علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

تاکنون شناسنامه‌ای برای فرزندان مادر ایرانی صادر نشده است

  • کد خبر: ۵۸۶۳۰
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
  • ۷
تاکنون شناسنامه‌ای برای فرزندان مادر ایرانی صادر نشده است
درحالی که ماه‌ها است قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با مردان خارجی ابلاغ شده، اما تاکنون در خراسان رضوی شناسنامه‌ای برای این افراد صادر نشده است. یک مسئول استانی می‌گوید: برای اجرایی‌شدن این قانون کارگروه ویژه تشکیل شده است.
لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ بحث اولیه درباره اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر غیرایرانی به سال ۸۵ و مجلس هفتم باز می‌گردد. این طرح در دوره‌های هشتم و نهم مجلس تغییراتی پیدا کرد و در نهایت توسط شورای نگهبان رد شد.
 
در سال ۹۷ دولت دوازدهم لایحه‌ای را به مجلس فرستاد تا به موجب آن فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی بتوانند شناسنامه ایرانی دریافت کنند. این لایحه اگرچه موافقان و مخالفانی داشت، اما سرانجام شورای نگهبان آن را در مهرماه سال ۹۸ تصویب کرد.
 
معاون اول رئیس جمهور نیز ۱۳ خردادماه امسال آیین نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را برای اجرا به وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات و امورخارجه و معاونت حقوقی رئیس جمهوری ابلاغ کرد و بعد از آن هیئت وزیران در اجرای قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، آیین نامه اجرایی نحوه اعطای تابعیت به افراد مشمول این قانون را تصویب کرد. براساس این آیین نامه، هرفردی که از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی متولد شده و بیش از ۱۸ سال تمام داشته باشد می‌تواند درخواست شناسنامه ایرانی بدهد.
 

ثبت ۱۱ هزار پرونده در استان

دراین باره مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی گفت: از ابتدای ابلاغ این دستورالعمل تاکنون حدود ۱۱ هزار پرونده درخواستی برای این موضوع ثبت شده است.
 
محمدتقی هاشمی به خبرنگار ما گفت: دستورالعمل اجرایی آیین نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی چندی قبل توسط وزارت کشور تهیه و شیوه‌های اجرایی آن نیز به استان‌ها ابلاغ شد و کار اعطای این تابعیت در خراسان رضوی بلافاصله بعد از ابلاغ آغاز شد.
 
وی با بیان اینکه متقاضیان دریافت تابعیت ایران با مراجعه به پورتال استانداری خراسان رضوی ثبت نام می‌کنند یادآور شد: تاکنون در استان حدود ۱۱ هزار پرونده درخواست تابعیت داشته ایم.
 

۳۳ هزار تبعه خارجی در انتظار دریافت شناسنامه

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی بیان کرد: اگر در نظر بگیریم که هر خانواده دست کم ۳ فرزند داشته باشد با برآورد تخمینی برای این ۱۱ هزار پرونده حدود ۳۳ هزار نفر مشمول تابعیت مادر ایرانی خواهند شد.
 
وی اظهار کرد: این پرونده‌ها از سوی اداره کل اتباع به سایر سازمان‌های مرتبط برای گرفتن استعلام‌های لازم ارسال و در مرحله آخر برای صدور سند هویتی به ثبت احوال ارسال خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه به دلیل حجم بالای تقاضا بلافاصله برای اجرایی شدن این قانون در اداره کل اتباع کارگروه ویژه رسیدگی تشکیل داده ایم اضافه کرد: این کار با سرعت خوبی در دست پیگیری است و مشمول همه فرزندانی می‌شود که مادر ایرانی و پدر خارجی (اعم از پاکستانی، افغانستانی، عراقی و دیگر اتباع) دارند. هاشمی افزود: مدارک متقاضیان از اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری به اداره کل ثبت اسناد و املاک استان ارسال می‌شود و درصورتی که هویت ایرانی مادران متقاضی تأیید شد، مدارک برای دریافت استعلام به مراجع امنیتی‌ای که قانون مشخص کرده است ارسال می‌شود و پس از پاسخگویی مثبت آن ها، متقاضی سند ایرانی بودن خود را دریافت می‌کند.
 

شناسنامه‌ای صادر نشده است

اما در ادامه پیگیری این موضوع که آیا تاکنون سندی در ثبت احوال برای این فرزندان صادر شده است یا خیر، مدیرکل ثبت احوال استان نیز به خبرنگار ما گفت: هنوز شناسنامه‌ای در استان برای فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با پدر خارجی صادر نشده است.
 
سیدحسین نیری با بیان اینکه این کار در استان بعد از وصول ابلاغ در دستگاه‌های متولی و ذی ربط آغاز شده است، ادامه داد: این کار فعلا در مراحل اداری قرار دارد و در حال اجراست.
 
