تصادف مرگبار خودروی کارگران مزرعه در مشهد با ۶ فوتی (۲۱ مهر ۱۴۰۴) ماجرای عروسک‌های موهن چیست؟ زلزله سربیشه خراسان جنوبی را لرزاند (۲۱ مهر ۱۴۰۴) بازرس کل خراسان رضوی: تکمیل کمربند جنوبی مشهد با ضوابط بالادستی مغایرت دارد تنبیه سخت دانش‌آموز توسط مدیر به خاطر یک شوخی! سال ۱۴۰۳ خشک‌ترین سال کشور در سه دهه اخیر ویدئو | رئیس پلیس راهور استان خراسان رضوی: زیرساخت‌های شهر مشهد با ترافیک همخوانی ندارد! معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی: وضعیت منابع آبی جنوب خراسان رضوی بسیار وخیم است معوقات فروردین بازنشستگان دارای حقوق بالای ۲۰ میلیون تومان واریز شد (۲۱ مهرماه ۱۴۰۴) درباره آپارتمان‌نشینی و جرمی به نام «مزاحمت همسایه » | دوستی بین دیوارهای مشترک یادی از دکتر غلامحسین مصاحب، پدر ریاضیات نوین ایران | بازآفرین زبان اعداد ثبت ۱۳۳ زلزله در کشور طی هفته دوم مهرماه ۱۴۰۴ تأکید دادستان تهران بر افزایش نظارت‌ها بر بازار بالارفتن سن بارداری در مادران، ریسک تولد کودکان دارای سندرم‌داون را افزایش می‌دهد سقوط از ارتفاع باعث فوت یک دانشجو در تبریز شد (۲۱ مهر ۱۴۰۴) هشدار درباره واکسن تقلبی گارداسیل ۹ به فرم ویال تربیت نسل مسئول در قبال محیط زیست، مأموریت آموزش و پرورش است دستگیری سارق باغ‌ویلا‌های شمال مشهد با ۲۰ فقره سرقت (۲۱ مهر ۱۴۰۴) هشدار پلیس فتا به پیامک‌های جعلی قطع برق پیش‌بینی رگبار باران در نوار شمالی کشور (۲۱ مهر ۱۴۰۴) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (دوشنبه، ۲۱ مهر ۱۴۰۴) | تداوم تابستان در واپسین روز‌های ماه‌ِ مهر اهدای اعضای بانوی مرگ مغزی در مشهد به ۶ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۱ مهر ۱۴۰۴) اسامی برخی تنقلات غذایی غیرمجاز منتشر شد (۲۱ مهر ۱۴۰۴) ورود هیئت‌رئیسه مجلس به مشکل تأخیر پرداخت هزینه‌های بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی رئیس محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور: اعتبارات فعلی دولت پاسخگوی هدف کاهش هدررفت آب نیست ماجرای نوزادی ۳ماهه که والدینش او را نمی‌خواهند | دست ردّ زوج جوان به هدیه بهشتی پاسخ مسئولان به تقاضای شهروندان برای شفافیت درخصوص سرنوشت اقلام توقیفی: اول آزمایش، بعد ورود به بازار یا امحا چند نکته مهم درباره مصرف استامینوفن در دوران بارداری با این ۶ کربوهیدرات عالی، چربی‌های شکمی خود را آب کنید و لاغر شوید
سرخط خبرها

تقویت نقش مدرسه در جامعه‌پذیری کودکان

  • کد خبر: ۵۶۱۸
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۷
تقویت نقش مدرسه در جامعه‌پذیری کودکان
حمید مسعودی پژوهشگر اجتماعی جهاد دانشگاهی

