جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

گفت‌وگو با کارگردان اثر برگزیده سی‌امین جشنواره تئاتر استان

  • کد خبر: ۵۴۷۹۸
  • ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
گفت‌وگو با کارگردان اثر برگزیده سی‌امین جشنواره تئاتر استان
 تئاتر «ریبوت» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین آژیرارشد یکی از دو نمایشی است که در جشنواره تئاتر استان به عنوان برگزیده انتخاب و به سی‌ونهمین دوره جشنواره تئاتر فجر معرفی شد. با امیرحسین آژیرارشد درباره «ریبوت» و حواشی ایجاده شده برای تئاتر مشهد در دوران شیوع کرونا صحبت کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - تئاتر «ریبوت» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین آژیرارشد یکی از دو نمایشی است که در جشنواره تئاتر استان به عنوان برگزیده انتخاب و به سی‌ونهمین دوره جشنواره تئاتر فجر معرفی شد. نمایشی که پیش از این در آذر و دی سال گذشته در سالن حوزه هنری مشهد روی صحنه رفته و با استقبال مخاطبان هم روبه‌رو شده بود.
 
آژیرارشد در روز‌هایی که اهالی تئاتر بر سر ضرورت برگزار شدن یا نشدن جشنواره‌ها به چند دسته تقسیم شده بودند تصمیم گرفت «ریبوت» سومین تجربه کارگردانی‌اش را در حوزه نمایش بعد از «پی‌دو» و «خام به صورت قرمز» راهی جشنواره تئاتر استان کند. همین چند دسته شدن اهالی تئاتر نیز باعث گلایه‌مندی این کارگردان جوان تئاتر شده است. با این هنرمند درباره «ریبوت» و حواشی ایجاده شده برای تئاتر مشهد در دوران شیوع کرونا صحبت کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


گفتگو با کارگردان اثر برگزیده سی‌امین جشنواره تئاتر استان

 

نمایشی با دغدغه‌های خانوادگی

آژیرارشد درباره تصمیم خود برای حضور در جشنواره تئاتر استان توضیح می‌دهد: ما تصمیم داشتیم سال گذشته در جشنواره تئاتر استان شرکت کنیم، اما اتفاقاتی رخ داد که باعث شد طبق برنامه‌ریزی پیش نرویم و به این رویداد نرسیم. زمانی که فراخوان سی‌امین دوره جشنواره تئاتر استان منتشر شد من با عوامل گروه مشورت کردم و با رضایت همگی متقاضی حضور در جشنواره شدیم. همچنین، چون اجرای همگانی هم رفته بودیم، فیلم کار آماده بود و همان فیلم را به دبیرخانه ارسال کردیم.

او با یادآوری اینکه همیشه در نمایش‌نامه‌هایش دغدغه روابط خانوادگی را داشته می‌گوید: «ریبوت» داستان ۴ غریبه با گذشته‌های مختلفی است که دغدغه همه آن‌ها خانواده و ارتباطات مربوط به آن است.

این کارگردان که ابراز امیدواری می‌کند جشنواره تئاتر فجر با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی حضوری برگزار شود از امکان ایجاد تغییراتی در گروهش در صورت راهیابی به این رویداد خبر می‌دهد: آمادگی گروه بالاست و فعلا درحال برنامه‌ریزی هستیم البته ممکن است تغییرات در گروه داده شود، اما این اتفاق منوط براین است که جشنواره فجر با قطعیت اعلام کند قرار است جشنواره حضوری برگزار شود یا آنلاین. چون براساس شیوه برگزاری تصمیم ما فرق خواهد کرد.


گفتگو با کارگردان اثر برگزیده سی‌امین جشنواره تئاتر استان
 

هنرمندانی که رسالت تئاتر را انجام می‌دهند

آژیرارشد به دودستگی اهالی تئاتر و حواشی ایجاد شده درباره جشنواره تئاتر استانی نیز اشاره می‌کند. اتفاقی که به نظر او آسیب‌های زیادی به تئاتر مشهد وارد کرده است.