وی یادآور شد: بعد از انجام استعلام‌ها و مراحل اولیه و انجام تحقیقات توسط اداره کل اتباع، این افراد به ثبت احوال معرفی می‌شوند و ثبت احوال نیز برای آن‌ها سند تنظیم می‌کند. صدور شناسنامه و ارسال مدارک به ثبت احوال، آخرین مرحله کار است.
 
***
براساس اعلام نتایج آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ از سوی مرکز آمار کشور ۲.۱ درصد جمعیت کشور را اتباع تشکیل می‌دهند. خراسان رضوی بعد از تهران دومین استان تبعه پذیر کشور است و حالا بعد از گذشت حدود ۸ ماه از ابلاغ دستورالعمل‌های اجرایی هنوز فرزندان مادران ایرانی منتظرند که بالاخره چه زمانی در هزارتوی سازوکار‌های اداری ثبت یک سند هویتی که همه زندگی شان را تحت شعاع قرار می‌دهد به نتیجه می‌رسند.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
نورجان غفاری
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
0
3
سلام
این روند سه ماهه بوده اما چرا بعد گذشت ۸ ماه هنوز نتوانسته اند شناسنامه ای صادر کنند؟؟ من دانشجو هستم دولتی و روزانه قبول شده ام اما ۸۰ درصد شهریه شبانه را از من دریافت میکند
اگر من شناسنامه را زودتر بگیرم دیگه نمیخاد شهریه بدم
از برج ۵ هم تشکیل پرونده دادم
اماهنوز خبری نیست خواهش میکنم پیگیر باشین و اینکه یک شناسنامه به صورت نمادین صادر نشه ما انتظار صدور زیاد شناسنامه را داریم
Manijeh
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
0
2
سلام و خسته نباشید بنده مرداد ماه پرونده تشکیل دادم ولی هنوز خبری نشده ان شاءالله با توکل برا خداوند مهربان بتونیم زودتر صاحب شناسنامه باشیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
0
0
سلام خسته نباشید من از تابستون تشکیل پرونده دادم وپروندم برای تحقیق ارسال شده ولی با گذشت ۵ماه هنوز پاسخ دریافت نکردم با توجه به این که دانشجو هستم ودر کارهای ثبت نام شناسنامه ضروری است لطفا هر چه زودتر کارهارو برسی نمایید با کمال تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
1
0
سلام خسته نباشید من از تابستون تشکیل پرونده دادم وپروندم برای تحقیق ارسال شده ولی با گذشت ۵ماه هنوز پاسخ دریافت نکردم با توجه به این که دانشجو هستم ودر کارهای ثبت نام شناسنامه ضروری است لطفا هر چه زودتر کارهارو برسی نمایید با کمال تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
0
0
من دارم ازداوج میکنم و ۹ ماه هست پرونده تشکیل دادم .روند ۳ ماهه اینا داره یک سال رو هم میگذرونه.حس میکنم شناسنامه جعلی بگیرم بهتر باشه برام‌.
مهری دلدار
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
0
0
سلام خسته نباشید والا نزدیک شش ماه پیش مصابحه شناسنامه رفتیم به ما گفتن ۳ ماه دیگه امادس شناسنامه من مادر چهار فرزند هستم بچه هام بزرگ شدن پایه دهم تا کلاس سوم دبستان دارم ولی هیچ کدام شناسنامه ندارن خیلی خیلی ناراحتن برای آینده خودشون و منم همین جور ناراحتم نمیدونم آیا شناسنامه میدن ??عاجزانه و خواهشا و التماس میکنم تکلیف بچه هام روشن کنید کل کارای اردای رسیدیم با تشکر فقط اثر انگشت مانده
خانم ریگی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
0
0
با سلام خدمت شما دوستان عزیز چرا اینقددما رو چشم انتظار میذارید من ۴ تا دختر دارم ک بخاطر اینک شناسنامه ایرانی ندارن بخدا پدرشون میخاد با فامیل خودش وصلت کنه و بده ب برادر زده و خواهر زاده خودش با لینک بچه هام راضی نیستن و همش گریه و ناراحت هستن بخدا من هم خیلی ناراحت و نگران آینده دخترها هستم ک آیا فردا روز ک من زنده نباشم بچه هام رو ب کدوم کشور ببرن و چ بر سر آنها بیاد از شما عزیزان خواهش میکنم زودتر اگ میخاین کاری واسه بچه های مادران ایرانی می کنین زودتر انجام بدین انشالا ک خدا شما خیر بدهد و آرزوی می کنم ک همه بچه های اینجوری صاحب شناسنامه بشن چون میدونم چقد ما غرب کشیدیم و چقد اذیت مون کردن توی مدرسه بچه های ما رو افغان افغان صدا میزنند خود مدیر و معلم ها دیگ ب گوش بچه ها مدرسه ک برسه مگ کلا از ایران بریم ما با تشکر از شما ??
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->