چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی ۱۶۵۰ عملیات حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل طی ۲۰۰ روز بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد القسام: زمان برای آزادی اسرای صهیونیست رو به پایان است + فیلم
سرخط خبرها

چرا طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس رأی نیاورد؟

  • کد خبر: ۵۷۹۷۲
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
چرا طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس رأی نیاورد؟
به‌نظر می‌رسد شفافیت آرای نمایندگان مجلس خواسته‌ای همگانی است که هنوز تا دستیابی به آن راهی طولانی باقی مانده است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ به‌نظر می‌رسد شفافیت آرای نمایندگان مجلس خواسته‌ای همگانی است که هنوز تا دستیابی به آن راهی طولانی باقی مانده است. توضیح آنکه بررسی کلیات گزارش کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس درباره طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس با عنوان «شفافیت آرای نمایندگان» در نشست علنی گذشته مجلس بررسی شد، اما با ۱۵۳رأی موافق و ۶۳رأی مخالف و ۱۲رأی ممتنع از ۲۲۸رأی ماخوذه به تصویب نرسید. بدین ترتیب مجلس یازدهم هم مانند مجلس گذشته با شفافیت آرا مخالفت کرد. مخالفت مجلس یازدهم با شفافیت آرا در شرایطی که این مجلس از ابتدا با شعار شفافیت روی کار آمد، با واکنش‌های بسیاری مواجه شده است.

رد این طرح در مجلس چنان برای اصولگرایان مدعی شفافیت، سنگین بود که حتی جبهه پایداری نیز به آن اعتراض و بیانیه‌ای صادر کرد. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است که: «بیان شفاف آرا و مواضع مهم‌ترین رویکردی است که انقلاب اسلامی بدان عامل است و مسئولان باید مواضع خود را شفاف با مردم در میان بگذارند. بر همین اساس است که شفافیت آرای نمایندگان مجلس اهمیت و موضوعیت پیدا می‌کند.
 
جبهه پایداری انقلاب اسلامی که از طراحان و پیگیری‌کنندگان طرح شفافیت از مجلس دهم تاکنون بوده است، ضمن ابراز تأسف و گله نسبت به ازدست‌رفتن فرصت کم‌نظیر پیش‌آمده در مجلس یازدهم برای تصویب این طرح مهم که به دلیل همراهی‌نکردن تعدادی از نمایندگان مجلس با این موضوع و حتی نام‌نویسی و سخنرانی در جایگاه مخالفت با این طرح، برخلاف ادعا‌های گذشته‌شان رقم خورد، همچنان پیگیری و به‌ثمر نشاندن این مهم را وظیفه خود دانسته و طرح مجدد این موضوع و تلاش برای انجام رأی‌گیری مجدد به‌صورت قیام و قعود را از وظایف نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم می‌داند.»


اظهارات متناقض نمایندگان درباره دلایل رد طرح

غلامرضا نوری‌قزلجه، سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس، درباره دلیل رأی نیاوردن طرح شفافیت آرا گفت: «طرح شفافیت آرای نمایندگان یک ظرف توخالی بود که اسم آن را شفافیت گذاشته بودند و درواقع هیچ چیزی در طرح وجود نداشت. این طرح محتوایی ندارد و بیشتر نمایشی است، نمی‌شود به یک کلمه به نام شفافیت رأی داد که هیچ چیزی در آن نیست و باید به این طرح به عنوان رد تکلیف مستحبی درجه چندم نگاه کرد.»
 
همچنین احمد علیرضا بیگی، عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور، درباره رد طرح شفافیت آرای نمایندگان گفت: «برخی نمایندگانی که به طرح شفافیت آرا رأی منفی داده‌اند بیان می‌کنند که مشخص‌شدن آرای ما ممکن است بر تأیید صلاحیتمان در دور بعدی تأثیر بگذارد، حال اینکه تجربه گذشته نشان داده عکس این عمل و باور اتفاق افتاده است. امروز کسانی را در مجلس داریم که اظهار نظرشان در موضوعات مختلف چه بسا مخالف بود، اما امروز این را نمی‌توان به عنوان یک اصل قلمداد کرد و باید هم به این نگرانی‌ها پایان داده شود.»

سمیه محمودی، سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس، نیز درباره رد کلیات طرح شفافیت آرا در مجلس گفت: «یکی از دلایلی که نمایندگان به طرح شفافیت رأی ندادند احتمالا مطرح شدن طرح جامع درمورد شفافیت بود و قرار است در آن طرح بحث شفافیت در قوای سه‌گانه و سایر دستگاه‌ها مطرح شود. قرار است در طرحی که تدوین می‌شود مواردی که مربوط به امنیت ملی است، مستثنا شود و سایر موارد در قوای سه گانه و سایر دستگاه‌ها به‌صورت شفاف اعلام شود.»


منتقدان مجلس یازدهم چه می‌گویند؟

قاسم میرزایی نیکو، عضو فراکسیون امید در مجلس دهم، نیز درباره رد کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس یازدهم به «برنا» گفت: «شکاف بین فراکسیون‌های مختلف مجلس ظهور واقعی پیدا کرده است. رأی شفاف در همه پارلمان‌ها و مجالس دنیا به راحتی قابل دسترسی و نمایش است. زمانی‌که شخصی نماینده است و به‌راحتی نطق و موارد را اعلام می‌کند دلیلی ندارد رأی او پنهان بماند. متأسفانه دوگانه‌هایی شکل گرفته است و در مسائل مختلف هم جاری می‌شود.
 
نگرانی نمایندگان از شفافیت یا از بخش‌های جامعه است یا از نهاد‌های نظارتی و رد صلاحیت نگران‌اند. اگر نماینده آدم منصفی باشد حتما نظر خودش را اعمال می‌کند. آقای پناهیان که بر سر مجلس دهم فریاد می‌کشیدند اکنون باید جواب بدهند. شما که این همه فریاد می‌زدید نماینده‌ای که توان ندارد و نمی‌خواهد رأی خودش را علنی بگوید، چون جرئت ندارد، الان آقایان هم‌طیف خودتان، جرئتشان را معین و معیارهایشان را مشخص کنند.»
 
همچنین مصطفی کواکبیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده ادوار مجلس، در واکنش به رد طرح شفافیت آرا در صحن علنی مجلس در حساب توئیتری خود نوشت: «از جناب قالیباف پس از گذشت ۲۵۰ روز از عمر مجلس باید پرسید چه گام مثبتی برای مهار کرونا، کاهش تورم، افزایش ارزش پول ملی و... برداشته اید؟! البته با رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ و کلیات طرح شفافیت آرا و تصویب طرح مغایر قانون اساسی (انتخابات ریاست جمهوری) صفت «مجلس عجیب» را هم به ویژگی «حداقلی» اضافه نمودید.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->