شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته
سرخط خبرها

روایتی از جریمه اشتباهی خودرو‌ها و پاسخ پلیس راهور

  • کد خبر: ۵۶۰۷۸
  • ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
روایتی از جریمه اشتباهی خودرو‌ها و پاسخ پلیس راهور
«ماجرا از این غم‌انگیزتر نمی‌شود. هم در خانه نشستیم و هم ۲۰۰‌هزار تومان جریمه شدیم!» این جمله، ابتدای پیامک یکی از شهروندان به شهرآرانیوز است. پلیس راهور اما می‌گوید علت آن خطای سیستمی و البته ناچیز است.
تکتم جاوید | شهرآرانیوز؛ تخلف از هر نوعی که باشد، هم مدعی دارد و هم اعتراض‌کننده، به‌ویژه اینکه از نوع تخلفات راهنمایی و رانندگی باشد. مسئولان درپی قانونمندکردن شهروندان پشت فرمان هستند و مردم هم گاه به قوانین توجه و گاه از زیر بار آن شانه خالی می‌کنند. بخش پراعتراض و گلایه‌های رانندگان یا صاحبان خودرو مربوط‌به زمانی است که مصداق ضرب‌المثل «آش نخورده و دهان سوخته» می‌شوند؛ یعنی تخلفی نکرده باشند و جریمه شوند.

مدت‌هاست شرح تخلف رانندگی شما به شماره تلفن همراهتان پیامک می‌شود و هنگامی‌که در خانه نشسته‌اید یا در محل کار هستید، به‌آسانی از آن مطلع می‌شوید، اما گاه این اطلاع‌رسانی باعث خشم و ناراحتی شهروندان می‌شود. زیاد پیش آمده که مردم بدون حضور در مکانی جریمه شده‌اند؛ از‌جمله در ایام محدودیت کرونایی که محدودیت در رفت‌و‌آمد خودرو‌ها برقرار است و شهروندانی به جریمه‌شدن خودرو خود معترض و مدعی‌اند این اشتباه سیستم نظارتی پلیس راهور است.


در خانه ماندیم و ۲۰۰ هزارتومان جریمه شدیم

«ماجرا از این غم‌انگیزتر نمی‌شود. هم در خانه نشستیم و هم ۲۰۰‌هزارتومان جریمه شدیم!» این جمله، ابتدای پیامک یکی از شهروندان به شهرآرانیوز است. او در شرح آن اضافه کرده است: «از ظهر که از اداره برگشتم، خودرویم جلو درب خانه پارک بود و دوربین مدار‌بسته هم فیلمش را ضبط کرده، اما ساعت ۲۳:۲۴، پیامک جریمه برایم آمد که مرا به‌خاطر تردد بعد از ساعت محدودیت ۲۰۰‌هزارتومان جریمه کرده بودند.» این شهروند درعین حال پرسیده بود که باید برای پیگیری به کجا مراجعه کند.

گلایه شهروند دیگری که او هم مشکل مشابهی دارد، این‌گونه است: «یک هفته است که کرونا گرفته‌ام و در خانه بستری هستم و به طور طبیعی ماشینم هم در این مدت در پارکینگ خانه بوده‌است، اما شب گذشته، پیامک جریمه‌ای برایم رسید که از تعجب نزدیک بود شاخ دربیاورم.»


مشکلات سامانه را برطرف کنید

این شهروند، مسئولان راهنمایی‌و‌رانندگی را مقصر این اشتبا‌هات می‌داند و می‌نویسد: «مسئولان راهنمایی باید با این همه اعتراض، مشکلات سامانه ثبت تخلف خود را برطرف کنند؛ زیرا مردم با این مشغله و مشکلات اقتصادی وقت نمی‌کنند مدام دنبال اثبات این جریمه‌ها بروند.»

اوضاع برای برخی از صاحبان خودرو‌ها وخیم‌تر است، مانند شهروندی که برای بار دوم جریمه اشتباهی گرفته است: «از اول امسال، این دومین‌بار است که جریمه می‌شوم و روحم از ماجرا خبر ندارد. دفعه قبل کلی رفتم و آمدم تا ثابت کردم تخلفی نداشتم، اما این‌بار نه وقتش را دارم و نه حوصله‌اش را. جریمه را پرداخت می‌کنم، اما این رسمش نیست که مردم را مجبور به پرداخت پولی کنند که حقشان نیست.»
 