اینکه فرزندان ما یاد بگیرند چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند، چگونه در جامعه حاضر شوند و مشارکت کنند، چگونه حق خود را احیا کنند، چگونه هنجارها و قوانین زندگی اجتماعی را فراگیرند و چگونه در اجتماع زندگی کنند، هدفی است که مدرسه در کنار 3نهاد دیگر، یعنی خانواده، رسانه و دوستان دنبال می‌کند. یادگیری و اجرای این رفتارها را جامعه‌پذیری گویند. مهرماه آغاز مسئولیت مدرسه در قبال جامعه‌پذیری کودکان است. مدرسه یک کالبد یا یک سیستم و حتی منبع آموزشی خنثی نیست؛ مدرسه محیط زندگی دوباره، دنیای جدید و خانه‌ای دیگر است که کودکان در آن رشد می‌یابند و متعالی می‌شوند؛ اما مدرسه چگونه می‌تواند در مسیر جامعه‌پذیری کودکان بهینه عمل کند؟ محور اول در این رابطه توانمندی و مهارت‌های مربیان و معلمان است. اولین راهنمای غیر خویشاوند یک کودک، معلمش است و هرچقدر وی در آموزش، تربیت و پرورش مهارت بیشتری داشته باشد، هرچقدر بتواند ارتباط مؤثری با دانش‌آموز برقرار سازد، هرچقدر صبور بوده و پاسخ‌گوی نیازهای تربیتی کودک باشد و هرچقدر بتواند دانش نهفته در وجود خود را به دانش‌آموز انتقال دهد، قدر مسلم نقش خود در جامعه‌پذیری را ایفا کرده است. محتوای آموزشی که خارج از اختیار معلم و مدرسه است نیز باید به‌گونه‌ای راهنمای معلم بوده و نباید معلم انتقال‌دهنده سرد محتوای درسی باشد، بلکه با خلاقیت‌ها و تجارب قبلی آن را برای دانش‌آموز جذاب و به‌روز ‌سازد. در بخش دوم نظام مدرسه، مدیران و کارکنان قرار دارند. آن‌ها نیز هرچقدر بتوانند در تسهیل تعامل معلم و دانش‌آموز قدم بردارند و محیط آموزشی را به نحو مناسبی مدیریت نمایند، فعالیت‌های آموزشی در راستای جامعه‌پذیری قرار خواهد گرفت؛ اما محور مهم دیگر کالبد مدرسه و فضای آن است. روشن است که فضای کالبدی مدرسه در محورهایی همچون طراحی‌ها، پوسترها، نشانه‌های تربیتی و نقاشی‌ها و آذین‌بندی‌ها بر روان و رفتار دانش‌آموزان تأثیرگذار است و نباید آن‌ را کم‌ارزش تلقی کرد. مشارکت دانش‌آموزان در طراحی محیط مدرسه این موضوع را تقویت خواهد کرد. همچنین در همین بخش فراهم‌سازی امکانات آموزشی، بهداشتی و رفاهی برای کودکان باعث می‌شود آن‌ها هویت جدید خود را سریع‌تر بیابند و با مدرسه انس بگیرند. برنامه‌ها و عملکردهای مدرسه در زمینه برگزاری جشن‌ها،‌ مسابقات و برنامه‌های مختلف نیز می‌تواند در این رابطه تأثیرگذار باشد. اما یکی از مشکلات جدی در رابطه با مدرسه و نقش آن در تربیت کودکان، این است که بیشتر والدین فرزندان خود را به مدارس می‌سپرند و مدرسه را در مسیر تربیتی رها می‌کنند. این مسئله در سال‌های اخیر کاهش‌یافته، ولی همچنان مسئله مبتلابه مدارس است.

تربیت و آموزش کودکان، مشارکت همه‌جانبه والدین و مدرسه را می‌طلبد. والدین با برگزاری جلسات تعاملی با مدیران و معلمان می‌توانند وضعیت آموزشی و تربیتی کودکان را بررسی کنند و در جامعه‌پذیری آن‌ها همراه مدرسه باشند. آن‌ها می‌توانند از راه‌های مختلف پیگیر مسائل و مشکلات مدرسه باشند و در حد توان در حل آن‌ها مشارکت نمایند. همچنین می‌توانند با ارائه پیشنهادها و ایده‌ها، زمینه رشد و تعالی کودکان در مدرسه را فراهم سازند. حتی مدیران می‌توانند نقش‌های مختلفی به والدین بدهند و آن‌ها را با مدرسه مرتبط‌تر سازند. این الگو که اکنون در قالب انجمن اولیا و مربیان وجود دارد، می‌تواند توسعه‌ یابد و حضور والدین را پررنگ سازد. با توجه به توانمندی‌های والدین در زمینه‌های مختلف، آن‌ها می‌توانند در قالب‌های آموزشی، پرورشی و تربیتی در کنار معلمان و مدیران نقش‌آفرینی جدی‌تری داشته باشند. در مجموع نهاد مدرسه نباید در مسیر جامعه‌پذیری کودکان به حال خود رها شود و تنها بماند. والدین و معلمان، هردو راهنمای کودکان هستند و با مشارکت دوجانبه ارزش‌های بیشتری را برای کودکان تولید می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->