سرخط خبرها

با افتتاح پارکینگ زیر سطحی آزادی ۱۱۰۰ جای پارک خودرو در منطقه ۱۱ اضافه می‌شود

  • کد خبر: ۵۳۶۲۹
  • ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
با افتتاح پارکینگ زیر سطحی آزادی ۱۱۰۰ جای پارک خودرو در منطقه ۱۱ اضافه می‌شود
پارکینگ زیرسطحی آزادی یکی از کلان پروژه‌هایی است که در ۲ سال اخیر از سوی مجموعه مدیریت شهری مشهد به مسئولیت سازمان عمران شهرداری مشهد کلید خورده و با وجود تأخیر پیش آمده در زمان بهره‌برداری روز‌های پایانی، عملیات عمرانی روی این پروژه انجام می‌شود و به زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود.
سید مصطفی بهشتی | شهرآرانیوز؛ مجموعه مدیریت شهری مشهد در سال‌های اخیر در حوزه عمرانی فعالیت زیادی داشت و کوشید تا با اجرای پروژه‌های کارشناسی شده قدم‌های مهمی در راستای مدیریت وضعیت ترافیکی کلان‌شهر مشهد بردارد. پروژه‌های بسیاری هم با هدف تحقق بخشیدن به شعار شهر "امید و زندگی" برداشته شده است، به نوعی که بسیاری از مسئولان از جمله شهردار مشهد، در یک سال اخیر از مشهد به عنوان یک "کارگاه عمرانی بزرگ" یاد می‌کنند که قرار است با اجرای پروژه‌های عمرانی بسیار، شرایط رفت و آمد در این شهر تسهیل شود.
 
پارکینگ زیرسطحی آزادی یکی از کلان پروژه‌هایی است که در ۲ سال اخیر از سوی مجموعه مدیریت شهری مشهد به مسئولیت سازمان عمران شهرداری مشهد کلید خورده و با وجود تأخیر پیش آمده در زمان بهره‌برداری روز‌های پایانی، عملیات عمرانی روی این پروژه انجام می‌شود و به زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود. پروژه پارکینگ زیرسطحی آزادی با هزینه‌ای بالغ بر ۵۴۰ میلیارد ریال احداث خواهد شد و زمان نهایی بهره‌برداری که برای این پروژه پیش‌بینی شده است، بهمن‌ماه امسال خواهد بود.
 
از زمانی که نام این پروژه و اجرای آن بر سر زبان‌ها افتاده است، اخبار و نکات مختلفی درباره اهداف طرح شنیده‌ایم، هرچند هیچ‌وقت به جزئیات محاسن اجرای پروژه پارکینگ زیرسطحی آزادی اشاره نشده است، این پروژه در منطقه ۱۱ در حال احداث است و بیش از هر فضای شهری، منطقه ۱۱ از اجرای این پروژه بهره خواهد برد.
 
به نظر میرسد که در سال‌های اخیر اقبال مردم به ورزش همگانی بیشتر شده و با توجه به اینکه بوستان ملت به عنوان مرکز ورزش همگانی در شمال شرق کشور شناخته می‌شود، حضور ورزشکاران در این بوستان افزایش چشمگیری داشته است، مشکلی که در این سال‌ها لمس شده، تطابق نداشتن ظرفیت پارکینگ بوستان ملت و پارک هوشمند الیت با تعداد مراجعه‌کنندگان به این بوستان بوده است، این مشکل در ساعت‌های ابتدایی صبح و ایام تعطیلات که گردشگران و زائران بسیاری رهسپار مشهد می‌شوند، بیش از هر زمان دیگردیده می‌شود، اجرای پروژه پارکینگ زیرسطحی آزادی با ظرفیت جای پارک زیاد می‌تواند در رفع این مشکل مؤثر باشد.
 
البته مشکل فضای پارک خودرو فقط مختص ورزشکاران یا بازدیدکنندگان بوستان ملت نیست، بازار آزادشهر به عنوان یکی از پررونق‌ترین بازار‌های شهر و منطقه، شهروندان بسیاری را از گوشه و کنار شهر به منطقه ۱۱ می‌کشاند که همواره با کمبود جای پارک در این محدوده شهری روبه‌رو هستیم، این اتفاق در مواقع بسیاری سبب می‌شود شهروندان برای یافتن جای پارک خودرو راهی کوچه و معابر فرعی شوند و با پارک خودرو در جای نامناسب سبب ایجاد مشکل برای ساکنان محله آزادشهر شوند، بهره‌برداری از پارکینگ زیرسطحی آزادی با ظرفیت پارک ۱۱۰۰ خودرو می‌تواند از مشکلات ساکنان محله آزادشهر هم بکاهد.
 
به واسطه اهمیت میدان آزادی و اینکه دسترسی به مکان‌هایی از جمله دانشگاه فردوسی مشهد، بازار آزادشهر و بوستان ملت از این نقطه تسهیل می‌شود، همواره پایانه اتوبوس‌رانی آزادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است، در مواردی هم که هیچ‌کدام از مکان‌های مذکور به عنوان مقصد شهروندان مدنظر نبوده است، شهروندان بسیاری این نقطه را برای تغییر وسیله نقلیه عمومی خود از جمله اتوبوس به مترو یا بالعکس انتخاب می‌کنند، همین موضوع هم سبب شده، مسیر مسافران زیادی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند به پایانه اتوبوس‌رانی آزادی ختم شود.
 
در سال‌های اخیر تلاش بسیاری شده است تا مردم به استفاده از وسیله حمل و نقل عمومی ترغیب شوند، برای رسیدن به چنین هدف مهمی باید تکریم شهروندان در رو آوردن به فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی در اولویت باشد. ایجاد پایانه آزادی در پارکینگ زیرسطحی آزادی با استاندارد‌های ایده‌آل در واقع بها دادن به شهروندانی است که حمل و نقل عمومی را انتخاب کرده‌اند. با ایجاد پایانه در فضای جدید از ترافیک ناشی از حضور اتوبوس‌ها و هچنین مشکل فضای بصری نه چندان زیبا کاسته خواهد شد.
 
اما موضوع نهایی درباره یک اتفاق مثبت زیست محیطی است، بیش از احداث پارکینگ زیرسطحی آزادی در فضای فعلی، این فضا به پایانه اتوبوس‌رانی اختصاص داشت، قبلا در گفتگو با مدیر سابق بوستان ملت به این نکته اشاره کرده بودیم که رفت و آمد زیاد اتوبوس‌های شهری که بسیاری از آن‌ها فاقد استاندارد‌های محیط زیستی هستند سبب صدمه به فضای سبز ضلع جنوبی بوستان ملت شده است. پس از بهره‌برداری از پارکینگ زیرسطحی آزادی اتوبوس‌ها به این پارکینگ هدایت می‌شوند و با تعبیه دستگاه‌های مکش این خطر هم از فضای سبز بوستان ملت رفع خواهد شد.
 
با مرور نکات مطرح شده به این نتیجه می‌رسیم که بهره‌برداری از پارکینگ زیرسطحی آزادی می‌تواند سبب رفع مشکلات بسیاری از محله آزادشهر شود، بنابراین منطقه ۱۱ می‌تواند تا بهمن‌ماه که موعد افتتاح این پروژه است در انتظار یک اتفاق خوب باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->