وزیر آموزش و پرورش در مشهد: استکبارستیزی، هویت ذاتی عشایر ایران است | نظام آموزش عشایری کشور اصلاح می‌شود ورود ۵ مگاوات برق خورشیدی به مدار تولید تا پایان سال ۱۴۰۴ در خراسان رضوی روند شناسایی دانش‌آموزان نابغه در بهزیستی‌ها همزمان با روز دانش آموز ۱۴۰۴ آغاز شد کشف یک دستگاه خودروی لندکروز قاچاق به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال در رباط کریم (۱۴ آبان ۱۴۰۴) حادثه برای خودروی حامل دانش‌آموزان در دزفول، یک فوتی و ۴ مصدوم بر جای گذاشت (۱۴ آبان ۱۴۰۴) ایران درگیر یکی از طولانی‌ترین دوره‌های خشکسالی چند دهه اخیر! وزیر آموزش و پرورش: توزیع شیر در مدارس برای همه مقاطع از ۱۸ آبان ۱۴۰۴ آغاز می‌شود + فیلم تأمین واکسن آنفلوانزا برای والدین شهدا و جانبازان در تایباد افزایش یافت نامه رئیس نظام پزشکی به مدیرعامل تأمین‌اجتماعی: مطالبات بخش درمان پرداخت شود ۱۳ مصدوم در تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی طی شبانه‌روز گذشته (۱۴ آبان ۱۴۰۴) ثبت‌نام سهمیه جدید وام بازنشستگان تأمین اجتماعی برای ۳۰ هزار نفر آغاز شد (۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۴) تأکید ویژه وزیر آموزش و پرورش بر آموزش معلمان و ساماندهی مدارس کانکسی + فیلم دستور معاون‌اول رئیس‌جمهور به وزیر آموزش و پرورش: فوراً علت سانحه تصادف سرویس‌های مدارس در تهران پیگیری شود ورزش، مؤثرترین راهکار برای پیشگیری و درمان بی‌اختیاری ادرار در بانوان پیش‌بینی هواشناسی کشور تا پایان هفته جاری (۱۴ آبان ۱۴۰۴) | احتمال بازگشت آلودگی هوا به نیمه شرقی کشور + فیلم با این ۲ میوه نارنجی پاییزی، خطر سرماخوردگی رفع شده و کبد و کلیه شما پاک‌سازی می‌شود توصیه‌های اورژانس برای کاهش اثرات آلودگی هوا در فصل سرما کاهش سردرگمی و هزینه‌های مردم با تجمیع واحدهای دادسرا و دادگاه در مجتمع‌های قضایی | از ارجاع تا اجرا زوج پزشک با کمک پلیس مشهد سارق را شناسایی کردند | رسوایی خدمتکار پیر برابر دوربین ۲ فرار مالیاتی بزرگ در خراسان رضوی و یزد کشف شد | بدهی ۵.۳ همتی به سازمان مالیات کشور معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت کار: هیچ شرمندگی بالاتر از محروم ماندن کارگران و بازنشستگان از خدمات درمانی نیست کشف محموله قاچاق دارویی ۷ میلیارد ریالی در خراسان رضوی (۱۴ آبان ۱۴۰۴) آیا دریافت مبالغ سنگین از سوی تأمین اجتماعی برای «اصلاح عناوین شغلی» متوقف می‌شود؟ کشف ۱۵۶ خودروی لوکس خارجی قاچاق در پایتخت | خودرو‌ها مجموعاً ۸۸۵ میلیارد تومان می‌ارزند آیا بازنشستگان می‌توانند بدون نگرانی از قطع مستمری به اشتغال خود در تاکسی‌های اینترنتی بپردازند؟ مشهد، رکورددار آمار گازگرفتگی در کشور | گزارش شهرآرانیوز از راهکار‌های مقابله با «قاتل خاموش» در فصل سرما واکنش سخنگوی آموزش و پرورش به اعتراض داوطلبان آزمون استخدامی درخصوص تأثیر ضریب شاغلین در آزمون تأکید دادگستری کل خراسان رضوی بر ترویج سازش در پرونده‌های استان | قانون، حساسیت شدیدتری درمورد توهین به بانوان دارد مظفری: مشارکت مردم راهکاری مهم برای عبور از چالش‌ها است | لزوم همکاری همه بخش‌ها در مدیریت شهری
سرخط خبرها

تقویت نقش مدرسه در جامعه‌پذیری کودکان

  • کد خبر: ۵۶۱۸
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۷
تقویت نقش مدرسه در جامعه‌پذیری کودکان
حمید مسعودی پژوهشگر اجتماعی جهاد دانشگاهی

