه عزیزانتان که قصد داشتید امشب را در کنار آن‌ها سحر کنید، تصویری ارتباط بگیرید و از حال و هوایشان بپرسید. می‌توانید مطابق رسم هرسال، از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بخواهید ساعتی مجلس را دست بگیرند و برایتان از گذشته‌ها و خاطراتشان حرف بزنند. لحظاتی را هم به خوش مشرب‌های فامیل اختصاص بدهید و دور هم کمی شاد باشید تا حال و هوای قرنطینه تان عوض شود. اگر ارتباط تصویری تان گروهی است، فال حافظ را هم به یکی از بزرگ تر‌های اهل دل فامیل بسپارید.
 

تفأل به حافظ را سنتی برگزار کنید

یکی از بخش‌های جذاب و سرگرم کننده شب یلدا تفأل به حافظ و شکستن گردوست. قدیم تر‌ها رسم بود برای گرفتن فال از دیوان حافظ به نام هریک از کسانی که در شب نشینی یلدا حاضر بودند، مهره‌ای مشخص و متمایز از مهره‌های دیگر افراد در کوزه‌ای می‌انداختند و بعد دیوان را باز و شروع به خواندن غزل می‌کردند. همراه با هر غزل مهره‌ای را از کوزه بیرون می‌آوردند تا معلوم شود آن غزل برای فال چه کسی است. هم فال و هم تماشا که می‌گویند همین است. حالا اگر می‌خواهید حافظ خوانی‌ای متفاوت از هرسال داشته باشید، کمی خلاقیت به خرج بدهید و از روش‌های این چنین استفاده کنید.
 
گردو شکستن هم رسم دیگری بود که در آن بخت و اقبال هرکس را در سالی که پیش رو بود می‌سنجیدند، چیزی شبیه به فال‌های عجیب و غریبی که این روز‌ها هم رواج دارد. هرکس گردویی را انتخاب می‌کرد و آن را به نام خودش می‌شکست. اگر گردوی شکسته شده سالم بود، سال خوشی درپیش رو داشت. در غیر این صورت، بدشانسی گریبان گیرش می‌شد. ما گردو شکستن را توصیه نمی‌کنیم مگر برای سرگرمی و گذران وقت.

فرصتی برای بازی و سرگرمی بگذارید

دور هم بودن فرصت می‌خواهد، نه بهانه. پس با برنامه ریزی، از این فرصت ناب در جمع کوچک خانواده تان استفاده کنید. بخشی از زمانی را که دارید، به بازی‌های گروهی اختصاص بدهید. برای انجام بازی‌های گروهی این قدر حق انتخاب دارید که اگر قرار باشد همه طول شب را هم به آن اختصاص بدهید، باز وقت کم بیاورید. بهتر است برای این منظور نظرسنجی کنید و بچه‌ها را بیش از هر زمان دیگری درگیر کنید. درست کردن پازل‌های بزرگ، هُپ هُپ، منچ و مارپله، بازی حدس بزن، اجرای پانتومیم، نون بیار کباب ببر، گل یاپوچ و اسم فامیل بخش کوچکی از بازی‌های دوران کودکی خودمان هستند که هم برایمان خاطره سازند و هم بچه‌ها آن‌ها را دوست دارند. فرصتی را هم برای بازی‌های موبایلی بگذارید تا علایق بچه‌ها نادیده گرفته نشود.
 

یک فیلم خوب ببینید

این روز‌ها و شب‌ها تلویزیون فیلم‌های زیادی هم در قالب سریال هم فیلم سینمایی دارد که شما می‌توانید آن‌ها را با هرسلیقه‌ای که داشته باشید ببینید. جدا از این فرصت عالی، می‌توانید فیلم‌های دیگری هم برای دیدن در کنار دیگر اعضای خانواده انتخاب کنید. توصیه ما به شما انتخاب فیلم‌های کمدی و طنز است تا لحظه‌های شادتری در کنار هم سپری کنید. اگر در انتخاب یک فیلم خوب تردید دارید و به جمع بندی نرسیده اید، پیشنهاد می‌کنیم یکی از این فیلم‌های ایرانی را که هنوز ندیده اید انتخاب کنید: «بی حسی موضعی» حسین مهکام، «مسخره باز» همایون غنی زاده، «چشم و گوش بسته» فرزاد مؤتمن، «طلا»‌ی پرویز شهبازی، «قصر شیرین» رضا میرکریمی، «زهرمار» جواد رضویان، «اتاق تاریک» روح ا... حجازی و «خروج» ابراهیم حاتمی کیا.

دیگران را هم در یلدایتان شریک کنید

امسال به دلیل تورم زیاد و تأثیر منفی‌ای که شیوع کرونا بر اقتصاد کشورمان داشته است، بخش زیادی از جامعه در شرایط معیشتی بدی به سر می‌برند. برای همین، لازم است با ساده برگزار کردن این شب، به فکر خانواده‌هایی هم باشیم که توانایی تأمین حداقل‌های این شب را نیز ندارند. در صورت تمکن مالی و البته با رعایت همه دستور‌های بهداشتی، می‌توان بسته‌هایی شامل چند نوع میوه و مقداری آجیل و خشکبار تهیه کرد و از طریق پایگاه‌های بسیج محلات، آن را در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار داد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
0
0
باسلام خوب یک شب روبزرگ کردن بابامکه نه اینکه تمام فعالیتها برقرارشده فقط مونده یک شب یلداروهم ازاین ملت بگیرند فقط دورهمی روعشق است مابقی سیاه بازی دولته
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->