جمع آوری موقت نرده های مسیر خط یک BRT در مراسم خاکسپاری شهید جمهور آیت الله رئیسی + فیلم اختصاص ۵۰۰ مسجد مشهد به اسکان زائران مراسم تشییع آیت‌الله رئیسی شهردار مشهد به دیدار مادر شهیدجمهور حضرت آیت‌الله رئیسی رفت عضو شورای شهر مشهد: نگاه شهید رئیسی حمایت از محرومان بود آماده باش سازمان آتش نشانی مشهد برای مراسم تشییع رییس جمهور شهید ایران اکران تصویر شهید آیت الله رئیسی در قاب مفاخر شهری مشهد رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد: شهید رئیسی در حوزه زیارت صاحب ایده بود احیای کارگروه ملی زیارت، از اقدامات شاخص شهید رئیسی بود عضو شورای شهر مشهد: شهید رئیسی پدر معنوی محرومان بود یادگار‌های رئیسی برای مشهد تشکیل ۶ کمیته ویژه در شهرداری مشهد برای برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید آیت‌الله رئیسی از دیوارنگاره شهیدجمهور در میدان شهدای مشهد رونمایی شد تداوم فعالیت ۲۴ ساعته پاکبانان مشهدی برای پاکسازی معابر وزارت کشور باید زمینه برگزاری انتخابات شورا‌ها را فراهم کند آیا ادارات مشهد پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل می‌شود؟ تعطیلی مدارس مشهد و خراسان رضوی از فردا تا پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) حاجی بگلو: مجلس می‌بایست نسبت به توقف یا تمدید شورا‌ها اعلام نظر کند در فراق خادم‌الرضا(ع) | حضور گسترده مردم مشهد در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی در میدان بسیج مشهد + فیلم
سرخط خبرها

معاون رئیس‌جمهور: تمیزی مشهد قابل مقایسه با قبل نیست

  • کد خبر: ۵۸۵۳
  • ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۸
معاون رئیس‌جمهور: تمیزی مشهد قابل مقایسه با قبل نیست
شورای اداری استان خراسان رضوی پنجشنبه شب گذشته با حضور یک میهمان ویژه، یعنی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست کشور، برگزار شد

شورای اداری استان خراسان رضوی پنجشنبه شب گذشته با حضور یک میهمان ویژه، یعنی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست کشور، برگزار شد و وی در این جلسه اظهار کرد:همان‌طور که شهروندان در نظافت و تمیزی شهرشان مشارکت می‌کنند، باید در حفظ محیط‌زیست هم احساس مسئولیت داشته باشند. عیسی کلانتری معتقد است که حفظ منابع طبیعی و محیط‌زیست وظیفه‌ای همگانی است و همه باید در این مسیر نقش‌آفرینی کنند.


تمیزی مشهد قابل مقایسه با قبل نیست
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست، زمانی که می‌خواست به موضوع ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه حفظ محیط‌زیست اشاره کند، به تمیزی معابر و فضای شهر مشهد گریزی زد و ضمن قدردانی از تلاش‌های مدیریت‌شهری برای داشتن شهری تمیز و پاکیزه، گفت که مشهد را با یک‌سال قبل نمی‌توانم مقایسه کنم؛ این کلان‌شهر بسیار تمیز شده است.
حرف عیسی کلانتری این بود که همان‌طور که شهروندان در نظافت و تمیزی شهرشان مشارکت می‌کنند، باید در حفظ محیط‌زیست هم احساس مسئولیت داشته باشند. او معتقد است که حفظ منابع طبیعی و محیط‌زیست وظیفه‌ای همگانی است و همه باید در این مسیر نقش‌آفرینی کنند.
او به نتیجه بی‌توجهی‌ها به ضرورت حفظ محیط‌زیست هم اشاره‌ای داشت و این‌طور گفت: هیچ رودخانه‌ای در شمال کشور نداریم که موجود زنده داشته باشد؛ پسماندهای زباله‌ها شیرابه‌هایی را وارد رودخانه‌ها کرده که موجودات زنده را از بین برده‎ است.
معاون رئیس‌جمهور صحبت‌هایش را این‌طور پی گرفت: امروز تالاب‌ها قربانی زیاده‌خواهی‌های ما شده‌اند. به‌جز سفیدرود و کارون هیچ رودخانه‌ دیگری در کشور زنده نیست. برای احیای دریاچه ارومیه هم ۹هزار میلیارد تومان هزینه شده است.
او گفت که محیط‌زیست مسئله‌ای ملی است؛ چرا که اداره محیط‌زیست سازمان کوچکی است و به‌تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد؛ اما در عین حال با کمک مردم می‎‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.
کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه به هیچ وجه با صنایعی که بیش از حد مخرب محیط‌زیست باشند، موافق نخواهیم بود، افزود: به هیچ وجه خارج از سواحل دریا به صنعت فولاد و پتروشیمی مجوز نخواهیم داد. صنایع آب‌بر باید در کنار دریا باشند، نه درون سرزمین.


