به گزارش شهرآرانیوز، حمیدرضا حاجی اسماعیلی با اشاره به مشخصات فنی و مزایای رانا پلاس با برخورداری از گیربکس ششسرعته دستی، عنوان کرد: مهمترین مزیت این خودرو، افزایش شتاب، کاهش مصرف سوخت در سرعتهای بالا و راحتی راننده در هنگام رانندگی است. کاهش استهلاک و صدای موتور همراه با ارتقای کیفیت تعویض دنده از دیگر مزایای این خودرو به شمار میرود.
وی با تاکید بر اینکه رانا شش سرعته پانوراما نیز مانند ۲۰۷ پانوراما، از تمامی استانداردهای لازم پیش از تولید انبوه عبور کرده، از اعمال برخی تغییرات به موازات افزوده شدن سقف شیشهای و گیربکس ششسرعته خبر داد و بیان کرد: با شروع تحریمها و قطع همکاری شرکای خارجی، ارادهای در مجموعه به منظور ورود به حوزه طراحی گیربکس شکل گرفت و موجب شد تا جعبه دنده ششسرعته به مرحله تولید انبوه برسد.
وی با بیان اینکه طراحی گیربکس ششسرعته، تجهیزات و توان تولید در شرکت نیرو محرکه را نیز تحت تأثیر قرار داد، تصریح کرد: این دستاورد موجب شد تا هم شرکت نیرو محرکه با توجه به تمهیدات علمی و عملی که دیده بود، از منظر طراحی و تولید پیشرفت کند و هم سازندگان زیر مجموعه آنها به ارتقای قابل توجهی دست یابند.
مدیر پروژه انطباق گیربکس ششسرعته عنوان کرد: تولید این گیربکس چه در اجزای داخلی و چه در اجزای خارجی و انطباق آن با موتور +TU۵، کاملا بر مبنای دانش بومی و داخلی انجام شده است.
وی با اشاره به برنامههای آینده گروه صنعتی ایران خودرو برای ارتقای گیربکس شش دنده داخلیسازی شده، اظهار کرد: اکنون اقدامات لازم در زمینه نصب این گیربکس بر روی دنا با موتور توربوشارژ به صورت موازی در حال انجام است و در تلاش هستیم تا در انتهای امسال این محصول را نیز به تولید انبوه برسانیم.
به گفته حاجی اسماعیلی، طبق برنامهریزیهای صورت گرفته، در آینده نزدیک دو خودروی ۲۰۶ و ۲۰۷ و سپس سایر محصولات مطابق نقشه راه قوای محرکه شرکت ایران خودرو به گیربکس ششسرعته داخلی مجهز خواهند شد.
وی با بیان اینکه گیربکس ششدنده پایهای برای طراحی و تولید نوعی از گیربکس اتوماتیک و نیمه اتوماتیک AMT است، یادآور شد: بر اساس نقشه راه ایران خودرو، علاوه بر اینکه این گیربکس بر روی خودروی رانا و دنا قرار میگیرد، نسخه AMT آن نیز بر روی رانای جدید قرار خواهد گرفت. این پروژه نیز در حال انجام بوده و اواسط سال آینده به مرحله تولید انبوه میرسد.
حاجی اسماعیلی افزود: طراحی و تولید جعبه دنده اتوماتیک دو کلاچه DCT نیز جزو برنامههای آینده ایران خودرو است.
مدیر پروژه انطباق گیربکس ششسرعته افزود: وقتی سه محصول پایه یعنی رانای ششدنده، رانای AMT و دنای ششدنده با موتور TC تولید شود، این گیربکس بر روی بقیه محصولات از جمله سمند نیز قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه در آینده شاهد تولید دو موتور EF۷+NA و EF۷+TC خواهیم بود، خاطرنشان کرد: هر دوی این موتورها به همراه گیربکس ششدنده داخلی سازی شده بر روی محصولاتی نظیر دنا، سورن و سمند قرار خواهد گرفت.
منبع: ایکوپرس