این کارگردان می‌گوید: زمانی که کرونا آمد خیلی‌ها گفتند ما باید خودمان را با شرایط وفق دهیم. تنها راهش هم برای اهالی تئاتر این بود که به سمت تئاتر آنلاین برویم. اما زمانی که چند نمایش به صورت آنلاین اجرا شد، دیدیم همان کسانی که می‌گفتند هنرمند نباید بیکار باشد انتقاد کردند که تئاتر آنلاین چه واژه‌ای است؟ و تئاتر به دیدن و شنیدن است. بله ما هم می‌دانیم تئاتر به دیدن و شنیدن است.

آژیرارشد با اشاره به تعطیلی تماشاخانه‌ها خاطرنشان می‌کند: در این شرایط کار خیلی آسانی است که خارج گود بنشینیم و انتقاد کنیم و بگوییم این کار اشتباه است. خوب راه حل چیست؟ بین کار نکردن و تئاتر آنلاین کار کردن کدام می‌تواند راه حل باشد؟

او همچنین درباره حرف و حدیث‌های پیش‌آمده درباره برگزاری جشنواره تئاتر استانی یادآور می‌شود: اگر کسی فرم حضور در جشنواره را پر می‌کند یعنی قوانین آن را قبول کرده است؛ بنابراین اگر به هر دلیلی کارش در جشنواره قبول نشد نباید برای آن حاشیه ایجاد کند.

این هنرمند خاطرنشان می‌کند: ما با مقوله بزرگی به اسم تئاتر روبه‌رو هستم و نباید آن را به دلیل جشنواره‌هایی که تاریخ انقضا دارند، زیر سؤال ببریم.

آژیرارشد هنرمندانی که در جشنواره اخیر استانی شرکت کرده‌اند را افراد پرتلاشی می‌داند که رسالت تئاتر را انجام داده‌اند. او می‌گوید: با آنکه جشنواره امسال تحت شرایط خاصی برگزار می‌شد، عده‌ای دنبال درست کردن حاشیه هم برای شرکت‌کنندگان و هم برای کسانی که سعی داشتند این رویداد را به بهترین شکل ممکن برگزار کنند بودند. چرا ما باید بعد از اعلام آرای هیئت داوران، این آرا را زیر سؤال ببریم و برای کاری که تلاش کردند دیده شوند حاشیه ایجاد کنیم. این حاشیه‌ها برخلاف رسالت تئاتر است. درحالی که اگر اثری از جشنواره استانی در جشنواره تئاتر فجر پذیرفته می‌شود نماینده خراسان خواهد بود و باید همه از آن حمایت کنند.


حاشیه‌های مشکل‌ساز

آژیرارشد یادآور می‌شود: خیلی کار ساده‌ای است که بگوییم در تئاتر مشهد حاشیه وجود دارد و مشکلاتی که همه می‌دانند را در جلسه‌ای در اینستاگرام مطرح کنیم، اما برای آن قدمی برنداریم. در واقع همه منتظرند کسی بیاید و همه چیز را با یک چوب جادویی درست کند، این درحالی است که اگر قرار باشد چیزی درست شود باید خودمان آن را رقم بزنیم.


توجه به تئاتر آنلاین

آژیرارشد درباره برنامه‌های آینده‌اش نیز توضیح می‌دهد: به نظرم تماشاچی تئاتر این روز‌ها آن‌قدر درگیر کرونا شده است که با وجود بازگشایی سالن‌ها استقبالی چندانی از نمایش‌های روی صحنه نخواهد کرد. از این‌رو شخصا منتظر هستم کمی موج کرونا فروکش کند تا بتوانم با راحتی بیشتری به سمت اجرا بروم. به نظر آژیرارشد در این ایام استقبال تماشاچی‌ها از تئاتر آنلاین بیشتر از حضوری خواهد بود: ما باید سازوکاری تعریف کنیم که تئاتر آنلاین با تکیه به آن بتواند بیشترین میزان مخاطب را جذب کند. به طوری که آنلاین بودن نمایش هم یک مزیت مثبت برای اجرای کار باشد.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->