واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

لیلا کردبچه: «جایزه ادبی مشهد» در این اوضاع نابسامان شعر، اتفاق مهمی است

  • کد خبر: ۵۷۴۳۲
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
لیلا کردبچه: «جایزه ادبی مشهد» در این اوضاع نابسامان شعر، اتفاق مهمی است
لیلا کردبچه در نشست تخصصی «جایزه بزرگ ادبی مشهد» گفت: در این دوره حتی ناشرهایی که یک زمانی اعتبارشان را به‌واسطه شعر به دست آورده بودند، رغبتی به چاپ مجموعه شعر ندارند و ترجیح می‌‌دهند شاعر خودش هزینه چاپ را بپردازد. در چنین شرایطی وقتی یک رویداد، یک بخش را به شعر اختصاص می‌دهد، خیلی باارزش است.
قاسمی | شهرآرانیوز - لیلا کردبچه، از داوران جایزه ملی‌ادبی مشهد در دومین نشست صمیمانه و تخصصی داوران جایزه بزرگ ادبی مشهد گفت: «جایزه ادبی مشهد در شرایطی برگزار می‌شود که چاپ شعر آن ارج‌وقربی را که حتی ۵ سال پیش هم داشت، دیگر ندارد. واقعا الان شرایط به‌گونه‌ای است که چاپ یک مجموعه شعر اتفاق مهمی نیست اما اگر مهم هم باشد، در خبرهای کم‌اهمیت‌تر اما در ظاهر جذاب فضای مجازی گم می‌شود، به‌ویژه در این اوضاع‌واحوال که فضای مجازی بازار داغی برای اخبار کم‌اهمیت دارد.»
 

بحران نشر، شعر و مخاطب

سراینده آثاری چون «نشت گاز در شب تنهایی» و «برگرد و این پاییزُ با من باش»، عقیده دارد در این دوره حتی ناشرهایی که یک زمانی اعتبارشان را به‌واسطه شعر به دست آورده بودند، رغبتی به چاپ مجموعه‌شعر ندارند و ترجیح می‌‌دهند شاعر خودش هزینه چاپ را بپردازد.
 
به گفته او، حالا در چنین شرایطی وقتی یک رویداد، یک بخش را به شعر اختصاص می‌دهد، خیلی باارزش است.
او ادامه می‌دهد: «اوضاع نابسامان در حوزه شعر در سال‌های گذشته در شعر سپید محسوس‌تر است و این اوضاع خودش را در تعداد کتاب‌های مطرح و بررسی‌شده در این جشنواره نشان داد. در سال‌های گذشته رشد بی‌رویه تعداد ناشرانی که در ازای دریافت هزینه، کتاب شعر چاپ می‌کنند، زیاد شده است و می‌بینیم که هر اثری را به‌نام شعر چاپ می‌کنند. از طرفی افرادی هم که حاضرند هزینه کنند و صاحب تألیف شوند، تعدادشان زیاد است. این‌ها از یک طرف بی‌اعتمادی مخاطبان به شعر و از طرف دیگر بی‌اعتمادی ناشران به شاعران را به وجود آورده است. یعنی هم بحران مخاطب، هم بحران شاعر و هم بحران ناشر را ایجاد کرده است.»
 
 

بیشتر بخوانید:
 

 

شاعرانی که از چاپ کتاب دل‌سرد شده‌اند

کردبچه در بخشی دیگر از صحبت‌هایش می‌گوید: «شاعران ما الان از چاپ اثر خیلی دل‌سرد شد‌ه‌اند. تعداد زیادی منتظرند این موج فروکش کند تا مجموعه‌شعری که از  ۳ سال پیش آماده کردند، چاپ کنند. ما نتیجه چنین فرایندی را در این جایزه در مجموعه‌شعر از شاعران جدی دیدیم. بنابراین می‌توان گفت اگر شرایطی که در این چند سال شاهد بودیم، به این شدت نبود. ما در این جشنواره تعداد بیشتری آثار از شاعران نام‌آشنا داشتیم، درحالی‌که آثار رسیده به این رویداد بیشتر از سوی شاعران کم‌نام‌تر بود.»
 
به گفته او به هر حال بحث درباره اوضاع شعر خیلی دراز است و از خیلی جهات باید به آن پرداخت، اما در مجموع در چنین اوضاع‌واحوالی خیلی باارزش است که رویدادی چون «جایزه بزرگ ادبی مشهد» برگزار شود.
 
 
 

 

روند داوری سالم بود

کردبچه همچنین به روند داوری‌ها در این رویداد اشاره می‌کند: «نکته دیگری که در این جشنواره مهم بود، سالم‌بودن جریان داوری است. در حقیقت این روند باید عادی باشد، اما آ‌ن‌قدر خلافش دیده شده است که وقتی رویدادی سالم برگزار می‌شود، فکر می‌کنیم عجیب است. واقعیت این است که ما در داوری‌های زیادی بودیم و دیده‌ایم  که یک رویداد چطور به یک طیف یا یک نشر یا اشخاص خاصی که می‌‌گویند متصل به فلان جریان و شاعر است، ارادت دارد. همین باعث می‌شود اصلا برخی نشرها و شاعران را کنار بگذارند. اما در این رویداد هیچ خط‌کشی سیاسی و جریان خاصی وجود نداشت و تعداد زیاد داورها هم اتفاق خوبی بود.»
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->