جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

گفت‌وگو با تنها شهردار زن مشهد که از نقش خانواده در موفقیت زنان می‌گوید

  • کد خبر: ۵۷۸۰۲
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱
گفت‌وگو با تنها شهردار زن مشهد که از نقش خانواده در موفقیت زنان می‌گوید
زن‌بودن کار ساده‌ای نیست، وقتی وظیفه‌ای مثل همسرداری و فرزندداری را هم یدک بکشد، حال اگر فعالیت شغلی هم در جامعه داشته باشی کار آن‌چنان ساده نیست و مسلما باید انرژی دوچندانی برای حفظ این توازن برقرار کنی.

طنین همتی|شهرآرانیوز، زن‌بودن کار ساده‌ای نیست، وقتی وظیفه‌ای مثل همسرداری و فرزندداری را هم یدک بکشد، حال اگر فعالیت شغلی هم در جامعه داشته باشی کار آن‌چنان ساده نیست و مسلما باید انرژی دوچندانی برای حفظ این توازن برقرار کنی.

 

در جامعه خود و در گوشه‌وکنار شهر خود، زنان موفق کم نداریم که علاوه بر وظایف خانوادگی خود فعالیت شغلی موفقی هم دارند و مسلما وقت و انرژی چندبرابری را وقف کرده‌اند.

 

‏‎مریم عرب احمدی، شهردار منطقه۱۱ کلان‌شهر مشهد، متولد ۱۳۵۵ و دانش‌آموخته کارشناس ارشد معماری است. ۲ فرزند دارد، یک فرزند پسر هجده‌ساله و فرزند دوم دختر و ده‌ساله است. سال ۷۳ وارد دانشگاه شده و دانش‌آموخته دانشگاه هنر تهران هست و تقریبا ۲۰سال سابقه کار در شهرداری دارد. حدود چهارده‌پانزده سال در رده رئیس اداره و مدیریت بوده است. ۶ سال در پست مدیرکل امور شهرسازی بوده و یک‌سال‌ونیم است که در شهرداری منطقه ۱۱ مشغول است.

 

عرب احمدی هم یکی از همین زنان موفق است که نه‌تن‌ها توانسته است در زندگی شخصی خود موفق باشد، بلکه باری هم در مدیربت شهری و جامعه به دوش بکشد. به همین علت گفت‌وگویی با این بانوی توانمند و دغدغه‌مند داشتیم تا رمز موفقیت او را که الگویی موفق برای من و سایر زنان جامعه‌ام است بهتر بدانیم.

 

 

 

نگاه جنسیتی به انجام کار‌ها ندارم

‏‎عرب احمدی می‌گوید: به‌شخصه بازهم تأکید می‌کنم که خیلی نگاه جنسیتی ندارم و بیشتر معتقدم کار‌ها باید برمبنای توانمندی‌ها تقسیم شود. ممکن است در بعضی امور، زنان یا مردان توانمند داشته باشیم. مهم است که شخصی که یک مسئولیت را به عهده می‌گیرد از پسش برمی‌آید یا نه. خودم هم در به‌کارگیری نیرو هیچ‌وقت تبعیض و نگاه جنسیتی نداشتم و بیشتر به توانمندی افراد توجه کرده‌ام.


‏‎وی می‌گوید: اگر بخواهیم آماری به موضوع زنان در رده‌های مدیریتی در جامعه نگاه کنیم، مسلما آمار کم است، باید جامعه خانم‌ها هم در جهت خودباوری و افزایش توانمندی‌های خود تلاش و همدیگر را حمایت کنند تا این موضوع در جامعه جا بیفتد و نگاه‌ها به حضور زنان مثبت‌تر شود.

 


‏‎برای توانمندسازی بانوان در جامعه، اولین فضا خانواده است

‏‎شهردار منطقه ۱۱ مشهد می‌گوید: برای توانمندسازی بانوان در جامعه، اولین فضا خانواده است. باید به دخترهایمان آموزش دهیم که خیلی کار‌ها را می‌توانند انجام دهند. اما متأسفانه هنوز در خانواده‌ها همان نگاه باورنداشتن به دختران وجود دارد و دختران را از انجام بعضی کار‌ها که شاید در آن استعداد هم داشته باشند، به‌صرف اینکه کار مردانه‌ای است، منع می‌کنیم.

 

به بچه‌هایمان آموزش دهیم اگر در خیلی کار‌ها علاقه دارند، می‌توانند آموزش ببیند و با تلاش می‌توانند به همان درجه موفقیت برسند.