ایران رکورددار مصرف بعد از روسیه
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز مصرف بیش از حد، محیط‌زیست جهان را تهدید می‌کند، اظهار کرد: ایران بعد از روسیه بالاترین مصرف انرژی را دارد.
وی با بیان اینکه ایران با تغییر اقلیم به‌شدت وحشتناکی از بُعد علمی روبه‌رو است، اظهار کرد: شاید یک یا 2درجه افزایش دما برای مردم قابل ملاحظه نباشد، اما وقتی صحبت از 0.03 و 0.04 درجه سانتی‌گراد در سال می‌شود، اثرات وحشتناکی برجای می‌گذارد.
به گزارش ایسنا،کلانتری تصریح کرد: در ۲۹سال گذشته ۵۰میلی‌متر بارش کشور کم شده و در 20سال گذشته باوجود اینکه متوسط گرمای جهانی 0.6 تا 0.7 درجه افزایش یافته، اما افزایش دمای کشور ایران بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بوده است؛ درحالی‌که با هر یک درجه افزایش دما، شدت تبخیر ۱۰۰میلی‌متر افزایش می‌یابد.


بیش از حد استاندارد بین المللی
وی با بیان اینکه بیش از 100 درصد آب تجدید پذیر کشور را مصرف می‌کنیم، افزود: خراسان‌رضوی 3سال پیش ۱۳۲درصد آب‌های تجدیدپذیر را در سال مصرف می‌کرد که این یعنی خودکشی. حداکثر استاندارد بین‌المللی ۴۰درصد تعیین شده و حتی با فرض اینکه ما در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار داریم، باید به ۵۰ تا ۵۵ درصد برسد.
وی بیان کرد: قدرت زایش خاک در ایران سالانه 0.03میلی‌متر است؛ به عبارت دیگر، هر ۳۳سال یک میلی‌متر و هر 330سال یک سانتی‌متر خاک تولید می‌شود، درحالی‌که در سال ۰.۷میلی‌متر معادل 23برابر میزان تولید، خاک ضایع می‌شود.
کلانتری خاطرنشان کرد: سختگیری ما برای این است که نسل‌های آینده راحت زندگی کنند. همه‌چیز که تولید پول و خلق ثروت نیست، باید به فکر حفظ محیط‌زیست هم باشیم. به دلیل ورود شیرابه پسماندها، هیچ رودخانه‌ای در شمال کشور وجود ندارد که موجود زنده داشته باشد.
علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی، هم در ادامه جلسه، هفته دفاع مقدس را گرامی داشت و گفت که هر کشوری برای افتخارات و فداکاری‌های فرزندان خود روزهایی به عنوان بزرگداشت و ستایش از آن فداکاران نام‌گذاری می‌کند.
بعد از سخنرانی استاندار، نوبت به رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌رضوی رسید.
محمدرضا اورانی در سخنانی با اشاره به ظرفیت‌های کشف‌رود برای توسعه کشت گلخانه‌ای گفت: برای ۷۱هکتار متقاضی احداث گلخانه وجود دارد، اما به دلیل قرار گرفتن این رودخانه در سال92 با عنوان مناطق حفاظتی، نمی‌توان کار را پیش برد.
او به طرح همیاران آب که با محوریت دانشگاه فردوسی تدوین شده است هم اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح، در یک افق مشخص تراز منفی آب در سفره‌های زیرزمینی استان کاهش یافته و به صفر می‌رسد.
اورانی چند درخواست هم از کلانتری داشت؛ اول اینکه برای صدور مجوز در واحدهای پرورش کبک همکاری شود و بعد هم اینکه زمینه استفاده از ظرفیت پارک‌ها و مناطق حفاظت‌شده برای پرورش و قرار دادن کندوهای زنبور عسل برای تولید عسل فراهم شود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان نیز در ادامه جلسه گفت که یک طرح مقابله با گردوغبار در دستورکار قرار دارد و برای این منظور 150میلیارد ریال به استان اختصاص داده شده است.
تورج همتی با اشاره به اینکه بخشی از چالش‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در حوزه اختیارات استانی نیست و به مسائل فراملی و خارج از مرزهای کشور بازمی‌گردد، تصریح کرد: این چالش‌ها تغییرات اقلیمی و خشک‌سالی است. مسئله آب در استان نیز چالشی بوده که برای حل آن عزم خوبی وجود دارد.
سردار حسینعلی یوسفعلی‌زاده، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هم که به مناسبت هفته دفاع مقدس دیگر سخنران جلسه شورای اداری استان بود، گفت که احداث مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس تعطیل شده بود، اما از حدود 3ماه قبل کار به‌شدت در حال انجام است و در دهه فجر انقلاب اسلامی این ساختمان افتتاح خواهد شد.

