وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش
سرخط خبرها

گزارشی از دومین نشست صمیمانه و تخصصی داوران جایزه بزرگ ادبی مشهد

  • کد خبر: ۵۷۴۲۹
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
گزارشی از دومین نشست صمیمانه و تخصصی داوران جایزه بزرگ ادبی مشهد
دومین نشست صمیمانه و تخصصی داوران جایزه ملی ادبی مشهد با عنوان «مهمانی کلمات»، عصر روز گذشته در فرهنگ‌سرای ترافیک برگزار شد.
قاسمی | شهرآرانیوز - مراسم با توضیحات حسین لعل‌بذری، دبیر این رویداد، آغاز شد. او در ابتدا به بخش‌های مختلف این جایزه ادبی از جمله رمان، داستان، شعر، روایت‌نگاری اشاره کرد و گفت: «تعداد آثار این رویداد فرهنگی درخور توجه بوده؛ به‌ویژه در بخش کتاب حتی فراتر از انتظار ما بوده است.» او همچنین به معرفی داوران نهایی هر بخش پرداخت. به گفته او در بخش شعر محمدکاظم کاظمی، لیلا کردبچه، آرش شفاعی»، علیرضا بدیع، محمدسعید میرزایی و ناهید عرجونی به داوری نهایی می‌پردازند. در بخش رمان نیز رضا جولایی، حسن محمودی، عطیه عطارزاده و سعید تشکری به داوری نهایی آثار می‌پردازند. فرخنده آقایی، تیمور آقامحمدی، پیمان اسماعیلی و کاوه فولادی‌نسب نیز داوران بخش نهایی مجموعه داستان هستند. داوری بخش روایت‌نگاری را نیز با جمع‌بندی داوری‌های مرحله قبل احسان عبدی‌پور انجام می‌دهد.
 

بیشتر بخوانید:
 

 

مشهد و خراسان به «جایزه بزرگ ادبی مشهد» نیاز داشت

 

دومین نشست صمیمانه و تخصصی داوران جایزه بزرگ ادبی مشهد برگزار شد

 

محمدکاظم کاظمی از داوران بخش نهایی جایزه ملی ادبی مشهد است. او که در کارنامه‌اش مجموعه‌شعر «قصه سنگ و خشت» و کتاب «مرقع صدرنگ» را دارد، برگزاری رویداد جایزه ادبی مشهد را اتفاقی در خور مشهد و خراسان می‌داند. او دراین‌باره گفت: «خراسان همیشه مرکز شعر محسوب می‌شد به‌گونه‌ای که بسیاری از شاعران در تاریخ ادبیات گذشته ایران دوست داشتند در خراسان باشند و شعرهای خود را بسرایند. از همین‌رو این ضرورت همیشه احساس می‌شد که در مشهد یک رخداد فرهنگی، ادبی، ویژه و بزرگ برگزار شود. البته جشنواره‌هایی در مقاطعی از سال‌های گذشته برگزار شده است اما جایزه‌ای نبوده است که درخور نام مشهد و خراسان باشد.»
 
به گفته کاظمی آثار این جایزه ادبی به برخی شاعران صاحب‌نام اختصاص داشت. علاوه بر این، آثار مربوط به شاعران جوان نیز از کیفیت خوبی برخوردار بوده و این نکته مثبتی است.
 
داور بخش نهایی جایزه ملی‌ادبی مشهد گفت: «برنامه‌های آموزشی سبب شده است سطح عمومی دانش در حوزه شعر ارتقا یابد و چون سطح کارها بالا بود، داوری‌ها نیز بسیار سخت شده بود.»
 
او همچنین از تمهیدات مجریان این رویداد تشکر کرد که زمان کافی را برای داوری آثار در اختیار داوران قرار داده بودند و آن‌ها می‌توانستند با تفکر و تأمل لازم داوری کنند.
 
 

دومین نشست صمیمانه و تخصصی داوران جایزه بزرگ ادبی مشهد برگزار شد

 

آثار با رنگ‌وبوی مشهد و خراسان کم بودند

 

دومین نشست صمیمانه و تخصصی داوران جایزه بزرگ ادبی مشهد برگزار شد

 

داور بخش نهایی رمان صحبت‌هایش را با کم‌بودن آثاری با رنگ‌وبوی مشهد و خراسان در جایزه بزرگ ادبی مشهد آغاز کرد، اینکه آثار خوبی به جشنواره راه پیدا کرده است اما در این بین آثار خوب مربوط به دیگر شهرها و استان‌هاست و شاید این برای جایزه بزرگ ادبی مشهد خوب بود که آثار برتر از میان آثار مشهد هم باشد.
 
سعید تشکری در ادامه به لزوم استمرار این رویداد اشاره کرد: «این رویداد در سال‌های گذشته هم باید برگزار می‌شد و حالا نگرانم سال بعد برگزار نشود.»

 

اگر جایی بخواهیم نتیجه بگیریم، داستان کوتاه است

صحبت‌های آقامحمدی، داور بخش نهایی مجموعه داستان، درباره اهمیت داستان کوتاه است. او دراین‌باره، در ابتدا به اقبال عمومی مردم به رمان اشاره کرد: «با وجود جریانات ادبی، اقبال به سمت رمان پیش رفته است و جامعه بیشتر به مطالعه رمان گرایش دارد اما من باورم این است که اگر داستان فارسی بخواهد جایی نتیجه بگیرد، در داستان کوتاه است.»
 
