اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نیمه‌شب به‌وقت کارگران سرگذر

  • کد خبر: ۵۸۸۸۳
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
نیمه‌شب به‌وقت کارگران سرگذر
هرچه از مشکلات کارگران به‌ویژه کارگران سرگذر بگوییم کم است، زیرا سفره کارگران سرگذر، کرونا و رکود اقتصادی و تورم و دلار ۲۶ هزار تومانی نمی‌شناسد.

همتی|شهرآرانیوز، هرچه از مشکلات کارگران به‌ویژه کارگران سرگذر بگوییم کم است، زیرا سفره کارگران سرگذر کرونا، رکود اقتصادی و تورم و دلار ۲۶ هزار تومانی نمی‌شناسد. وقتی جیبت خالی باشد و صبح تا شب یا شب تا صبح نتوانی کاری پیدا کنی و نانی سر سفره زن‌و‌بچه‌ات ببری، بودن و نبودنت به‌حالشان چه فرقی می‌کند؛ فقط شرمندگی را در کنار جدول‌های خیابان در نیمه‌شب روزهای پایانی سال مرور می‌کنی.

 

این جملات را از چشمان کارگرانی که تا نیمه‌شب در کنار خیابان‌های شهر به‌دنبال کار هستند می‌توانی بخوانی. مشکلات این دسته از کارگران هیچ‌وقت قدیمی و کلیشه‌ای نمی‌شود و این مشکلات قصه یک روز و 2 روز نیست، اما این روزها صدقه‌سَر کرونا و گرانی مواد غذایی و تورم، این مشکلات بیش از پیش شده است.


اگر به این مکان‌ها که کارگران سرگذر در هر ساعت شبانه‌روز دیده می‌شوند سر بزنید، عمق مشکلاتشان به‌وضوح دیده می‌شود. این قشر حتی زیر بار رفع‌ورجوع حداقلی هزینه‌های زندگی‌ مانده است. کارگرانی که بیشترشان سن‌وسال‌دارند و به‌جای اینکه روزهای بازنشستگی خود را در کنار زن و بچه‌ و نوه‌هایشان بگذرانند، تا پاسی از شب در انتظار پیداکردن یک لقمه نان حلال هستند.
از میدان فردوسی تا توس ۵۳ پیاده‌ رفتن به زبان ساده است، اما برای کارگری که پول کرایه برگشت به خانه‌اش را هم ندارد، کاری دشوار اما از روی اجبار است.

 

از پیرمردی که کیسه برنج کهنه‌ای در دستش بود می‌پرسم: این‌موقع شب کار پیدا می‌شود؟ با خنده می‌گوید: کار فراوان است، ما هم از دل خوشمان اینجا کنار جدول نشسته‌ایم. از او می‌پرسم: بیمه تأمین اجتماعی داری؟ می‌خندد و می‌گوید: من بیمه قبرستانم. حرفش را با خنده رد کردم. اما خنده‌اش خیلی تلخ بود. خیلی به صحبت‌کردن تمایل نداشت و از سکوتش متوجه شدم دیگر نباید ادامه بدهم.

کارت‌های بانکی که به لعنت خدا نمی‌ارزد

کارگری می‌گوید: حاضرم ۲۴ ساعت کار کنم اما یک ساعت اینجا بیکار ننشینم. ولی کار نیست و یک هفته است اینجا روز را شب می‌کنیم. می‌گوید این‌هایی که اینجا می‌بینی هرکدام باید جواب چند عائله را بدهند. از من خبرنگار خواست حرفشان را به گوش مردم برسانم تا هرکدام به اندازه وضعشان کمکی کنند. کارت بانکی‌اش را که کنار کارت اهدای عضوش در کیف خالی از پول بود، به من نشان داد و با خنده گفت این کارت‌های بانکی خالی به لعنت خدا هم نمی‌ارزد.

مردم به اندازه وضعشان کمک کنند، راه دوری نمی‌رود

به‌گفته کارگران از کمک‌های انجمن‌های کارگری و مؤسسات خیریه مخصوص کارگران بی‌بضاعت خبری نیست. کارگری می‌گوید نه اینکه نباشد، متقاضی به‌قدری زیاد است که کمک‌های معیشتی به ما نمی‌رسد و همین که مایحتاج اولیه زن و بچه‌مان را تأمین کنیم و شرمنده آن‌ها نباشیم کافی است، تقاضای بیشتری هم نداریم. مردم هم در این وضعیت به فکر ما هم باشند و بی‌تفاوت از کنارمان عبور نکنند.

۵ماه است حق بیمه پرداخت نکردم

می‌گوید ۵ ماه است حق بیمه تأمین اجتماعی را واریز نکردم، یعنی نداشتم که واریز کنم و هرچه در آوردم، خرج خوردوخوراک خانواده‌ام شده است. امیدوارم بیمه قطع نشود. تأمین اجتماعی به داد ما هم برسد، ما قشری هستیم که دستمان از زمین‌وزمان کوتاه است؛ نه بیمه داریم و نه کاری ثابت. اکنون با این وضعیت حتی بعضی روزها برای خرید یک نان هم می‌مانیم.

خواسته قلبی ما فقط این است که مردم بی‌تفاوت از کنارمان گذر نکنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->