 

تعطیلی یا اصلاح؟!
وضعیت باغ‌وحش مشهد تا 3ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود

آن‌طور که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور اعلام کرد، باغ‌وحش مشهد که یکی از جاذبه‌های گردشگری این کلان‌شهر به شمار می‌رود، در دوراهی اصلاح یا تعطیلی قرار گرفته است. چند سالی می‌شود که باغ‌وحش مشهد با اظهارنظر یک مقام مسئول یا انتشار خبر تلف شدن برخی از حیوانات به صدر اخبار رسانه‌ها می‌آید. اظهارنظرهای متفاوتی درباره وضعیت این مجموعه و نحوه ادامه فعالیت آن مطرح است. از تعطیلی و انتقال حیوانات آن به تهران گرفته تا انتقال باغ‌وحش از وکیل‌آباد به طرقبه یا شاندیز. با این حال سفر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به مشهد فرصت مناسبی بود که رسانه‌ها سراغ آخرین وضعیت باغ‌وحش مشهد را از عیسی کلانتری بگیرند. معاون رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران گفت که برای روشن شدن وضعیت باغ‌وحش مشهد مهلت سه‌ماهه‌ای تعیین شده است. او گفت: به مدیرکل محیط‌زیست استان اعلام کردیم که تکلیف باغ‌وحش مشهد را مشخص کند. اگر باغ‌وحش هست و مجوز دارد، اصلاح شود و اگر باغ‌وحش هست و مجوز ندارد، آن را تعطیل کنند. در یک سال گذشته قدم‌های مثبتی برای تعیین تکلیف وضعیت باغ‌وحش مشهد برداشته شده است، اما تعیین تکلیف نهایی حداکثر تا 3ماه آینده انجام خواهد شد.
وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار شهرآرا درباره برنامه این سازمان برای تفویض اختیارات به مدیران استانی هم گفت: 99درصد اختیارات سازمان حفاظت محیط‌زیست به استان‌ها واگذار شده است.
کلانتری درباره نشست دشت مشهد و مشکلات ناشی از آن هم گفت: علت اصلی بروز چنین پدیده‌ای، برداشت بیش از ظرفیت آب زیرزمینی بوده که برطرف کردن آن وظیفه وزارت نیرو است. برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی باید به میزانی باشد که از طریق بارش‌ها به زمین تزریق می‌شود. اگر برداشت از آب زیرزمینی بیشتر از تزریق آب باشد، سفره‌ها به تدریج خالی می‌شود و در نتیجه فشار بالا فرونشست اتفاق می‌افتد. در دشت مشهد روزانه حدود 0.5 تا 0.6 میلی‌متر نشست اتفاق می‌افتد؛ به عبارت دیگر دشت مشهد سالی 20سانتی‌متر نشست می‌کند که وزارت نیرو باید در مجوزهایی که داده است، تجدید نظر کند.
افتتاح اداره حفاظت محیط‌زیست کلان‌شهر مشهد، بهره‌برداری از سامانه کنترل آلودگی هوا در مجتمع فولاد کاویان فریمان و دیدار با مسئولان خراسان‌رضوی از دیگر برنامه‌های رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در سفر یک‌روزه به این استان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->