حمله پهپادی جدید مقاومت عراق به شمال فلسطین اشغالی (۱۸ آبان ۱۴۰۳) هلاکت ۴ تروریست دیگر در سیستان و بلوچستان (۱۸ آبان ۱۴۰۳) وزیر کشور: انتخابات استانداران بدون توصیه انجام شد هشدار سازمان ملل درباره مردم شمال غزه سردار سلامی در مشهد: به فضل الهی هیچکس نمی‌تواند ایران را شکست دهد؛ حتی اگر همه دنیا باشد واکنش پوتین به پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا فواد حسین: ایران از عراق به اسرائیل حمله نخواهد کرد بازداشت افسر ارشد رژیم صهیونیستی به سبب انتقاد به جنگ غزه چراغ سبز ترامپ به روسها: با پوتین گفت وگو خواهم کرد پیام تسلیت رئیس دفتر رئیس جمهور به داود میرباقری پرواز مستقیم شیراز به جزیره بوموسی برقرار می شود شمار شهدای لبنان از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به ۱۷ هزار تن رسید (۱۷ آبان ۱۴۰۳) گفتگوی ترامپ با رئیس جمهور کره جنوبی درباره حضور سربازان کره‌شمالی در جنگ اوکراین حاجی بگلو: تمدید فعالیت دوره شوراها، هفته آینده در مجلس اعلام وصول می‌شود جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران: خدمت رسانی مراکز درمانی سپاه، تنها محدود به کارکنان نیست هیئت اعزامی ارتش بلاروس از دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش بازدید کرد بزرگداشت روز پرستار با حضور جمعی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران رهبر معظم انقلاب: شهید حسن نصرالله به اسلام عزت داد پیام رهبر معظم انقلاب به دست‌اندرکاران برگزاری همایش بین‌المللی جناب «جعفربن‌ابی‌طالب» + فیلم دیدار استاندار خراسان رضوی با دبیر شورایعالی فضای مجازی کشور ۵۲ درصد صهیونیستها برکناری گالانت را به دلیل مسائل حزبی میدانند کاملا هریس طی یک سخنرانی اعلام شکست می‌کند محسن رضایی به انتخاب ترامپ واکنش نشان داد عراقچی: ریشه بحران در منطقه نسل کشی رژیم صهیونیستی است نخستین گفتگوی «نتانیاهو» با «ترامپ» پس از انتخابات آمریکا هلاکت ۱۲ عضو گروهک جیش الظلم (۱۶ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بخشنامه «الزام دادسراها و دادگاه‌ها و ضابطان دادگستری به پذیرش مستقیم شکایات مردم» ابلاغ شد

  • کد خبر: ۵۸۰۳۷
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
بخشنامه «الزام دادسراها و دادگاه‌ها و ضابطان دادگستری به پذیرش مستقیم شکایات مردم» ابلاغ شد
بخشنامه «الزام دادسراها و دادگاه‌ها و ضابطان دادگستری به پذیرش مستقیم شکایات مردم» از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در اجرای قانون آیین دادسرسی کیفری، مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی و به منظور افزایش دقت و سرعت در ارائه خدمات قضایی و کاهش اطاله دادرسی در تقدیم شکایات و اطلاع‌رسانی به اصحاب پرونده در مراحل تحقیقات مربوط، بخشنامه «الزام دادسراها و دادگاه‌ها و ضابطان دادگستری به پذیرش مستقیم شکایات مردم» از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد.

 

فراهم کردن امکان ارسال شکایت به صورت خودکاربری از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی، اطلاع‌رسانی به اصحاب پرونده حسب مورد در خصوص نحوه پیگیری شکایات، نظارت بر ثبت و ارسال سریع شکایات دریافتی توسط دفاتر خدمات الکترونیک و ایجاد دسترسی الکترونیکی به دادستان‌ها جهت نظارت بر نحوه ارجاع شکایات از جمله اقداماتی است که در سایه اجرای این دستورالعمل تحقق می‌یابد.

 

متن این بخشنامه به شرح زیر است:

 

در اجرای قانون آیین دادسرسی کیفری، مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی و به منظور افزایش دقت وسرعت در ارائه خدمات قضایی و کاهش اطاله دادرسی در تقدیم شکایات و اطلاع‌رسانی به اصحاب پرونده در مراحل تحقیقات مربوط، از تاریخ صدور این بخشنامه مراجع قضایی، ضابطان دادگستری و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه موظف به رعایت و اجرای موارد زیر می‌باشند.

