کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی ۱۶۵۰ عملیات حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل طی ۲۰۰ روز بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد القسام: زمان برای آزادی اسرای صهیونیست رو به پایان است + فیلم روسیه: ۲۹۹ پهپاد اوکراینی منهدم شد پوتین: تروریسم همچنان بزرگترین خطر قرن بیست و یکم است حماس: آمریکا شریک جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها است | بایدن هزینه آن را در انتخابات خواهد داد توماج صالحی به اعدام محکوم شد وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: نبرد آتی در جبهه شمال تعیین کننده است خودداری سفارت ایران در فرانسه از پیگرد قضایی فرد مهاجم پادشاه عربستان راهی بیمارستان شد پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا
سرخط خبرها

بازخوانی آرای الهه کولایی و محمدحسن قدیری‌ابیانه درباره سرنوشت توافق هسته‌ای

  • کد خبر: ۵۸۰۸۷
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
بازخوانی آرای الهه کولایی و محمدحسن قدیری‌ابیانه درباره سرنوشت توافق هسته‌ای
اختلاف نظر میان تحلیلگران روابط بین‌الملل در دو اردوگاه اصلاح‌طلب و اصولگرا، درباره آینده برجام و سرنوشت نهایی این توافق بین‌المللی است؛ یعنی اینکه درنهایت دولت جو بایدن، برخلاف دونالد ترامپ، مسیری متفاوت را می‌پیماید یا اینکه همان مسیر غلط گذشته را ادامه می‌دهد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ موضع ایران در‌برابر بدعهدی طرفین غربی برجام به‌ویژه ایالات متحده آمریکا، مطابق فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مسیری که ایشان ترسیم کرده‌اند، شفاف و مشخص است؛ اگر آمریکا به برجام بازگردد و تحریم‌ها برداشته شود، ایران نیز به تعهدات خود ذیل برجام و نه بیش از آن، بازخواهد گشت؛ این یعنی «تعهد در‌برابر تعهد».
 
چه اصولگرایان و چه اصلاح‌طلبان در داخل کشور بر این مهم تأکید دارند و اختلاف نظری در این‌زمینه وجود ندارد. اما اختلاف نظر میان تحلیلگران روابط بین‌الملل در دو اردوگاه اصلاح‌طلب و اصولگرا، درباره آینده برجام و سرنوشت نهایی این توافق بین‌المللی است؛ یعنی اینکه درنهایت دولت جو بایدن، برخلاف دونالد ترامپ، مسیری متفاوت را می‌پیماید یا اینکه همان مسیر غلط گذشته را ادامه می‌دهد.


دولت بایدن راه دیپلماسی را بر ما گشوده است

الهه کولایی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران، در دومین «کنگره مجمع زنان اصلاح‌طلب» درباره اهمیت برجام گفت: «برجام امکان بازگشت کشورمان به سطحی از تعامل سازنده در منطقه را در‌اختیارمان قرار داد و توانستیم در سطح یک دولت کارآمد، روابط سازنده‌ای با کشور‌های منطقه و جهان تجربه کنیم. توانستیم از سیاست خارجی به‌منظور تأمین نیاز‌های مردم ایران استفاده کنیم. برجام فرصتی به دست داد تا بتوانیم از امکانات و منابع عظیمی که در ایران وجود دارد، در سطوح مختلف به نفع مردم ایران و نه تقابل با جامعه جهانی و کشور‌های قدرتمند منطقه استفاده کنیم.»
 
کولایی در ادامه درباره آینده برجام با‌توجه‌به روی‌کار‌آمدن دولت بایدن گفت: «نباید اتفاقات آمریکا را ساده‌انگارانه و خوش‌بینانه تحلیل کرد، اما واقعیات را باید دید؛ تیم ضدایرانی همراه ترامپ جای خود را به افراد با‌تجربه‌ای در سیاست خارجی آمریکا داده است؛ افرادی که به حل سیاسی اختلافات اعتقاد دارند، نه فشار حداکثری و تحریم‌ها که فقر همه‌جانبه و آسیب‌های اجتماعی را به مردم ایران تحمیل کرد. روی‌کار‌آمدن بایدن برای ایران، هم فرصت و هم تهدید است. دولت بایدن راه دیپلماسی را بر ما گشوده و فرصت جدیدی برای حل و فصل مسائل ایران با آمریکا و جهان پیش روی قرار داده است تا میان جمهوری اسلامی و کشور‌های جهان اعتمادسازی صورت گیرد و به معیار‌ها و استاندارد‌های مورد‌توجه جهان عمل شود.»


بایدن در دشمنی با ایران تفاوتی با ترامپ ندارد

محمدحسن قدیری‌ابیانه، سفیر پیشین ایران در استرالیا و مکزیک، در گفتگو با «ایسنا» درباره آینده برجام در دولت بایدن در مقایسه با دولت ترامپ گفت: «بایدن در اهداف و دشمنی با ایران تفاوتی با ترامپ ندارد. حتی اوباما که برجام را مذاکره کرد و به توافق رسید، بعد از آن مصاحبه کرد و گفت که برای حفظ ساختار تحریم‌ها مذاکره و توافق کرده است و دیدیم که ساختار تحریم‌ها نه‌تن‌ها حفظ شد، بلکه در دولت ترامپ گسترش هم یافت. دموکرات‌ها با جمهوری‌خواهان تنها در تاکتیک‌ها و روش‌ها برای اجرای اهداف و منافعشان تفاوت دارند.
 
دموکرات‌ها امیدوارند با بازگشت به برجام، دو دستاورد داشته باشند، اول اینکه بتوانند مکانیزم ماشه را که ترامپ با خروج از توافق نتوانست از آن استفاده کند، علیه ایران فعال کنند و تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را در‌صورت بازنگشتن ایران به تعهداتش فعال کنند و دوم اینکه بازگشت به برجام را به گرفتن امتیازات بیشتر از ایران منوط کنند. معتقدم بایدن و دولتش تمایلی به رفع تحریم‌ها و برداشتن فشار حداکثری علیه ایران ندارند. آمریکا کشوری نیست که به‌دنبال رعایت منافع و حقوق دیگران باشد؛ نه دموکرات‌ها و نه جمهوری‌خواهان چنین رویکردی نداشته‌اند و ندارند.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->