آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

آیا وضعیت آبی، پایان همه‌گیری کروناست؟

  • کد خبر: ۵۵۵۴۶
  • ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
آیا وضعیت آبی، پایان همه‌گیری کروناست؟
ویروس کرونا نسبت به گذشته ضعیف‌تر نشده است و دلیل بهبود وضعیت، پایین‌آوردن سرعت چرخه انتقال ویروس است.

جانقربان| شهرآرانیوز- این روز‌ها که رنگ‌وروی نقشه کشور از قرمز، نارنجی و زرد به آبی آسمانی تغییر کرده، خیلی‌ها به خیال اینکه کرونا دست از کشت‌وکشتار برداشته است، پروتکل‌ها را کنار گذاشته‌اند و مثل روز‌های بی‌کرونا در خیابان‌ها بدون ماسک رفت‌وآمد می‌کنند و از بعضی محدودیت‌ها نیز گله دارند!

 

الان بگیریم، نمی‌میریم

سمانه، آذر و رها دختران نوجوانی هستند که ماسک‌هایشان را زیرچانه کشیده‌اند و خوش‌حال از اینکه کرونا دیگر کشنده نیست، مشغول گاززدن ساندویچ‌هایشان وسط پیاده‌رو هستند. معلوم است که حسابی خاطرجمع هستند از اینکه دیگر کرونا سراغ آن‌ها نخواهد آمد. یکی از دختر‌ها با همان دهان پر می‌گوید: مگه نمی‌گن وقتی کرونا از این بدن به اون بدن بره ضعیف‌تر می‌شه! خب الان از بس بدن به بدن شده که دیگه جونی براش نمونده! یکی دیگر از آن‌ها می‌گوید: حالا شاید کرونا باشه، ولی الان اگه بگیریم، نمی‌میریم. آذر که تا الان به حرف‌های دوستانش می‌خندید، می‌گوید: آقا ویروس اصلا هم ضعیف نشده، این ماییم که شجاع شدیم!
این نترسیدن از کرونا این روز‌ها در جامعه رواج زیادی پیدا کرده است. آقای دیگری که درحال عبور از خیابان است و ماسک به صورت ندارد، درباره وضعیت این روز‌های کرونا و همه‌گیری آن می‌گوید: همون موقع که می‌گفتن هرکی کرونا بگیره می‌میره، کل اقوام ما کروناگرفتن و نمردن! الان که دیگه بدون واکسن و دارو خودش ضعیف شده و کم‌کم به آخرش رسیده.
خانمی جوانی که همچنان درحال رعایت پروتکل‌هاست نیز می‌گوید: کرونا هیچ فرقی نکرده، این رو از یک پزشک باسواد شنیدم.

 

تصور اینکه ویروس ضعیف شده، اشتباه است

درحالی مردم از ضعیف‌شدن ویروس کرونا صحبت می‌کنند که متخصصان نظری مخالف با این موضوع دارند و همچنان کرونا را خطرناک به حساب می‌آورند. پروفسور وندی بارکلی، رئیس گروه بیماری‌های عفونی کالج امپریال لندن، می‌گوید: جهش ویروس درواقع تغییر در ژنوم ویروس است. همه ویروس‌ها جهش می‌یابند و ویروس کرونا نیز از این قاعده مستثنا نیست.


یک متخصص داخلی دراین‌زمینه به ما می‌گوید: همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی یگانه راه مقابله با ویروس کروناست و تصور اینکه ویروس ضعیف شده، اشتباه است.


دکتر ناظمی می‌افزاید: مطالعات آزمایشگاهی زیادی درباره کووید ۱۹ انجام شده است و مطمئن باشید اگر این ویروس ساختار ضعیفی داشت، به‌قطع هیچ کشوری در دنیا به‌سمت ساختن واکسن آن پیش نمی‌رفت. در چرخه انتقال، ویروس ضعیف می‌شود، اما شواهد علمی نشان‌دهنده این واقعیت است که ویروس کرونا دست‌خوش تغییرات ژنتیکی می‌شود که البته تأثیر این تغییرات بر واکسن هنوز از نظر علمی تأیید نشده است.


وی خاطرنشان می‌کند: این ویروس، نوعی ویروس RNA و شامل مجموعه‌ای از مواد ژنتیکی است که در پوششی از پروتئین قرار گرفته است. هنگامی که ویروس RNA وارد بدن میزبان می‌شود، شروع به ساختن نسخه‌های جدیدی از خود می‌کند و می‌تواند سلول‌های دیگر را آلوده کند. ویروس‌های RNA، مانند آنفلوانزا، سرخک و البته ویروس کرونا، در مقایسه با ویروس‌های DNA، مانند تب‌خال و آبله بیشتر در معرض تغییرات و جهش هستند.

محدودیت ۲۱ تا ۴ صبح مهم‌ترین عامل کاهش بیماری

مدیر گروه اطلاع‌رسانی بیماری کووید۱۹ دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نیز با تأیید اینکه ویروس کرونا ضعیف نشده است، به شهرآرانیوز می‌گوید: ویروس کرونا نسبت به گذشته ضعیف‌تر نشده است و دلیل بهبود وضعیت، پایین‌آوردن سرعت چرخه انتقال ویروس است.


دکتر حمیدرضا رحیمی می‌افزاید: از مهم‌ترین دلایل کاهش سرعت چرخه انتقال کرونا، محدودیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح است، همچنین محدودیت حمل‌ونقل هوایی نیز دیگر عامل اثرگذار بوده است. نکته اساسی در حفظ شرایط موجود رعایت ۴ اصل مبارزه با کرونا، یعنی استفاده از ماسک، بهداشت دست‌ها، فاصله‌گذاری و رعایت پروتکل‌هاست که متأسفانه به‌دلیل رعایت‌نکردن این اصول از سوی برخی افراد، نگران اوج بعدی کرونا هستیم.


وی در پاسخ به اینکه احتمال اوج‌گیری دوباره کرونا در چه زمانی است، می‌گوید: پیش‌بینی‌ای از این زمان نداریم و این روز‌ها باتوجه‌به اینکه در شرایط آبی، بیشتر محدودیت‌ها حذف شده است، راه توصیه و آموزش را پیش گرفته‌ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->