به گفته نویسنده مجموعه داستان «مادربزرگ پیام مرده»، درست است که داستان‌های فارسی خیلی ترجمه نمی‌شود و ما خوانده نمی‌شویم اما در عوض جدیدترین آثار نویسندگان مطرح دنیا به‌سرعت ترجمه می‌شود و در دسترس ماست. وقتی در مقام مقایسه برآییم، واقعا می‌شود مشاهده کرد که داستان کوتاه فارسی جزو نمونه‌ای روبه‌رشد در دنیاست. دست‌کم در مقایسه با رمان فارسی اگر ما بخواهیم جایی نتیجه بگیریم، ابتدا داستان کوتاه است، بعد رمان.
 
او در پایان صحبت‌هایش را این‌گونه جمع‌بندی کرد: «جایزه ادبی مشهد از این رو اهمیت دارد که فضای دیده‌شدن داستان کوتاه را ایجاد کرده است.»
 
 

بیشتر بخوانید:
 

 

خواندن ۱۰۰ اثر روایت‌نگاری، سفرکردن در مشهد بود

 

دومین نشست صمیمانه و تخصصی داوران جایزه بزرگ ادبی مشهد برگزار شد

 
محبت محبی، از داوران بخش روایت‌نگاری جایزه ادبی مشهد، با بیان اهمیت بخش روایت‌نگاری در این رویداد گفت: «یکی از بخش‌های این رویداد که خیلی مشهدی است، همین بخش روایت‌نگاری است. پرداختن به این بخش برای شهری با ویژگی‌های تاریخی و هویتی و فرهنگی فرصت مغتنمی است.»
 
او ادامه داد: «خواندن ۱۰۰ اثر مستندنگاری برای ما یک سفر در مشهد بود. باتوجه‌به اینکه در مشهد زائر نیز داریم، در انتخاب نهایی آثار نیز از هر ۲ طیف زائر و مجاور اثر انتخاب خواهد شد.»
 
او به انواع شرکت‌کنندگان در این بخش اشاره کرد. به گفته او در بین آثار رسیده آثاری بودند که خیلی زود کنار گذاشته شدند، آثاری که درباره آن‌ها صحبت شد و آثاری که همه ویژگی‌های داوری را داشتند و داوران نیز تا حد زیادی نظر مشترک بر روی آن‌ها داشتند.
 
 

مشهد در داستان‌ها پررنگ بود

 

دومین نشست صمیمانه و تخصصی داوران جایزه بزرگ ادبی مشهد برگزار شد

 

همچنین فرهاد بردبار، دبیر بخش داستان و رمان جایزه ادبی مشهد، بعضی از آثار در بخش تک‌اثر منتشرنشده را شگفت‌انگیز و خوب عنوان کرد و گفت: حدود ۵۵۰ داستان در بخش تک‌اثر منتشرنشده، به دست ما رسید که از این تعداد ۶۰ اثر به بخش بعد راه یافتند و درنهایت ۱۰ اثر کاندیدا‌های نهایی هستند و به زودی اسامی اعلام خواهند شد. او به تنوع جغرافیایی آثار رسیده نیز اشاره کرد: «آثاری از فارسی‌زبانان غیر ایرانی با نثری پاکیزه و لذت‌بخش داشتیم. حتی داستانی در فضای سیستان و بلوچستان می‌گذشت که نثر بسیار خوبی داشت.»
 
نویسنده «شوماخر همیشه اینجاست»، تنوع جغرافیایی و زبانی را از اهداف جایزه ادبی مشهدی در بخش داستان دانست و اذعان کرد این ویژگی‌ها در آثار رسیده نمود داشته است. او گفت: «پرداختن به قومیت‌ها و گویش‌ها و آدم‌های متفاوت در موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت، بخشی از رسالت نویسندگانی است که در جغرافیای ایران زندگی می‌کنند.»
 
او اضافه کرد: «هویت شهری باید در داستان‌های ما حضور بیشتری داشته باشد و جزوی از شخصیت داستان شود که همه این‌ها در آثار رسیده اتفاق افتاده بود و در بین مجموعه داستان‌ها و رمان‌ها نیز دیده می‌شد.»
 
بردبار همچنین بیان کرد در بین آثار نویسندگان مشهدی، شهر مشهد پررنگ بود. او تاکید کرد: «نویسندگان نباید ابایی از آوردن نام خیابان‌ها، گویش‌ها و پوشش مردم شهری که در آن زندگی می‌کنند، داشته باشند. چون داستان‌ها بخشی از میراث پنهان شهری هستند.»
 
 

جایزه ادبی مشهد منشأ خیر در ادبیات است

محبوبه بزم‌آرا، یکی از داوران بخش شعر جایزه ادبی مشهد، نیز در این نشست گفت: «رویداد جایزه ادبی مشهد در شرایط سکوت و سکون فعالیت‌های ادبی برگزار می‌شود. این رویداد بازخوردهای مختلفی داشته است. باتوجه‌به بازخوردهایی که درباره این رویداد از دوستانم در شهرهای مختلف گرفتم، می‌توانم بگویم این رویداد یک مشأ خیر در حوزه ادبیات بوده و جریانی را در مشهد ایجاد کرده است. همچنین خراسان همواره مطرح بوده و یکی از قطب‌های ادبی کشور است.»
 
به گفته بزم‌آرا در این رویداد علاوه بر اینکه داوران این جایزه ادبی چهره‌های مطرح ادبی هستند، شرکت‌کنندگان نیز از شاعران مطرح این حوزه هستند. همچنین در کنار شرکت‌کنندگان با اسامی مطرح، برخی شرکت‌کنندگان نیز جدید بودند و به این ترتیب نام‌های جدیدی به حوزه ادبی کشور اضافه شده است.
 
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->