۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد
سرخط خبرها

افزایش ۱۴.۵ درصدی مصرف گاز در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۵۵۱۱۸
  • ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
افزایش ۱۴.۵ درصدی مصرف گاز در خراسان رضوی
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: آمار‌هایی که در دست داریم، نشان دهنده رشد ۱۴.۵ درصدی مصرف گاز در آذرماه و در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته است.
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ حسن افتخاری در گفتگو با خبرنگار ما و با بیان اینکه خراسان رضوی با بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک، بعد از تهران بیشترین مصرف کننده گاز طبیعی در کشور را دارد، گفت: در آذرماه ۱۳۹۹ نزدیک یک میلیارد و ۵۲۷ میلیون مترمکعب گاز در استان تولید شده است که یک میلیارد و ۲۴۸ مترمکعب آن، یعنی معادل ۸۲ درصد، را بخش خانگی مصرف کرده است.


افزایش ۷ درصدی مصرف گاز در نیمه اول سال

وی با اشاره به رشد مصرف گاز در استان و هم زمان با شروع کاهش دما در آذرماه امسال، افزود: در نیمه نخست امسال ۵ میلیارد و ۵۹۴ مترمکعب گاز در استان مصرف شده است که در مقایسه با سال گذشته حدود ۷ درصد رشد مصرف داشته ایم. میزان مصرف گاز طبیعی در سال گذشته ۱۲ میلیارد مترمکعب بوده است و پیش بینی ما این است که امسال این عدد به ۱۴ میلیارد مترمکعب برسد.


سه برابر بیشتر از میانگین جهانی!

وی با تأکید بر رشد درخور توجه مصرف گاز در ایران و با شروع فصل سرما، خاطرنشان کرد: با سردشدن هوا، مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی به شکل محسوس و غیرطبیعی جهش پیدا می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مصرف در مقایسه با دیگر کشورها، دست کم سه برابر بیشتر است. این اتفاق ایران را که دارای دومین ذخایر گاز طبیعی جهان است، دچار مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: مصرف زیاد گاز در بخش خانگی موجب بالارفتن گازب‌ها می‌شود و همین موضوع سبد اقتصادی خانوار را دچار مشکل می‌کند. موضوع دیگر، ایجاد مشکل در تأمین گاز طبیعی برای دیگر بخش‌های مصرفی مثل صنایع و نیروگاه‌های برق است. اولویت وزارت نفت و شرکت گاز، تأمین گاز طبیعی پایدار برای بخش خانگی است و رشد مصرف در این بخش باعث محرومیت دیگر بخش‌ها می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان افزود: بهترین و مؤثرترین راهکار برای تأمین گاز پایدار در همه بخش‌های استان، مدیریت مصرف و افزایش بهره وری است. این افزایش مصرف در فصل سرما، ما را برای تأمین گاز با مشکل روبه رو می‌کرد و مجبور بودیم از خارج استان گاز تأمین کنیم. به همین دلیل با هزینه هنگفت مخازن زیرزمینی ایجاد کردیم و میزان ذخیره سازی را تا ۲۰ درصد افزایش دادیم که در زمستان و پاییز دچار مشکل نشویم. اکنون حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیون مترمکعب از این مخازن برداشت می‌شود.


صرفه جویی امروز اولویت است

وی همچنین از آغاز طرح رایگان شدن قبوض برق از ابتدای دی ماه و اعمال آن در آخرین قبوض صادرشده برای مشترکان خبر داد و گفت: با توجه به وضعیت کنونی مصرف گاز در کشور، صرفه جویی باید در اولویت مردم قرار بگیرد. این موضوع به ویژه در بخش خانگی بسیار ساده است و مشترکان می‌توانند با استفاده از راهکار‌هایی مثل استفاده از لباس گرم و زمستانی در منزل، خاموش کردن وسایل گرمایشی اتاق‌هایی که کمتر از آن استفاده می‌شود و نصب درزگیر برای در‌های ورودی و پنجره ها، میزان مصرف گاز در کشور را پایین بیاورند و از طرف دیگر از مزایای طرح قبض رایگان استفاده کنند.

افتخاری افزود: این طرح زیرساخت و بهانه بسیار خوبی است تا با صرفه جویی شهروندان، همه بخش‌های مختلف از نعمت الهی گاز طبیعی بهره‌مند شوند. صرفه جویی در بخش خانگی موجب تأمین پایدار زنجیره گاز در دیگر بخش ها، به ویژه نیروگاه‌های تولید برق می‌شود. استفاده از گاز طبیعی در بخش صنعت تولید و اشتغال را به همراه دارد و درنهایت به حفظ محیط زیست هم کمک می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->