اینکه فرزندان ما یاد بگیرند چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند، چگونه در جامعه حاضر شوند و مشارکت کنند، چگونه حق خود را احیا کنند، چگونه هنجارها و قوانین زندگی اجتماعی را فراگیرند و چگونه در اجتماع زندگی کنند، هدفی است که مدرسه در کنار 3نهاد دیگر، یعنی خانواده، رسانه و دوستان دنبال می‌کند. یادگیری و اجرای این رفتارها را جامعه‌پذیری گویند. مهرماه آغاز مسئولیت مدرسه در قبال جامعه‌پذیری کودکان است. مدرسه یک کالبد یا یک سیستم و حتی منبع آموزشی خنثی نیست؛ مدرسه محیط زندگی دوباره، دنیای جدید و خانه‌ای دیگر است که کودکان در آن رشد می‌یابند و متعالی می‌شوند؛ اما مدرسه چگونه می‌تواند در مسیر جامعه‌پذیری کودکان بهینه عمل کند؟ محور اول در این رابطه توانمندی و مهارت‌های مربیان و معلمان است. اولین راهنمای غیر خویشاوند یک کودک، معلمش است و هرچقدر وی در آموزش، تربیت و پرورش مهارت بیشتری داشته باشد، هرچقدر بتواند ارتباط مؤثری با دانش‌آموز برقرار سازد، هرچقدر صبور بوده و پاسخ‌گوی نیازهای تربیتی کودک باشد و هرچقدر بتواند دانش نهفته در وجود خود را به دانش‌آموز انتقال دهد، قدر مسلم نقش خود در جامعه‌پذیری را ایفا کرده است. محتوای آموزشی که خارج از اختیار معلم و مدرسه است نیز باید به‌گونه‌ای راهنمای معلم بوده و نباید معلم انتقال‌دهنده سرد محتوای درسی باشد، بلکه با خلاقیت‌ها و تجارب قبلی آن را برای دانش‌آموز جذاب و به‌روز ‌سازد. در بخش دوم نظام مدرسه، مدیران و کارکنان قرار دارند. آن‌ها نیز هرچقدر بتوانند در تسهیل تعامل معلم و دانش‌آموز قدم بردارند و محیط آموزشی را به نحو مناسبی مدیریت نمایند، فعالیت‌های آموزشی در راستای جامعه‌پذیری قرار خواهد گرفت؛ اما محور مهم دیگر کالبد مدرسه و فضای آن است. روشن است که فضای کالبدی مدرسه در محورهایی همچون طراحی‌ها، پوسترها، نشانه‌های تربیتی و نقاشی‌ها و آذین‌بندی‌ها بر روان و رفتار دانش‌آموزان تأثیرگذار است و نباید آن‌ را کم‌ارزش تلقی کرد. مشارکت دانش‌آموزان در طراحی محیط مدرسه این موضوع را تقویت خواهد کرد. همچنین در همین بخش فراهم‌سازی امکانات آموزشی، بهداشتی و رفاهی برای کودکان باعث می‌شود آن‌ها هویت جدید خود را سریع‌تر بیابند و با مدرسه انس بگیرند. برنامه‌ها و عملکردهای مدرسه در زمینه برگزاری جشن‌ها،‌ مسابقات و برنامه‌های مختلف نیز می‌تواند در این رابطه تأثیرگذار باشد. اما یکی از مشکلات جدی در رابطه با مدرسه و نقش آن در تربیت کودکان، این است که بیشتر والدین فرزندان خود را به مدارس می‌سپرند و مدرسه را در مسیر تربیتی رها می‌کنند. این مسئله در سال‌های اخیر کاهش‌یافته، ولی همچنان مسئله مبتلابه مدارس است.

تربیت و آموزش کودکان، مشارکت همه‌جانبه والدین و مدرسه را می‌طلبد. والدین با برگزاری جلسات تعاملی با مدیران و معلمان می‌توانند وضعیت آموزشی و تربیتی کودکان را بررسی کنند و در جامعه‌پذیری آن‌ها همراه مدرسه باشند. آن‌ها می‌توانند از راه‌های مختلف پیگیر مسائل و مشکلات مدرسه باشند و در حد توان در حل آن‌ها مشارکت نمایند. همچنین می‌توانند با ارائه پیشنهادها و ایده‌ها، زمینه رشد و تعالی کودکان در مدرسه را فراهم سازند. حتی مدیران می‌توانند نقش‌های مختلفی به والدین بدهند و آن‌ها را با مدرسه مرتبط‌تر سازند. این الگو که اکنون در قالب انجمن اولیا و مربیان وجود دارد، می‌تواند توسعه‌ یابد و حضور والدین را پررنگ سازد. با توجه به توانمندی‌های والدین در زمینه‌های مختلف، آن‌ها می‌توانند در قالب‌های آموزشی، پرورشی و تربیتی در کنار معلمان و مدیران نقش‌آفرینی جدی‌تری داشته باشند. در مجموع نهاد مدرسه نباید در مسیر جامعه‌پذیری کودکان به حال خود رها شود و تنها بماند. والدین و معلمان، هردو راهنمای کودکان هستند و با مشارکت دوجانبه ارزش‌های بیشتری را برای کودکان تولید می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->