ویدئو| دستگیری سارقان به عنف از گیم‌سنتر‌ها و کشف اموال به ارزش ۳ میلیارد تومان در مشهد نقشه شیطانی مرد شیاد برای اخاذی از خانواده دختر ۱۳ ساله هوش مصنوعی به کمک قضاوت می‌آید چرا گرمازدگی خطرناک است؟ هجوم طرفداران به جشن تولد اسب‌آبی مشهور در تایلند آیا دود روغن آشپزی خطرناک است؟ ویروس جدید وارد ایران شد (۲۲ تیر ۱۴۰۴) قطع تعریق بدن را جدی بگیرید یافته‌های تازه محققان درباره خواص شگفت‌انگیز هندوانه قتل هولناک مرد افغان در خواب دستور پزشکیان برای تشکیل کارگروه تخصصی مقابله با پدیده گرد و غبار چند راهکار عملی برای رها نکردن زباله‌های شهری در گرمای شدید | خطر آلودگی با گرما! صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی در ۹ استان (۲۲ تیر ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی تأکید کرد: لزوم تکمیل زنجیره ارزش صنایع‌دستی در خراسان رضوی ماجرای سرقت مسلحانه خونبار در مشهد بعد از پخش سریال پایتخت ۷ شناسایی فرار مالیاتی ۱۴۱ میلیارد تومانی تولیدکننده محصولات آرایشی بهداشتی حدود ۳ هزار روانشناس و مددکار به آسیب‌دیدگان جنگ خدمات حمایتی ارائه می‌دهند استقبال از پایگاه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزی در خراسان رضوی رو به افزایش است آمار شوکه‌کننده طلاق در ایران | بیشترین جدایی‌ها در ۵ سال اول ازدواج رخ می‌دهد دستور قضایی برای انتشار تصاویر سارقان مأمورنما در شهرری + عکس برای جابه‌جایی زائران اربعین به ۳۶۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز است کشف یک تن مواد مخدر در شرق کرمان (۲۲ تیر ۱۴۰۴) کاهش ۴۳ درصدی ورودی سد‌های کشور در سال ۱۴۰۴ نسبت‌به سال گذشته بازدید سرزده از بیمارستان شهید کامیاب مشهد (امدادی) | امدادی که به امداد نیاز دارد صدور بیش از ۹ هزار و ۷۵۷ میلیارد ریال رأی محکومیت تعزیراتی در خراسان رضوی در بهار ۱۴۰۴ ابهام در سرنوشت «هلنا» کودک ۱۱ ساله اصفهانی در سالگرد ربودن او | آیا قتلی اتفاق افتاده است؟ رئیس شورای شهر تهران: شهرداری به تنهایی قادر به بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده نیست بیماران خاص و صعب‌العلاج تأمین اجتماعی می‌توانند مستندات بیماری را در سامانه ثبت کنند ضرورت تأمین مصوبات مالی مرتبط با تأمین اجتماعی توسط دولت
سرخط خبرها

هوشمند‌سازی مدارس در باطن نه در ظاهر

  • کد خبر: ۵۵۴۰
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸
هوشمند‌سازی مدارس در باطن نه در ظاهر
احسان براری کارشناس شهر هوشمند

سال‌هاست که در آموزش و پرورش بحث مدارس هوشمند به بحثی داغ تبدیل شده و بحث درباره آن زیاد بوده است، اما با گذشت چندین سال هنوز یکی از نقاط ابهام و چالش و بحث در آموزش و پرورش کشور است. بحث مدارس هوشمند نیز سرنوشتی مانند مباحث مشابهی از قبیل دولت الکترونیک پیدا کرده است و با اینکه سال‌هاست شعار و بحث آن وجود دارد هنوز دارای ابهامات و ایرادهای بنیادینی است.
اینکه مدرسه هوشمند چیست و چه مشخصاتی باید داشته باشد خود موضوعی است که محل بحث است. چه بسیار مدارسی که به صرف نصب یک ویدئو پروژکتور در آن، به خود عنوان مدرسه هوشمند داده‌اند و البته بسیاری مدارس نیز بوده‌اند که از سیستم‌های واقعا هوشمند و روش‌های تدریس نوین و محتواهای اختصاصی استفاده کرده‌اند. اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد موقعیت زمانی و مکانی و موقعیت کل کشور است که باید به آن توجه شود.
البته توجه به این نکته ضروری است که بحث مدرسه هوشمند بحثی لاکچری یا فانتزی یا اضافی نیست. در واقع در جهان کنونی که انقلاب فناوری اطلاعات کلیه معادلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به‌هم ریخته و الگوی فکری و طرحی نو در انداخته است نگاه به بحث فناوری اطلاعات و پویا بودن محتوا و روش‌های تدریس و آشنایی دانش‌آموزان با فناوری اطلاعات که در قالب مدارس هوشمند تجلی می‌یابد نه تنها امری فانتزی نیست بلکه بسیار واجب و ضروری و تعیین‌کننده است. به خصوص در دوران دبیرستان نشان دادن قدرت و ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و مشاغل نوین مرتبط با آن و کارآفرینی از طریق تجارت الکترونیک و آشنایی با استارت‌آپ‌ها و ... می‌تواند تعیین‌کننده‌ای بسیار مهم در هدف‌گذاری دانش‌آموزان برای آینده تحصیلی و کاری و زندگی آن‌ها باشد و به خصوص برای کنکور و ورود به دانشگاه از کلیشه‌های همیشگی مشاغل پزشکی و مهندسی و وکالت و ... فاصله گرفته و افق‌های نوین زندگی در هزاره سوم را برای آن‌ها ملموس می‌کند.
بنابراین بحث مدارس هوشمند را باید در این قالب الگوی‌ذهنی کلان مشاهده کرد و نه صرفا در قالب نصب تجهیزات و کامپیوتر و ... در مدارس. البته بحث دیگر در‌این‌باره نیز این است که در شرایطی که در بسیاری از نقاط کشور مدارس از دسترسی به امکانات اولیه محروم هستند بحث مدارس هوشمند چقدر لازم است ولی پاسخ آن این است که اگر از منظر الگوهای ذهنی فوق به آن نگاه کنیم همچنان که مثلا تدریس ریاضیات در مدارس در هر شرایطی واجب است توجه به مدارس هوشمند نیز واجب است اما همان‌طور که گفته شد به شرط آنکه واقعا در آموزش و پرورش به سمت هوشمند‌سازی پیش برویم و نه صرفا نصب تجهیزات.
یکی از شئون مدارس هوشمند که به آن توجه بسیار کمی شده است و اتفاقا از مهم‌ترین مباحث است بحث تولید محتوای هوشمند و فناورانه برای دانش‌آموزان است. در شرایط فعلی که تقریبا در تمام نقاط دوردست کشور نیز دسترسی به اینترنت و تلویزیون مهیاست مهم‌ترین نکته این است که تولید محتواهای متناسب برای مدارس هوشمند و آموزش و پرورش هوشمند داشته باشیم به طوری که از طریق اینترنت و گوشی‌های تلفن همراه و نرم‌افزار‌های کاربردی و همچنین برنامه‌های مولتی مدیای تلویزیونی قابل دستیابی باشد تا اگر در نقاط دور افتاده‌تر کشور امکان خرید تجهیزات وجود نداشت بتوان از بسترهای فعلی در دسترس مردم برای ارائه محتواهای هوشمند اثربخش استفاده کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->