سرخط خبرها

درباره حاشیه‌هایی که در روز‌های اول جشنواره فجر، گریبان این رویداد سینمایی را گرفت

  • کد خبر: ۵۷۶۲۳
  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
درباره حاشیه‌هایی که در روز‌های اول جشنواره فجر، گریبان این رویداد سینمایی را گرفت
سایه سنگین ویروس کرونا، نه از چند روز گذشته و آغازین روز سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، بلکه از ماه‌ها پیش بر سر این جشنواره سنگینی می‌کرد. یعنی درست از زمانی که طبق روال هرسال صحبت از برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری در بهمن ماه بود
محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز - سایه سنگین ویروس کرونا، نه از چند روز گذشته و آغازین روز سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، بلکه از ماه‌ها پیش بر سر این جشنواره سنگینی می‌کرد. یعنی درست از زمانی که طبق روال هرسال صحبت از برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری در بهمن ماه بود، اما زندگی تقریبا یک ساله ما در جوار کرونا باعث شد تا حرف‌های متفاوتی درباره برگزارشدن یا نشدن این جشنواره سالانه شکل بگیرد، اینکه شاید جشنواره به صورت مجازی برگزار شود، ممکن است به تعویق بیفتد یا بدون حضور تماشاگران به سرانجام برسد.
 
با همه این بالاوپایین ها، حالا ۳ روز از برگزاری سی ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر می‌گذرد و در همین مدت کوتاه، کلی فیلم و عکس از نحوه برگزاری آن به فضای مجازی درز پیدا کرده است. فیلم‌ها و عکس‌هایی که دوباره حرف وحدیث‌های زیادی را درباره رعایت کردن و نکردن نکات بهداشتی و نحوه مدیریت جشنواره فجر سی ونهم در سینما‌های میزبان به وجود آورده است.


درباره حاشیه‌هایی که در روز‌های اول جشنواره فجر، گریبان این رویداد سینمایی را گرفته است
 

آقای فردوسی پور از شما بعید بود

تصاویر و ویدئو‌های مختلفی تا اینجای کار از اکران اولین فیلم‌ها به بیرون درز کرده است. تجمع عکاسان در مراسم فتوکال، حضور بازیگران و عوامل فیلم‌ها مقابل دوربین عکاسان و علاقه مندانی که در سالن‌های سینما نشسته اند. دراین میان به نظر پرسروصداترین اتفاق حاشیه‌ای که مسبب حرف وحدیث‌های زیادی شد، حضور عادل فردوسی پور و پرویز پرستویی برای اکران فیلم «بی همه چیز» بود و درآغوش گرفتن یکدیگر.
 
درباره حاشیه‌هایی که در روز‌های اول جشنواره فجر، گریبان این رویداد سینمایی را گرفت
 
کاربری نوشته بود: «ولی از فردوسی پور بعید بود.» و دیگری از این گفته بود که: «همین یه دقیقه جلو دوربین ماسک رو بردارم و یه لحظه بغلش کنم کار دست آدم می‌ده دیگه.» شخص دیگری هم گفت: «به ظاهر قراره تا ۱۰ روز تصاویری از دستمالی کردن ماسک و بازی کردن سینماگران حاضر در جشنواره فیلم فجر با ماسک هاشون ببینیم.»


مسئولان جشنواره باید پاسخگو باشند

واکنش‌ها فقط از سوی مردم نبود. علیرضا وهاب زاده، مشاور وزیر بهداشت، هم بعد از اینکه تصاویر متعددی از کاخ جشنواره، یعنی برج میلاد، به بیرون درز کرد، معتقد بود که چیزی که این تصاویر نشان می‌دهد، بی توجهی به نکات بهداشتی و تخلف از رعایت پروتکل هاست و این مسئولان برگزاری جشنواره هستند که باید پاسخگو باشند. وهاب زاده گفت: «همه ضوابط مثل تمام مشاغل و فضا‌ها به مسئولان جشنواره ابلاغ شده است و متعهد شدند که پروتکل‌ها را رعایت کنند. قطعا این تصاویر تخلف از اجرای پروتکل هاست و مسئولان برگزاری جشنواره باید پاسخگو باشند.» فرزاد حسنی هم که مدتی نه در متن اتفاقات سینمایی و تلویزیونی بوده است و نه در حاشیه آن، یکی از چهره‌های معروفی بود که از این اتفاق گله کرد.
 
او در متنی کوتاه با یاد هنرمندان و ورزش کارانی که به دلیل کرونا جانشان را از دست دادند، خطاب به همکارانش نوشت: «در همه اون ساعاتی که زل زدید به پرده نقره ای، چشمای کریم اکبری مبارکه، پرویز پورحسنی، روح ا... رجایی، مهرداد میناوند و هزاران اسم آشنا و غریبه مقابل چشماتون باشه. یادتون باشه نتیجه رنج و رعایت چه انسان‌هایی رو هدر دادید. بازهم در صفحات اجتماعی تون سنگ مردم رو به سینه بزنید، ما هم باور می‌کنیم.»

