تشدید اختلافات میان اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی خسارت وارد کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق بسته تسلیحاتی ۶ میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین سرنگونی پهپاد گران قیمت و پیشرفته آمریکا در سواحل یمن (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس حمله مقاومت اسلامی عراق به حیفای سرزمین‌های اشغالی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شلیک ۳۰ موشک از جنوب لبنان به شمال جولان اشغالی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی کامل مقاومت برای مقابله با تجاوز اشغالگران به رفح اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس وزیر دفاع: حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است سکوت بلینکن درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو و ادعای دموکراسی در آمریکا شولتس: احتمال حل اختلافات باکو-ایروان بیشتر از همیشه است کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی سازمان ملل: پاک‌سازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجرنشده احتمالاً ۱۴ سال طول بکشد اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است
سرخط خبرها

ظریف: ایران و چین حامی یکدیگر در امور بین‌الملل هستند

  • کد خبر: ۵۸۸۹۱
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
ظریف: ایران و چین حامی یکدیگر در امور بین‌الملل هستند
وزیر امور خارجه در یادداشتی برای روزنامه مردم چین نوشت: روابط تهران و پکن در نیم قرن گذشته به پیشرفت قابل توجهی دست یافته است به طوری که روابط دو جانبه به طور پیوسته توسعه یافته و همکاری در زمینه‌های مختلف، ایران و چین را به یک شریک قابل اعتماد متقابل تبدیل کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محمد جواد ظریف در این یاداشت که به زبان چینی منتشر شد، با یاداوری اینکه امسال، پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران با جمهوری خلق چین را جشن می‌گیریم، نوشت: مبادلات بین ایران و چین سابقه طولانی دارد و دو کشور مبادلات تجاری و فرهنگی خود را از طریق جاده ابریشم باستانی حفظ می‌کنند.

 

وزیر امور خارجه با یادآوری اینکه در ژانویه ۲۰۱۶، روابط ایران و چین به سطح روابط مشارکتی استراتژیک ارتقا یافت، اظهار کرد: رهبران دو کشور بارها تاکید کرده‌اند که هرچه اوضاع بین المللی تغییر کند، روابط دوستانه بین دو کشور تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

 

رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: روابط ایران و چین در برابر آزمون زمان مقاومت کرده است به ویژه در دوره دشوار همه گیری کرونا، روابط بین دو کشور همچنان روند توسعه مداوم خود را حفظ کرده است. دو کشور در زمینه های مختلف بی هیچ قید و بندی از یکدیگر حمایت کرده و به نتایج مفید رسیده اند.

 

ظریف با تاکید بر پایبندی ایران و چین به سیاست خارجی مستقل از نظر سیاسی گفت: دو کشور در زمینه اقتصادی همکاری را دنبال می‌کنند و در امور بین الملل یکدیگر را مورد حمایت قرار می‌دهند.

 

وی از ساخت مشترک "کمربند و جاده" به عنوان مهم‌ترین اقدام چین برای ایفای نقشی جهانی یاد کرد و گفت: ایران به طور فعال در ساخت مشترک "کمربند و جاده" مشارکت داشته و امیدوار است که نقش بیشتری در آن داشته باشد. بدون تردید توسعه روابط ایران و چین مبتنی بر احترام متقابل به حاکمیت و استقلال، احترام به نظام های مختلف اجتماعی یکدیگر و همکاری برد- برد است. این همچنین به منبع عظیمی از قدرت برای اعتماد متقابل و همکاری دو کشور در آینده تبدیل خواهد شد.

 

به گزارش رادیو بین المللی چین، وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این یاداشت نوشته است: در ۵۰ سال گذشته، جهان دستخوش تغییرات عظیم شده است چین به نیرویی مهم در اقتصاد جهانی و صحنه سیاسی بین الملل تبدیل شده و در تدوین دستور کار جهانی مشارکت فعال دارد. ایران نیز یک نیروی مهم در غرب آسیا است برای ایران و چین بیش از هر زمان دیگری لازم است تا روابط دو جانبه را تقویت کنند تا نوع جدیدی از مشارکت ایجاد شود.

 

ظریف با تاکید بر منابع طبیعی فراوان ایران از جمله منابع انسانی تصریح کرد: اطمینان دارم که با تلاش مشترک دو کشور، طرفین یک مدل بلند مدت، پایدار و مدرن از روابط دو جانبه ایجاد می کنند. این نیز با تلاش های جدید دیپلماتیک چین برای توسعه همکاری سودمند متقابل، همزیستی دوستانه و مسالمت آمیز در غرب آسیا همخوانی دارد.

 

وی تاکید کرد: اگرچه فرصت‌ها و چالش‌ها در روند توسعه باهم وجود دارند، اما ما هرگز آن دوستانی را که در شرایط سخت حمایتمان کردند، فراموش نخواهیم کرد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->