پیامک «مالک محترم خودرو به شماره انتظامی ایران....، در اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و محدودیت‌های عبوری ایجاد شده، تخلف تردد شما در محور آزادراه باغچه-مشهد در تاریخ ۱۸ دی ۱۳۹۹ در ساعت ۱۶:۰۶ دقیقه ثبت و در حال بررسی است» و «مالک محترم خودرو به شماره ایران... از سامانه دوربین نیشابور - باغچه در تاریخ ۲۵ دی ۱۳۹۹ در ساعت ۶:۲۹ دقیقه تخلف تجاوز از سرعت تا ۳۰ کیلومتر دریافت و در حال بررسی و ثبت است» نیز نمونه دیگری از این قبیل پیامک‌هاست که برای یکی دیگر ازشهروندان ارسال شده است و البته مالک این خودرو می‌گوید در این روز‌ها اصلا از مشهد خارج نشده است.


خطای سامانه ثبت تخلف بسیار ناچیز است

اعتراض به جریمه‌ها ادامه دارد و مسئولان نیز در گفتگو‌هایی به آن‌ها پاسخ داده‌اند، اما از‌آنجا‌که به نظر می‌رسد محدودیت ساعت رفت و‌آمد ایام کرونا در افزایش این اعتراضات تأثیر داشته، پای توضیحات سرهنگ علیرضا رحیمی می‌نشینیم که از جایگاه رئیس اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی به ابهامات پاسخ می‌دهد.
 
او در‌عین‌حال که درصدی از خطا را در سامانه ثبت تخلفات می‌پذیرد، تأکید می‌کند: این میزان بسیار ناچیز است و بخش زیادی از این موارد صحیح هستند، مگر اینکه پلاک مخدوش یا ناخوانا باشد. او گلایه شهروندان را می‌پذیرد، اما توضیح می‌دهد: درصورتی‌که شهروندی در مسیر اعلام‌شده نبوده باشد، می‌تواند به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرده و اعتراض خود را ثبت کند.
 
این اعتراضات به مرکز اجرائیات ارجاع داده شده و بررسی خواهد شد و محال است بدون وجود مدرک مستدل خودرویی جریمه شود. نکته مهمی که ممکن است شهروندان به آن توجه نکنند، نوع پیامک رسیده است. سرهنگ رحیمی در‌این‌باره اضافه می‌کند: به متن پیامک ارسال‌شده دقت کنید. اگر نوشته شده باشد «در‌حال‌بررسی» باید یک هفته صبر کنید، سپس پرینت خلافی خودرو را بگیرید. چنانچه آن جریمه ثبت شده و به‌زعم خودتان اشتباه باشد، می‌توانید مراحل گفته شده را دنبال کنید.

رانندگی‌های خیالی، جریمه‌های‌واقعی!

تعداد مراجعان زیاد شده است، اما ازدحام نداریم

این مقام مسئول از اعلام آمار مراجعان روزانه شکایت جریمه خودرو خودداری می‌کند، اما می‌گوید: باتوجه‌به محدودیت‌های ترافیکی در ایام کرونا، میزان مراجعه کمی بیشتر شده است، اما ازدحام نداریم و روند عادی رسیدگی در‌حال اجراست. شکایت‌های رسیده در دفاتر پلیس+۱۰ تجمیع شده و در کمیسیونی بررسی می‌شود که اغلب هفته‌ای دوبار تشکیل می‌شود.
 
رئیس اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی، یکی از دلایل بروز خطا در سیستم ثبت تخلف را دست‌کاری پلاک‌ها می‌داند و می‌گوید: افراد متخلف برابر ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی شناسایی می‌شوند و خودروهایشان توقیف می‌شود تا مجازات لازم برای آنان صادر شود.
 
ممکن است به دلایلی، پیامک ثبت جریمه برای شما ارسال نشود یا پیامک موقت ارسال شده باشد؛ در‌هر‌صورت می‌توانید برای آگاهی از میزان جریمه خودرو، یک هفته پس از دریافت پیامک اولیه، کد VIN موجود روی کارت خودرو (کارت ماشین) را به شماره‌۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کرده و از میزان تخلفات ثبت‌شده قطعی اطلاع پیدا کنید. همچنین می‌توانید به سایت پلیس راهور به نشانی Rahvar۱۲۰.ir وارد شوید و با کلیک روی گزینه «استعلام تخلفات رانندگی» از میزان جرایم اطلاع پیدا کنید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->