 

۱- در صورت مراجعه به دادسرا، دادستان‌ها در اجرای ماده ۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری، شکایت کتبی و شفاهی را همه وقت قبول و نسبت به ثبت الکترونیکی آن در سامانه مدیریت پرونده قضایی اقدام نموده و به قید فوریت آن را حسب مورد جهت انجام اقدام قانونی با صدور دستورات لازم به ضابطان دادگستری یا به یکی از شعب دادسرا و یا شوراهای حل اختلاف ارجاع کنند. در ارجاع شکایات به ضابطان مهلت اجرای دستورات قضایی معین و در ارجاع به شورای حل اختلاف مطابق بخشنامه شماره ۹۰۰۰.۶۳۹۴۰.۱۰۰ مورخ ۹۸.۵.۲۸ با تعیین مهلت حداکثر یک ماهه عمل شود و از ارجاع پرونده در مواردی که زمینه صلح و سازش وجود ندارد خودداری شود. همین حکم برای رییس حوزه قضایی یا معاون ارجاع در مواردی که شکایت مستقیماً به دادگاه کیفری تقدیم می‌شود، جاری است.

 

۲- برابر مواد ۳۷ و ۴۴ قانون آیین دادرسی کیفری، ضابطان دادگستری مکلف‌اند شکایتی کتبی یا شفاهی را همه وقت قبول نمایند، لذا در صورت مراجعه شاکی به ضابطان، ضمن قبول شکایت، در جرائم مشهود، تمام اقدامات لازم را به منظور جمع‌آوری و حفظ آلات، ادوات، آثار و ادله وقوع جرم و جلوگیری از فرار یا مخفی شدن متهم به عمل آورده و تحقیقات لازم را نجام و بلافاصله شکایت و نتایج اقدامات انجام شده را نزد مقام قضایی مربوط ارسال نمایند. در جرایم غیر مشهود با قید فوریت مراتب را برای کسب تکلیف و اخذ دستورهای لازم به مقام قضایی مربوط اعلام نمایند.

 

۳- باتوجه به الزامی بودن ثبت‌نام مراجعان در سامانه ثنا (ثبت‌نام الکترونیکی) واحدهای قضایی مستقیماً نسبت به ثبت نام الکترونیکی کلیه شکات و متهمانی که در سامانه فوق ثبت‌نام نشده اند، اقدام نمایند.

 

۴- دادستان‌ها و روسای دادگستری موظف‌اند بر نحوه پذیرش و ارسال شکایات و فرایند مربوط نظارت نموده و چنانچه صلح و سازش توسط شورای حل اختلاف و اجرای دستور یا تکمیل تحقیقات مقدماتی در شکایاتی که به ضابطان ارجاع می‌شود، در مهلت مقرر میسر نشود، به محض اتمام مهلت مذکور مراتب را پیگیری نمایند.

 

۵- مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اقدامات زیر را ظرف سه ماه معمول می‌نماید:

 

الف- فراهم نمودن امکان ارسال شکایت به صورت خودکاربری از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی در شکایاتی که فاقد پیچیدگی است.

 

ب- فراهم نمودن امکان خودکاربری برای اشخاصی که دانش حقوقی لازم جهت طرح شکایت را دارند.

 

پ- اطلاع‌رسانی به اصحاب پرونده حسب مورد در خصوص ارسال شکوائیه به مرجع ذیربط و نحوه پیگیری شکایات و نتیجه اقدامات انجام شده به ترتیب مقرر در این بخشنامه از طریق پیامک یا طریق مقتضی دیگر.

 

ت- فراهم نمودن امکان ارسال شکایات و نتیجه تحقیقات از طریق ضابطان دادگستری به مقام قضایی و ارسال دستورات قضایی به ضابطان از طریق الکترونیک، با همکاری ضابطان دادگستری.

 

ج- نظارت بر ثبت و ارسال سریع شکایات دریافتی توسط دفاتر خدمات الکترونیک به مرجع قضایی ذیصلاح.

 

چ- ایجاد دسترسی الکترونیکی به دادستان‌ها جهت نظارت بر نحوه ارجاع شکایات.

 

نظارت بر حسن اجرای بخشنامه حسب مورد یا روسای کل دادگستری و دادستان کل کشور می‌باشد.

 

منبع: قوه قضاییه

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->