«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

نگاهی به فیلم «ستاره‌بازی» هاتف علیمردانی | فیلمی سردرگم، بی‌هیچ حرف تازه

  • کد خبر: ۵۸۰۱۸
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
نگاهی به فیلم «ستاره‌بازی» هاتف علیمردانی | فیلمی سردرگم، بی‌هیچ حرف تازه
فیلم «ستاره‌بازی» به‌کارگردانی هاتف علیمردانی، محصول مشترک ایران و کاناداست که تلاش کرده است ظواهر یک کشور آمریکایی از جمله گفت‌وگوی دیالوگ‌ها به زبان خارجی، بازیگران خارجی از جمله حضور «مایکل مدسن» و جغرافیای سرد و زمستانی را درهم‌تنیده کند تا درنهایت مخاطب شاهد فیلمی اجتماعی و البته ضدآمریکایی باشد.
قاسمی | شهرآرانیوز - فیلم «ستاره‌بازی» به‌کارگردانی هاتف علیمردانی، محصول مشترک ایران و کاناداست که تلاش کرده است ظواهر یک کشور آمریکایی از جمله گفت‌وگوی دیالوگ‌ها به زبان خارجی، بازیگران خارجی از جمله حضور مایکل مدسن و جغرافیای سرد و زمستانی را درهم‌تنیده کند تا درنهایت مخاطب شاهد فیلمی اجتماعی و البته ضدآمریکایی باشد.
 

سردرگمی کارگردان و سرگردانی مخاطب

«ستاره‌بازی» هم مثل فیلم‌های قبلی هاتف علیمردانی -به‌ویژه «کلمبوس»- به معضلات اجتماعی و موضوع مهاجرت می‌پردازد. او در این فیلم به‌ظاهر به مواد مخدر و مصرف ماده‌ای خاص در کشور آمریکا پرداخته است. استفاده از کلمه به‌ظاهر به این دلیل است که مخاطب در یافتن مضمون اصلی فیلم سرگردان است، یعنی در آخر دقیقا متوجه نمی‌شود همه حوادث فیلم به‌دلیل مهاجرت اتفاق افتاده یا مفهوم تنهایی انسان مدنظر بوده یا مواد مخدر و اعتیاد یا اصلا با فیلمی روان‌شناسانه روبه‌روست!
 
گویا کارگردان نتوانسته است میل و علاقه خود را در پرداختن موضوعات مختلف در این فیلم کنترل کند و به هر مضمونی که موردعلاقه‌اش بوده ناخنکی زده و سعی کرده است کارکردی از آن بکشد تا به خط اصلی فیلم وصل شود.
 
 
نگاهی به فیلم «ستاره‌بازی» هاتف علیمردانی | فیلمی سردرگم، بی‌هیچ حرف تازه
 
 
اگر فضای سرد و یخ‌زده کانادا را با استفاده از رنگ‌های سرد، چهره و حتی صدای بی‌روح بازیگران که فضای مدنظر کارگردان را به درستی القا می‌کند، به‌عنوان تنها نقطه‌قوت فیلم در نظر بگیریم، باز معلوم نمی‌شود بیان معضلات در یک کشور آمریکایی به چه منظوری است و این کشور خارجی چه کمکی به پیشبرد داستان می‌کند، زیرا مسئله مواد مخدر بدون مهاجرت هم خودش معضل است. از سوی دیگر اختلافات خانوادگی فارغ از جغرافیای زیست، خودش می‌تواند زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی باشد. همچنین تأکید فیلم‌ساز به دوران کودکی هم تیری نیست که درست به هدف بخورد، زیرا مسائل کودکی و پیامدهای آن در بزرگ‌سالی نیز مسئله‌ای روحی و روانی است که در هر جغرافیایی می‌تواند حادث شود.
 
این آشفتگی از سویی سبب شده است با شخصیت‌پردازی‌ای در فیلم روبه‌رو نباشیم و از سوی دیگر ماجرای کاملی هم برای روایت وجود نداشته باشد. درحالی‌که مشخص است نویسنده سعی کرده است از الگوی خرده‌پی‌رنگ استفاده کند که بیشتر بر اتفاقات درونی شخصیت تأکید دارد، اما بازهم شاهد آشفتگی در الگوی فیلم‌نامه هستیم، زیرا در بخش‌هایی از فیلم اتفاقات و حوادث بین الگوی کلاسیک و خرده پی‌رنگ دست‌وپا می‌زند. این عامل در درجه اول فیلم‌ساز را در پرداختن به موضوع موردعلاقه یا موردتأکیدش سردرگم کرده است و بعد مخاطب را.
 

پرسه‌زنی‌های خسته‌کننده

شاید همین سرگردانی نویسنده و کارگردان فیلم درباره مضمون سبب شده است که مخاطب خیلی زود از پرسه‌زنی‌های بازیگر اصلی و تلاش او برای یافتن هویتش خسته شود و نتواند سرنخ درستی برای مشکلات روحی و روانی او بیابد، به‌ویژه وقتی با کنش‌های تکراری بازیگر روبه‌رو می‌شود، منتظر است تا اتفاق خیلی مهم و ویژه‌ای در فیلم بیفتد.
 
درحالی‌که حضور یک روان‌شناس در فیلم انتظار رازگشایی‌های مهمی را برای مخاطب ایجاد می‌کند، در فیلم «ستاره‌بازی» شاهد یک روان‌شناس بدون کارکرد هستیم که حتی انگیزه او برای دخالت بیش از حد در وظیفه‌اش برای یک بیمار معلوم نیست.  بنابراین نمی‌توان از مخاطب انتظار داشت «ستاره‌بازی» را به‌عنوان یک حرف تازه بپذیرد و آن را پس نزد.
 
 
درباره فیلم «ابلق» نرگس آبیار | جشنواره فجر ۳۹
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->