احمد رنجبر، روزنامه‌نگار نیز حضورش در سینمای رسانه‌ها را چنین روایت می‌کند: «وحشت کردیم و سریع برگشتیم. فیلم دیدن به چه قیمتی؟ برگزاری جشنواره به چه قیمتی؟»


درباره حاشیه‌هایی که در روز‌های اول جشنواره فجر، گریبان این رویداد سینمایی را گرفته است
 

واقعیت چیست؟ پروتکل‌ها رعایت می‌شود یا نه؟

در کنار همه این صحبت ها، نکته دیگری که اتفاقا در تصاویر هم به چشم می‌خورد و برخی خبرگزاری‌ها هم به آن اشاره کرده بودند، این بود که سالن‌ها چندان هم مملو از جمعیت نبوده است. روز‌های پیش از آغاز جشنواره بود که ستاد اطلاع رسانی جشنواره فیلم فجر اعلام کرد نهایت ۳۰ درصد به ظرفیت میزبانی سالن‌های سینما‌های مردمی به این دوره جشنواره اختصاص داده شده است.
 
به جز این، گفته می‌شود که چیدمان اصلی سالن‌ها برای رعایت فاصله فیزیکی تغییر کرده بود و سالن‌ها کامل پر نشده بود. به ظاهر این نکته نیز به عوامل فیلم گوشزد شده است که نشست‌های خبری فیلم‌ها باید با حضور کم عوامل فیلم‌ها همراه باشد و تأکید شده است که برای رعایت پروتکل‌ها فقط ۱۰نفر از عوامل فیلم‌ها می‌توانند حضور داشته باشند. به ظاهر در همین مدت کوتاه تخلفاتی هم صورت گرفته که البته به آن‌ها رسیدگی شده است.
 
آن گونه که محمدرضا فرجی، مسئول امور سینما‌های جشنواره، گفته است: «در روز نخست جشنواره، نمایندگان ما در سینما‌ها یک تخلف گزارش کردند، به همین علت به شکل مکتوب به مدیر سینما اخطار داده شد. در این سینما برخی موادغذایی بدون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی فروخته شد که این اتفاق، خلاف مقرراتی بود که برای سینماداران تبیین شده بود. خوشبختانه سریع و پس از اخطار کتبی این خوراکی‌ها از سینما خارج شد.» علاوه براین، به ظاهر ۲ سینمای دیگر هم قبل از شروع اکران‌ها مواد شوینده کم آوردند که ستاد جشنواره درصدد رفع آن برآمده است.


از مرکز استان‌ها چه خبر؟

مطابق روال همیشگی، مراکز استان‌ها بعد از تهران به جشنواره فجر می‌رسند. موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سینما‌های میزبان در شهرستان‌ها هم نکته دیگری است که این روز‌ها دغدغه‌ای را برای سینمادوستان ایجاد کرده است. مشهد هم از این قاعده مستثنا نیست و با فاصله چندروزه، میزبان سی ونهمین جشنواره فیلم فجر خواهد بود و تمهیداتی برای بهتربرگزارشدن این رویداد در نظر گرفته شده است.
 
به گفته جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، برخلاف سال‌های گذشته که اکران‌ها تا پاسی از شب ادامه داشت، آخرین اکران در سینما‌ها ساعت۸شب به پایان می‌رسد و سالن‌ها فقط با ظرفیت یک سوم صندلی‌ها بلیت فروشی خواهند کرد. همچنین برای حفظ شیوه نامه‌های بهداشتی، فروش بلیت گیشه‌ای نداریم و فروش بلیت به صورت اینترنتی انجام می‌شود. بااین حال، کاربری نوشته بود: «سئانس‌های در نظر گرفته شده مشابه تهران نیست و زمان مناسبی برای تهویه هوا وجود نداره.»


درباره حاشیه‌هایی که در روز‌های اول جشنواره فجر، گریبان این رویداد سینمایی را گرفته است
 

درآغوش گرفتن‌ها را به آینده موکول کنیم

در بین انبوه واکنش‌های کاربران فضای مجازی واکنش‌های مثبتی هم به چشم می‌خورد. کاربری نوشته بود: «الحق والانصاف روز اول جشنواره در برج میلاد خیلی خوب و منظم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. فاصله صندلی‌ها زیاد و تعداد افراد به زور به ۱۰۰ نفر می‌رسید.» کاربر دیگری هم از زمان بندی سئانس‌های فیلم در تهران گفته بود که ساعت ۱۲، ۱۵ و ۱۸ برنامه ریزی شده است، با ۳ ساعت فاصله برای ضدعفونی و تهویه سالن که خیال آدم را راحت می‌کند.
 
با همه حاشیه‌هایی که این رویداد در همین مدت کوتاه رقم زده است، انتظار می‌رود در روز‌های آینده نظارت و کنترل بیشتری بر نحوه اکران فیلم‌ها انجام شود. کنترل‌ها و نظارت‌هایی که قطعا خودمان هم در عینیت بخشیدن به آن ها، در وضعیتی که به ظاهر کرونا حالاحالا‌ها دست از سرمان برنمی دارد، سهم بسزایی داریم، حتی با یک تذکر جدی به اطرافیان یا موکول کردن کار‌های غیرضروری مثل درآغوش گرفتن یکدیگر به روز‌های روشن آینده!
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->