‏‎وی می‌افزاید: من همیشه به دخترم این نکته را می‌گویم که خود را در هر زمینه‌ای که علاقه‌مند است، در نقطه مطلوب تجسم کند و برای رسیدن به آن تلاش کند. به این هم فکر نکند که، چون دختر است نمی‌تواند در آن کاری که علاقه دارد موفق شود؛ بنابراین همه‌چیز از خانواده شروع می‌شود، اما سیستم آموزشی ما هم بعد از خانواده نقش بسزایی در تربیت زن و مرد توانمند دارد. قطعا در مدارس نیز باید به دختران آموزش‌های لازم برای تقویت اعتمادبه‌نفس داده شود.

 

‏‎به گفته وی، مسلما ما در شهرداری وظایف مشخصی داریم و سعی شده است در منطقه ۱۱ فضا‌هایی برای فعالیت زنان فراهم شود. به‌عنوان مثال یک بازارچه خوداشتغالی در خیابان بیهقی ۳ ایجاد کردیم که زنان در روز‌هایی مشخص بتوانند در آن فعالیت کنند. مجموعه و NGo‌هایی که در سطح منطقه حضور دارند زمینه رسیدگی به امور زنان سرپرست خانوار فعالیت دارند نیز همکاری‌هایی داریم.

 

‎بزرگ‌ترین دغدغه شهری شهردار منطقه ۱۱

‎شهردار منطقه ۱۱ مشهد در ادامه با تاکید بر اینکه ‎بزرگ‌ترین دغدغه شهری من رضایتمندی مردم است، می‌گوید: همه تلاشمان را می‌کنیم مردم را راضی نگه داریم، اما بعضی وقت‌ها خواسته‌های مردم فراتر از حد قانون و اختیارات ماست و همین باعث می‌شود نتوانیم کاری را که دوست داریم، برای رضایتمندی مردم انجام دهیم. ‎ بزرگ‌ترین مسئله من و همه همکارانم، رضایتمندی مردم و تسهیل امور اداری است.

 

‎یک زن موفق به همراهی خانواده نیاز دارد

‎وی ادامه می‌دهد: ‎مسلما این تداخل وجود داشته است، اما باتوجه‌به اینکه چندسالی در این شرایط کاری بودم و بسته به مسئولیتم که وقت زیادی طلب می‌کرد، تقریبا توانستم در مدیریت زندگی شخصی موفق عمل کنم.

 


‎عرب احمدی خاطرنشان می‌کند: به‌قطع با این نوع کار و شرایط کاری، من مثل بعضی از مادران نتوانم در زندگی شخصی وقت بگذارم، اما تمام تلاشم را کردم به‌نوعی همه این وظایف را مدیریت کنم. همراهی خانواده هم خیلی مهم است که خوشبختانه همسر و فرزندان من در این راه خیلی کمک می‌کنند و من هم تلاش کردم خللی در مدیریت خللی در مدیریت زندگی‌ام به‌وجود نیاید. بدیهی است بدون همراهی و حمایت‌های همسرم هرگز نمی‌توانستم با آرامش برای امور شخصی وقت بگذارم. از ایشان تقدیر و تشکر ویژه دارم.

 


‏‎برنامه‌های پیش روی خانم عرب احمدی

عرب احمدی در ادامه با بیان اینکه برخی کار‌های روزمره طبق روال گذشته در این منطقه انجام می‌شود، می‌گوید:، اما سعی کردیم با کمک همکاران، در محلات و خیابان‌ها نگاهی جزئی‌تر به امور بیندازیم و تا جایی که بودجه منطقه جوابگو باشد، مشکلات ریزودرشت را شناسایی کنیم.

 

به عنوان مثل کارگروه‌هایی تشکیل دادیم تحت عنوان کارگروه نازیبایی ها، که وظیفه آن‌ها شناسایی نازیبایی بصری در سطح منطقه و اعلام به اداره مربوطه جهت رفع آن‌ها هست. برخی قسمت‌ها در سطح منطقه که دارای معضلات اجتماعی و فرهنگی یا زیست محیطی بودند را شناسایی کردیم و با تشکیل گروه‌هایی از مردم همان منطقه و تشکیل شورای اجتماعی محلات در حال برنامه ریزی و اقدام برای رفع معضلات هستیم


‏‎به گفته وی، برای بانوان و کودکان امکاناتی در منطقه ۱۱ در نظر گرفته‌ایم. باتوجه‌به اینکه تعداد بانوان در این منطقه زیاد است و اینجا بیشتر بافت جوان دارد، امکاناتی را برای این قشر در نظر گرفتیم. به همین دلیل تلاش کردیم سایت بانوان پارک ملت را توسعه دهیم و فضایی برای توسعه ایجاد کنیم. همچنین پارکی ٨ هکتاری در انتهای امامت برای مادران و کودکان در نظر گرفتیم که قرار است فعالیت‌های خاصی در این منطقه انجام شود. برای معلولان و سالمندان هم برنامه‌های خوبی در نظر گرفتیم که به‌زودی در منطقه به نتیجه خواهد‎رسید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->